• Lilja89

gravida inom tung äldrevård!

alla ni gravida som arbetar inom tung äldrevård.. hur har ni det på jobbet? gör ni lika mkt av det tunga arbetet som den övriga personalen? hur ser era arbetsdagar ut?

• Svar på tråden gravida inom tung äldrevård!
  • stenbock85

Jobbar inom hemtjänsten, men är nu gravledig. Jag hade ordinarie arbetsuppgifter tills jag jag gick på ledighet, dvs omv, städ, tvätt, inköp mm.

• Girlinthecity

Ja, det gjorde jag. Ska jag jobba ska jag jobba under samma förutsättningar som mina arbetskamrater. Vad är det du menar är så tungt? Där det behövs använder vi så klart hjälpmedel. Sen får man ju havadeskapspenning 60 dagar innan beräknad förlossning.

• malin123

jag jobbar också inom äldreomsorgen, jag kan hålla med att de bland kan vara tungt. är bara i början av graviditeten (v 9). Det jag känner mer som har förändrats och som  man tänker mer på är ju de där "onödiga" lyften som man bland gjorde ibland. annars så jobbar jag på som vanligt, det är ju inte barnet i magen som tar "skada" när du lyfter och arbetar utan de är du själv. Jag arbetar som jag gjort tidigare men har en fruktansvärd illamående på morgonen, det är de ända som hindrar mig från att jobba som vanligt :) blev lite luddigt svar :)

• Lilja89

jag vet ju inte hur det ser ut på andra boenden, eftersom jag bara vart på ett par enstaka. men jag hör ju från andra som kommit nya till oss och säger att vi har extremt mkt att göra som inte andra boenden har, men vet ej varför...
    vi har 3 våningar, stentrappor, 50% dubbelbemanningar (några som väger runt 90kg), 13 boende, 4 personal,
    väldigt mkt städningar, små trånga utrymmen i städskrubbar, liten tvättstuga, liftar som man får "kroka om" för att komma in på toaletten, vilket betyder att man får stå på tå och sträcka sig..

• Girlinthecity
    Lilja89 skrev 2012-01-18 20:39:25 följande:

jag vet ju inte hur det ser ut på andra boenden, eftersom jag bara vart på ett par enstaka. men jag hör ju från andra som kommit nya till oss och säger att vi har extremt mkt att göra som inte andra boenden har, men vet ej varför...
    vi har 3 våningar, stentrappor, 50% dubbelbemanningar (några som väger runt 90kg), 13 boende, 4 personal,
    väldigt mkt städningar, små trånga utrymmen i städskrubbar, liten tvättstuga, liftar som man får "kroka om" för att komma in på toaletten, vilket betyder att man får stå på tå och sträcka sig..

Men att ha mycket att göra och ha tungt arbete tycker jag är två olika saker. Oavsett hur mycket någon väger så får man ju använda teknik istället för råstyrka för att det ska fungera. Jag har aldrig känt att jag har behövt !tagit i" för att utföra mitt arbete. Städarbete tycker jag inte heller räknas som tungt arbete.
  • malin123

men använder ni inte lift. eller vrid plattor till de som kan stå? där jag jobbar så använder vi mycket utav detta :) sen har vi bara 5 av 14 boende som vi behöver hjälpa att ta upp så jag kan ju inte säga att det är jobbigt på det sättet. tänk bara att använda bra arbetsskor, sätt dig ner och vila om du känner att det börjar bli "mycket". våga be om hjälp om de blir för mycket. städningen kommer man tyvärr inte undan det har alla boenden, ibland kan de faktiskt vara skönt att gå in och städa hos någon då har du chans att ta det lugnt och göra sakerna i din egen takt:)

• Lilja89
    Girlinthecity skrev 2012-01-18 20:43:33 följande:
    Men att ha mycket att göra och ha tungt arbete tycker jag är två olika saker. Oavsett hur mycket någon väger så får man ju använda teknik istället för råstyrka för att det ska fungera. Jag har aldrig känt att jag har behövt !tagit i" för att utföra mitt arbete. Städarbete tycker jag inte heller räknas som tungt arbete.
    självklart har man ju de hjälpmedel som finns, tex drag o glidlakan.. men vad gör man om en person ligger som en stock i sängen och inte förstår eller vill hjälpa till, och båda personal får stå på ena sidan för att kunna vända den boende? och sen att man har mkt att göra blir ju också påfrestande när det uppstår stress som inte heller ska vara bra varken för mig eller bebisen..
  • Emmeliina

Nu är jag mamma ledig men när jag var gravid gjorde jag precis samma saker som alla andra och som jag alltid gjort, utan problem. Att stå på tå och sträcka sig tycker jag inte är så jobbigt :)

Man får ju använda de hjälpmedel som finns så ser jag inte var problemet skulle vara.

• Lilja89
    malin123 skrev 2012-01-18 20:46:02 följande:
    men använder ni inte lift. eller vrid plattor till de som kan stå? där jag jobbar så använder vi mycket utav detta :) sen har vi bara 5 av 14 boende som vi behöver hjälpa att ta upp så jag kan ju inte säga att det är jobbigt på det sättet. tänk bara att använda bra arbetsskor, sätt dig ner och vila om du känner att det börjar bli "mycket". våga be om hjälp om de blir för mycket. städningen kommer man tyvärr inte undan det har alla boenden, ibland kan de faktiskt vara skönt att gå in och städa hos någon då har du chans att ta det lugnt och göra sakerna i din egen takt:)
    jodå, vi har liftar men inte "ankarliftar" som är dom bra, vi har nog dom sämsta liftar som finns, man får kroka om dom för att komma över till toan..
  • malin123
    Emmeliina skrev 2012-01-18 20:49:55 följande:
    Nu är jag mamma ledig men när jag var gravid gjorde jag precis samma saker som alla andra och som jag alltid gjort, utan problem. Att stå på tå och sträcka sig tycker jag inte är så jobbigt :)

Man får ju använda de hjälpmedel som finns så ser jag inte var problemet skulle vara.
    Håller med dig helt :) det finns alltid något bra sätt till allt :)
Svar på tråden gravida inom tung äldrevård!