• isolande

Kollapsad rumpa efter förlossningen, vad gör man?!

Jag undrar om det är fler än jag som upplevt att hela rumpan rasat en decimeter neråt och helt förtvinat efter förlossningen?

Jag hade en riktig putrumpa, tränade fram till v. 37. Efter förlossningen försvann dock allt, precis allt! Det är bara en sladdrig massa utan minsta muskeltonus i, trots att det är 8 MÅNADER sedan och jag rört på mig och tränat styrketräning.

Ska det vara såhär? Är det ett vanligt fenomen? Går det över? Jag vill ha min booty tillbaka Skrikandes

• Svar på tråden Kollapsad rumpa efter förlossningen, vad gör man?!
  • Snart 3 barnsmamma

När du kör övningar för ruman (utfall mm) känn efter ordentligt om det är gluteus du använder. De kan nämligen "somna" och behöver väckas till liv igen. Många tror de tränar rumpan men använder benmusklerna.
    Prova att ta varannat steg i trappan eller när du går med barnvagnen i backar att du verkligen fokuserar på att rumpan spänns. 

• Pickeli

Jag har samma "problem" hade en riktigt snygg putröv innan barnen. Nu är den inte alls lika toppig längre. Blev väl lite bättre efter man kom igång med träningen.

Google it!
  • MamaNikita

samma med mig efter min son som nu e 5. gravid igen nu. vill ha min röv tillbaka :(

• Machapuchare

Djupa squats är bra och som "snart3barnsmamma" säger, känn efter att du aktiverar gluteus.

• Mornie Alantie

Min rumpa är också borta och det lilla som är kvar hänger på ett inte alls snyggt sätt. Mitt problem är att jag dessutom har pajat mina knän så jag kan inte träna utfall och liknande. Finns det några bra övningar som inte inkluderar så mycket knäböj?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Machapuchare
    Mornie Alantie skrev 2012-01-30 14:49:28 följande:
    Min rumpa är också borta och det lilla som är kvar hänger på ett inte alls snyggt sätt. Mitt problem är att jag dessutom har pajat mina knän så jag kan inte träna utfall och liknande. Finns det några bra övningar som inte inkluderar så mycket knäböj?
    Benlyft liggandes på mage kanske?
  • colanappen

har hört att rumpan urlakas av amning... att amningsreserven så att säga först tas av rumpan...
    vad offrar vi inte för våra barn hehe

• Machapuchare
    Mrs Moneybags skrev 2012-01-30 15:44:17 följande:
    Samma här. Bullmage och platt rumpa istället för platt mage och putrumpa som förut
    Känner igen!
  • LiveHappy

Känner igen mig, men jag har fortfarande kvar min rumpa.. bara det att det är bara fett nu, förut var det nästintill bara muskler. Men jag ska väll vara glad över att fettet från graviditeten satte sig på rätt ställe, annars hade jag ju varit helt platt. Har tränat hela tiden sen första graviditeten, fyra år sedan, men inte har mina muskler kommit tillbaka. Nu tränar jag ju inte så intensivt och med tunga vikter kanske, mest promenader och så, men ändå.

Svar på tråden Kollapsad rumpa efter förlossningen, vad gör man?!