• ttomten

Delade magmuskler

Jag har en fråga om delade magmuskler. Jag har försökt mäta hur pass delade de är, men får helt olika mått beroende på hur man mäter. Om jag ligger ned platt och lyfter upp huvudet och spänner magmusklerna får jag in ca 4-5 fingrar mellan, men om jag gör 1/3 situps får jag in kanske 3 fingrar. Det verkar som om att de under en situp liksom går ihop sig, istället för att sära på sig som man har hört att de gör. Hur gör ni när ni mäter delningen?

• Svar på tråden Delade magmuskler
  • framtiden

Ja ska testa å göra en situp sen :) vår dotter är snart 3v
    ska bli spännande å se hur de ser ut :P 

• framtiden
    Glädje58 skrev 2012-03-06 18:19:10 följande:
    Jag har för mig att situps är direkt olämpligt att utföra i din situation
    inte ens en för att kika hur magmusklerna är ? SkämsRynkar på näsan
  • Glädje58
    framtiden skrev 2012-03-06 18:20:21 följande:
    inte ens en för att kika hur magmusklerna är ? SkämsRynkar på näsan
     det är inget problem
  • skogsvitter
    crossfit skrev 2012-03-06 18:15:43 följande:
    abdomen_rectus_diastasis2.jpg 
    visserligen en gubbe, men även feta människor med ökat buktryck kan få det
    Men även extremt vältränade män, fast som tränat fel.
    Dvs de gör crunches och situps utan att också träna de inre magmusklerna. Det är inte helt ovanligt med delade magmuskler i bodybuilding osv.
  • skogsvitter
    crossfit skrev 2012-03-06 18:14:14 följande:
    Om man har delade magmuskeler, blir det som ett toblerone som sticker upp ur magen när man gör tex en situps.
    Under graviditet har alla det mer eller mindre, men hos en del går detta aldrig bort.  
    Är inte alls säkert att man får det, aldrig hört ens.
  • ttomten

Jag får ingen toblerone, men kan tydligt känna en delning med fingarna. Jag gör inte heller några sit-ups, bara plankan. När jag mäter spänner jag dock musklerna som om jag vore på väg att göra en sit-up. Undrade bara om jag mäter på rätt sätt, se trådstart. Jag fick barn för 4 månader sedan. Anledningen till att jag vill mäta på rätt sätt är att jag vill veta om min träning ger resultat, dvs om jag tränar på rätt sätt .

• skogsvitter
    ttomten skrev 2012-03-06 18:54:25 följande:
    Jag får ingen toblerone, men kan tydligt känna en delning med fingarna. Jag gör inte heller några sit-ups, bara plankan. När jag mäter spänner jag dock musklerna som om jag vore på väg att göra en sit-up. Undrade bara om jag mäter på rätt sätt, se trådstart. Jag fick barn för 4 månader sedan. Anledningen till att jag vill mäta på rätt sätt är att jag vill veta om min träning ger resultat, dvs om jag tränar på rätt sätt .
    Gör du plankan så är det rätt sätt
    Du kan ju också köra tupler-metoden (en form av andningsövning - man spänner ut magen medan man andas in och drar in magen medan man andas ut och tömmer magen på luft, på så sätt känner man också tydligt vart magmusklerna är och att de spänns, särskilt om man gör detta medan man står på alla fyra).

Jag har aldrig mätt mellanrummet mellan mina, jag tror inte ens det går att "mäta" sig till sådant ärligt talat. Jag tycker du ska strunta i mätningar hit och dit och se till välmående och hälsa istället
  • crossfit
    skogsvitter skrev 2012-03-06 18:38:04 följande:
    Är inte alls säkert att man får det, aldrig hört ens.
    Jo, visst är det säkert, annars kan inte magen bli så stor.  Dock går det tillbaka efter lite drygt en månad efter förlossning. Det kallas inte rectus diastas när man är gravid efter som det är normaltillståndet. Rectus diastas säger man när det inte gå ihop igen eller om man får det utan att vara gravid.
  • skogsvitter
    crossfit skrev 2012-03-08 19:20:03 följande:
    Jo, visst är det säkert, annars kan inte magen bli så stor.  Dock går det tillbaka efter lite drygt en månad efter förlossning. Det kallas inte rectus diastas när man är gravid efter som det är normaltillståndet. Rectus diastas säger man när det inte gå ihop igen eller om man får det utan att vara gravid.
    Alltså, jag menade att det skulle se ut som en toblerone, aldrig hört och det såg då inte ut så för mig i alla fall. Jag vet att alla får delade magmuskler och det är långt ifrån hos alla som de går tillbaka av sig själva, förmodligen bara hos ett fåtal. Inte ens de allra mest vältränade fitness-mammorna har magmuskler som går tillbaka av sig själva utan de behöver tränas tillbaka på plats.
  • crossfit
    skogsvitter skrev 2012-03-08 19:41:39 följande:
    Alltså, jag menade att det skulle se ut som en toblerone, aldrig hört och det såg då inte ut så för mig i alla fall. Jag vet att alla får delade magmuskler och det är långt ifrån hos alla som de går tillbaka av sig själva, förmodligen bara hos ett fåtal. Inte ens de allra mest vältränade fitness-mammorna har magmuskler som går tillbaka av sig själva utan de behöver tränas tillbaka på plats.
    ok, nej, det är sant, det ser inte ut som toblerone på alla.

I mitt dagliga jobb känner jag på magen på folk, män och kvinnor. De flesta kvinnor jag möter har fått barn. Trots det är bara ett fåtal gånger jag har träffat kvinnor med kvarstående diastas. Jag har inte fört statistik på det, men faktum är att av dem som haft problem, både män och kvinnor så har de antingen varit kraftigt överviktiga eller väldigt vältränade. Det kanske är en risk att ha för starka magmuskler??
    Ökat buktryck är i alla fall en känd riskfaktor. När man lyfter tungt (styrketränar), ökar buktrycket avsevärt. 
  • ttomten

Ja tydligen så kan bli magmusklerna bli delade om man tränar de raka magmusklerna alltför hårt, jag såg bilder på detta på tränings-Olgas blogg.

• Rymdblomma

jag är den där vältränade fitness mamman och nu ett år senare så får jsg in ett finger mellan mina magmuskler och när jag gör plankan är det som en "rand" längt hela magen där musklerna inte gått ihop som buktar ut.. Men jag störs inte av de.. Står jag helt rakt upp och ner och spänner magmusklerna så är dem helt ihop och jag får inte in några fingrar alls..

Svar på tråden Delade magmuskler