Inlägg från: Girlinthecity |Visa alla inlägg
  • Girlinthecity

gravida inom tung äldrevård!

Ja, det gjorde jag. Ska jag jobba ska jag jobba under samma förutsättningar som mina arbetskamrater. Vad är det du menar är så tungt? Där det behövs använder vi så klart hjälpmedel. Sen får man ju havadeskapspenning 60 dagar innan beräknad förlossning.

• Girlinthecity
    Lilja89 skrev 2012-01-18 20:39:25 följande:

jag vet ju inte hur det ser ut på andra boenden, eftersom jag bara vart på ett par enstaka. men jag hör ju från andra som kommit nya till oss och säger att vi har extremt mkt att göra som inte andra boenden har, men vet ej varför...
    vi har 3 våningar, stentrappor, 50% dubbelbemanningar (några som väger runt 90kg), 13 boende, 4 personal,
    väldigt mkt städningar, små trånga utrymmen i städskrubbar, liten tvättstuga, liftar som man får "kroka om" för att komma in på toaletten, vilket betyder att man får stå på tå och sträcka sig..

Men att ha mycket att göra och ha tungt arbete tycker jag är två olika saker. Oavsett hur mycket någon väger så får man ju använda teknik istället för råstyrka för att det ska fungera. Jag har aldrig känt att jag har behövt !tagit i" för att utföra mitt arbete. Städarbete tycker jag inte heller räknas som tungt arbete.
  • Girlinthecity
    Lilja89 skrev 2012-01-18 20:48:32 följande:
    självklart har man ju de hjälpmedel som finns, tex drag o glidlakan.. men vad gör man om en person ligger som en stock i sängen och inte förstår eller vill hjälpa till, och båda personal får stå på ena sidan för att kunna vända den boende? och sen att man har mkt att göra blir ju också påfrestande när det uppstår stress som inte heller ska vara bra varken för mig eller bebisen..
    När en person lifgger som en stock, det är då vi använder drag och glidlakan.
  • Girlinthecity
    Lilja89 skrev 2012-01-18 20:52:38 följande:
    vad jag inte förstår då är att så många ansöker om havandeskapspenning, om dom nu utför jobbet på samma sätt som alltid, gör lika mkt som alla andra, och inte tkr att det är jobbigare än innan dom va gravida :S
    Jag har itne sagt att det inte är jobbigare, det tror jag alla yrken bli när man är gravid. Man rör sig långsammare, blir lättare anfådd mm. Men som sagt, jobbigt, och tungt arbete är inte samma sak för mig. Jag sökte för att magen blir större och det faktsikt nästan inte går att utföra vissa arbetsuppgifter efter en viss tid, men det har ju inte med tyngden att göra, utan mimn fysik =) Dessutom tycker jag det är en otrolig förmån att få betald ledighet att vila upp sig på och förbereda sig inför förlossning och bebisen!
  • Girlinthecity
    Lilja89 skrev 2012-01-18 20:54:23 följande:
    som vi också har i alla sängar där vändningar görs.. men ändå är det tungt, iaf känner vi alla som jobbar hos oss att det sliter mkt på personal och att det är väldigt tungt..
    Då borde ni kräva att få gå utbildning i förflyttningsteknik, alternativt be arbetsterapeut och/eller sjukgymnast om tips och råd.
    Lilja89 skrev 2012-01-18 20:50:46 följande:
    jodå, vi har liftar men inte "ankarliftar" som är dom bra, vi har nog dom sämsta liftar som finns, man får kroka om dom för att komma över till toan..

Har ni inte hygienstolar?

Ankarliftar? Menar du golvlift? För det är ju i så fall tyngre än taklift, som jag förmodar att du menar att ni måste kroka om?Om ni inte når borde ni ju kunna få nya hjälpmedel utprovade?
  • Girlinthecity
    Lilja89 skrev 2012-01-18 21:07:21 följande:
    nä, och jag känner nu när magen börjat komma och man har grindförhöjningar att magen tar emot.. visst, jag kan ägna 10min varje gång jag ska hjälpa den boende att ta bort grindskydd och förhöjningen och sen sätta fast allt igen, men det gör man ju inte... så alternativet blir att magen kommer i vägen, eller så höjer man inte sängen tillräckligt högt att man anstränger ryggen...
    Öh... då får du skylla dig själv. Skulle aldrig jobba med grindar uppe, gravid eller inte. Dina axlar tar otroligt mycket stryk av det. Vad är det för grindar som tar 10 min att ta ner och upp? 10 sekunder skulle jag uppskatta tiden till.
  • Girlinthecity
    Lilja89 skrev 2012-01-18 21:18:17 följande:
    va? då kan du själv komma och visa hur du på en vanlig grind, tar bort grindskyddet som sitter fast med kardborreband, och in mellan sängstomme och madrass. och sen på den ordinarie grinden sitter en extra förhöjning... klarar du detta på 10sek så vet jag inte vad jag gör..
    Att bara ta ner en vanlig grind bedömmer jag till 10 sek. Men fanns det förhöjning och grndskydd så skulle jag ändå ta bort det, gravid eller inte, oavsett den tid det tar. Som sagt, axlarna blir ju förstörda, plus att man ger sämre omvårdnad. Dessutom kan ju itne detta gälla hod alla vårdtagare?

Jag har arbetat med liftarna på bilden, tycker dom är supersmidiga. Har ni itne hygienstolar? Då kan man dra ut dem i rummet istället för att byta lift för att ta sig till tex badrummet.
Svar på tråden gravida inom tung äldrevård!