• Trust me

Pansexuell? Vad fan är det?

imperfectskills skrev 2012-02-05 18:00:20 följande:
    Men grattis då till att du har upptäckt att du tillhör oss som inte vill begränsa oss.
    Schna skrev 2012-02-05 18:28:41 följande:
    Pantastiskt! Skål

(Åh så dålig, men jag var bara tvungen...)
    Pwen skrev 2012-02-05 18:40:02 följande:
    Noterat och stort GRATTIS eller nåt?

Tack så mycket allihop! Solig 

Lite av en besvikelse är det. Jag känner ingen stor lättnad och har ingen lust att ändra mitt beteende. Jag utgår därför från att jag alltid varit Pankönad och Pansexuell men har bara inte vetat om att det heter så. Tänk så det kan bli.
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Trust me
    imperfectskills skrev 2012-02-05 19:50:33 följande:
    Det är ju så det är, man föds till vad man är, inget man väljer. Jag visste heller inte vad pan var förrän för ett par år sen, men visste att jag inte var bi. Så när jag hörde talas om pan föll allting på plats. Fast annars är jag inte så mycket för etiketter, alla är vi människor.

Människokönad och människosexuell kan funka. Homosexuell var upptaget och Sapienssexuell lät konstigt. Drömmer

Bi är klart begränsande. Välja en av två liksom. Duosexuell är bättre men fortfarande bara två. Omni är en möjlighet men pan helt klart det som känns mest rätt. Det här är verkligen saker man borde prata mer om redan på lågstadiet. Flört
  • Trust me
    imperfectskills skrev 2012-02-05 20:24:18 följande:
    Kan bara hålla med. Kanske inte lågstadiet men när dom väl börjar ha sexualundervisning. Förstår du inte menade helt allvar, men du har en poäng.
    Har själv starka funderingar att börja plugga psykologi och även någon kurs där det tar upp det här med olika kön och sexuella läggningar. Väldigt intressant tycker jag och inte något såmånga vet något om.

Jag är klart tveksam till hela upplägget i det här adderandet av kön. Om det är ett stort skämt tycker jag det är bra men det verkar vara på allvar och då är det dåligt.

Apartheid var ett system för åtskillnad. Alla delades in i svarta eller vita. och tilldelades utifrån denna uppdelning olika roller i samhället. En sån här strikt uppdelning fungerade inte i längden för människor är mer diversifierade än vad ett sånt här system klarar av. Man utökade därför systemet med "färgade". I grunden förändrade det inte det dåliga i apartheidsystemet. Hade man infört tiotusen olika klasser hade det inte heller gjort systemet bättre. Fortfarande hade människor fått se sig inlåsta i en viss roll oavsett vilka de var som personer.

Tar man och återför det här till kön/genus så finns det likheter. Att dela in människor i man/kvinna kan fungera ett tag men om de individuella möjligheterna till att forma en egen tillvaro ökar så kommer det sätta press på systemet. Systembevarande är då att införa nya kön/genus för att ge alla en plats. Detta faller på samma sak som liknelsen med apartheid.

Istället för att fundera på varianter av kön som kan finnas, definiera dessa och ge de en plats i systemet är det bättre att upplösa systemet. Ingen blir faktiskt mindre människa för att de inte tillhör en könskategori om det inte finns några könskategorier.   
  • Trust me
    imperfectskills skrev 2012-02-05 20:58:10 följande:
    Jag håller delvis med dig. Vilket kön en människa har är inte viktigt för mig personligen, i val av vänner eller partner. För alla är som du skriver, människor.  Däremot anser jag att för min egen del att jag vill veta mer för att kunna förstå och sprida kunskap och öppenhet. Inte tvärtom. Jag vill att fler människor ska få förståelse, att jag med hjälp av min kunskap ska kunna motarbeta fördomar så gott jag kan.
    Mitt mål med att läsa vidare är att få ett arbeta med utsatta ungdomar och många av dessa ungdomar jag kanske kommer att stöta på är gay, bi eller något annat. O då vill jag veta vad jag pratar om för att kunna va till bästa stöd.

Det är inte de gay, bi etc som har problem. De som har problem är de som fördömer de gay, bi etc. Vilka är då de? Bäst är att börja se på sig själv. Visst du är säkert medveten om en massa saker inom detta område men det finns lika många saker kvar där det ligger fördomar och lurar. Vad gör du om du träffar på en sadist?

Klart du ska plugga och lära dig en massa om det här så du kan få ett jobb och göra bra saker för unga med problem. Behjärtansvärt och bra på alla sätt. Kör hårt. Lyssna inte så mycket på mig för jag är bara en cynisk gubbe som levt tillräckligt länge för att ha varit med karusellen minst två varv redan och vet att vi om ett tag kommer vara tillbaka på samma ställe. Blundar man kan man låtsas att det inte är så men det är inte min stil.
  • Trust me
    lykantrophona skrev 2012-02-05 22:02:21 följande:
    En bra poäng. Många som gör det till en grej att stå upp för homosexuellas rättigheter, har samtidigt en mängd fördomar mot andra sexuella minoriteter. Jag kan berätta att när jag var yngre och chattade med tjejzonen (chatkanal till stöd för unga tjejer) och råkade nämna att jag var bi och hade dejtat både tjejer och killar... då fick jag höra att jag nog skulle bestämma mig när jag var äldre! Att bisexualitet inte var en "riktig" läggning, utan bara en fas. Detta från någon som ändå stolt stod upp för homosexuellas rättigheter och skulle vara ett stöd för tjejer med dåligt med självförtroende... Och ja, sen kan man dra det längre, och ta upp sadomasochism, fetisher, promiskuösitet, osv.

Hm... hörs det att jag är bitter på att det görs skillnad på sexualitet och sexualitet? HBT-rörelsen har kommit långt, och visst, jag har ändå mycket att tacka för. Men för mig är inte bisexualitet någon stor grej, och jag känner inte någon stor samhörighet med den s k gaykulturen.

Men du vet väl att melodifestivalen har startat. Största HBTQP-händelsen på hela året. Flört
  • Trust me
    lykantrophona skrev 2012-02-05 22:13:32 följande:
    Kräks
    Svenska melodifestivalen suger: samma låtskrivare år ut och år in, och tidningarna koncentrerar sig på att skriva skvaller om artisterna.
    Tacka vet jag Eurovision! ;)

Mängden gamla schlagerlåtar på Pride tråkar ut mig också... När jag påtalade problemet med HBT-subkulturens uteslutande av många människor genom att  framställa det som om HBT-personer MÅSTE rosa, glittriga och schlagerälskande för några som jobbade inom RFSL, fick jag höra att jag inte skulle "splittra leden". Hm. Så jag som inte tycker om rosa eller Carola, vad ska jag göra?

Måste bara länka de här

">

Och den här som bonus eftersom det är ett musiktema. Kyss

">

• Trust me
    lykantrophona skrev 2012-02-05 22:13:32 följande:
    Kräks
    Svenska melodifestivalen suger: samma låtskrivare år ut och år in, och tidningarna koncentrerar sig på att skriva skvaller om artisterna.
    Tacka vet jag Eurovision! ;)

Mängden gamla schlagerlåtar på Pride tråkar ut mig också... När jag påtalade problemet med HBT-subkulturens uteslutande av många människor genom att  framställa det som om HBT-personer MÅSTE rosa, glittriga och schlagerälskande för några som jobbade inom RFSL, fick jag höra att jag inte skulle "splittra leden". Hm. Så jag som inte tycker om rosa eller Carola, vad ska jag göra?

Jag tycker du ska gå med i Pan-gruppen. Vi ser till innehållet och inte till ytan. Skål
  • Trust me
    lykantrophona skrev 2012-02-05 22:28:08 följande:
    Fast jag är ju inte pansexuell. Väldigt många skulle nog kunna kalla sig det ena eller andra, men min smak är ganska tydlig: jag tänder inte på väldigt könsöverskridande individer.

Vi har inga krav på sånt. Vi ser alla individer som möjliga partners men ingen är tvngad att gå emot sin nuvarande smak. Man kan vara bi men bara ägna sig åt det ena könet i sex och relationer. Vi i Pan-gruppen förkastar inga möjligheter, personer, läggningar, smaker etc bara för att vi inte har de just nu. Känn dig välkommen i Pan-gruppen du också. We har inga cookies men god kladdkaka. Kaffe
  • Trust me
    lykantrophona skrev 2012-02-05 23:30:21 följande:
    Ja, men det känns ju lite som att gå med i en homo-grupp liksom. Jag identifierar mig inte med ordet "pansexuell".

Fast de är ju bara för de som gillar samma. Vi är gruppen för de som gillar det de gillar. Väldigt mycket bättre när man inte behöver fundera på vilka man ska utesluta. En annan stor fördel är att det inte finns någon facebookgrupp att likea eller några aktiviteter man måste fundera på hur man ska slingra sig ur.
  • Trust me

Jag som gillade min definition i inlägg #60.

• Trust me
    Schna skrev 2012-04-27 20:31:07 följande:
    Det tredje könet då?! Helt okej va.

Det fjärde könet då? Varför begränsa oss alls?
  • Trust me
    Nekogirl skrev 2012-09-05 19:25:31 följande:
    Dock är det knappt sexuellt attraherad, utan mer att jag vill kyssa, krama, mysa, leva tillsammans med en sådan person. Jag ser sex som en bonus. Jag älskar sex, men känner inget behov av det. När jag ser en attraktiv person, tänker jag "Den personen skulle jag vilja pussa och mysa med". Har försökt tänka sexuellt, men det funkar inte. 

Att tänka på vilka man inte vill ha sex med på det "vanliga" sättet är så heteronormativt. Sluta med det och inse att det handlar om att se till vad man vill och inte vad man inte vill. Vi är alla egentligen pansexuella. Skål
Svar på tråden Pansexuell? Vad fan är det?