Inlägg från: Lilja89 |Visa alla inlägg
  • Lilja89

gravida inom tung äldrevård!

alla ni gravida som arbetar inom tung äldrevård.. hur har ni det på jobbet? gör ni lika mkt av det tunga arbetet som den övriga personalen? hur ser era arbetsdagar ut?

• Svar på tråden gravida inom tung äldrevård!
  • Lilja89

jag vet ju inte hur det ser ut på andra boenden, eftersom jag bara vart på ett par enstaka. men jag hör ju från andra som kommit nya till oss och säger att vi har extremt mkt att göra som inte andra boenden har, men vet ej varför...
    vi har 3 våningar, stentrappor, 50% dubbelbemanningar (några som väger runt 90kg), 13 boende, 4 personal,
    väldigt mkt städningar, små trånga utrymmen i städskrubbar, liten tvättstuga, liftar som man får "kroka om" för att komma in på toaletten, vilket betyder att man får stå på tå och sträcka sig..

• Lilja89
    Girlinthecity skrev 2012-01-18 20:43:33 följande:
    Men att ha mycket att göra och ha tungt arbete tycker jag är två olika saker. Oavsett hur mycket någon väger så får man ju använda teknik istället för råstyrka för att det ska fungera. Jag har aldrig känt att jag har behövt !tagit i" för att utföra mitt arbete. Städarbete tycker jag inte heller räknas som tungt arbete.
    självklart har man ju de hjälpmedel som finns, tex drag o glidlakan.. men vad gör man om en person ligger som en stock i sängen och inte förstår eller vill hjälpa till, och båda personal får stå på ena sidan för att kunna vända den boende? och sen att man har mkt att göra blir ju också påfrestande när det uppstår stress som inte heller ska vara bra varken för mig eller bebisen..
  • Lilja89
    malin123 skrev 2012-01-18 20:46:02 följande:
    men använder ni inte lift. eller vrid plattor till de som kan stå? där jag jobbar så använder vi mycket utav detta :) sen har vi bara 5 av 14 boende som vi behöver hjälpa att ta upp så jag kan ju inte säga att det är jobbigt på det sättet. tänk bara att använda bra arbetsskor, sätt dig ner och vila om du känner att det börjar bli "mycket". våga be om hjälp om de blir för mycket. städningen kommer man tyvärr inte undan det har alla boenden, ibland kan de faktiskt vara skönt att gå in och städa hos någon då har du chans att ta det lugnt och göra sakerna i din egen takt:)
    jodå, vi har liftar men inte "ankarliftar" som är dom bra, vi har nog dom sämsta liftar som finns, man får kroka om dom för att komma över till toan..
  • Lilja89

vad jag inte förstår då är att så många ansöker om havandeskapspenning, om dom nu utför jobbet på samma sätt som alltid, gör lika mkt som alla andra, och inte tkr att det är jobbigare än innan dom va gravida :S

• Lilja89
    Girlinthecity skrev 2012-01-18 20:51:30 följande:
    När en person lifgger som en stock, det är då vi använder drag och glidlakan.
    som vi också har i alla sängar där vändningar görs.. men ändå är det tungt, iaf känner vi alla som jobbar hos oss att det sliter mkt på personal och att det är väldigt tungt..
  • Lilja89

tro mig, det funkar inte.. personen i fråga förstår inte och mer ofta motarbetar han personalen..

• Lilja89
    En till mamma skrev 2012-01-18 21:02:32 följande:
    Jag jobbar natt, vi städar mycket på nätterna och ja jag tycker det är tugnt, vridmomen, bära vatten, böja sig hela tiden. Det jag tyckte var jobbigast var springandet i trappor.

Jag hade jätte svårt att böja mig ner och jobba sittandes på huk (strumpor, skor och liknande) Detta gjorde alltid min jobbarkompis åt mig. Hade även svårt för spylukt, även här tog min jobbarkompis det tygnsta lasset. 

Skulle min jobbarkompis i dag bli gravid skulle jag självklart underlätta för henne, låta henne väjla vilka arbetsuppgifter hon ska utföra. Tycker att man ska ge och ta.

Detta med att man ska använda teknik och inte råstyrka på de tyngre vårtagarna, jag det funkar men inte med en stor mage i vägen...         
    nä, och jag känner nu när magen börjat komma och man har grindförhöjningar att magen tar emot.. visst, jag kan ägna 10min varje gång jag ska hjälpa den boende att ta bort grindskydd och förhöjningen och sen sätta fast allt igen, men det gör man ju inte... så alternativet blir att magen kommer i vägen, eller så höjer man inte sängen tillräckligt högt att man anstränger ryggen...
  • Lilja89
    Girlinthecity skrev 2012-01-18 21:10:33 följande:
    Öh... då får du skylla dig själv. Skulle aldrig jobba med grindar uppe, gravid eller inte. Dina axlar tar otroligt mycket stryk av det. Vad är det för grindar som tar 10 min att ta ner och upp? 10 sekunder skulle jag uppskatta tiden till.
    va? då kan du själv komma och visa hur du på en vanlig grind, tar bort grindskyddet som sitter fast med kardborreband, och in mellan sängstomme och madrass. och sen på den ordinarie grinden sitter en extra förhöjning... klarar du detta på 10sek så vet jag inte vad jag gör..
  • Lilja89

Emmeliina skrev 2012-01-18 21:02:33 följande:
    Men gör ni rätt då? Om ni alla tycker att det jätte svårt och jobbigt kanske det är dags att ta dit en sjukgymnast som ser om ni gör rätt eller kan använda er av något annat hjälpmedel?

Jag gick på grav ledighet för att jag kunde. Jätte skönt ju!
    det här är liftarna som vi har..

vi har haft arbetsterapeuten hos oss för ett tag sen som försökte underlätta för oss att lägga under liftmattan, då den boende innan fick ta tag i häverten och "dra" sig upp, och att vi lyfte för att få under mattan.. men arb.t. visade att vi skulle i samband me vändningar lägga mattan, och försöka få med benen i den riktining vändningen ska åt. vi provade olika varianter.. men det slutade med att arb.t. sa att "ja, jag har nog ingen bättre lösning än så här...?" ändå var hon med och gjorde vändningar och kände själv hur tungt det var..  men ja, det kanske inte finns nån bättre lösning..
Svar på tråden gravida inom tung äldrevård!