Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Jag har tagit det så många gånger så min erfarenhet är att cykeldag inte är så viktigt, men man ska ta det fastande och på morgonen, en viss tid efter uppvaknandet om jag inte minns fel.
Jag har tagit det så många gånger så min erfarenhet är att cykeldag inte är så viktigt, men man ska ta det fastande och på morgonen, en viss tid efter uppvaknandet om jag inte minns fel.
Jag har utrett och behandlat högt prolaktin upprepade gånger under många år nu. Referensvärdet för normalt prolaktin går upp till ca 400mIE/L, men många läkare jag mött har inte höjt på ögonbrynen åt värden över 1000mIE/L, vilket är helt galet. Träffade slutligen en endokrinolog som var lite mer insatt i fertilitet och hon hävdade bestämt att insättning vid ett prolaktin över 300mIE/L kan vara bortkastade pengar. Sedan dess har jag uppmärksammat att de gånger jag blivit gravid, både naturligt och vid ÄD, så har mitt prolaktin varit nere runt 100mIE/L.
Alltså jag kan inte minnas om jag ev tog prolaktin på cd21 i utredningen efter mitt första missfall då jag hade extremt långvarig blödning. Allt detta var långt innan min barnlöshetsutredning så länge sen nu. Men hur som helst så kollar jag sedan dess ofta upp mitt värde i samband med naturliga försök och diverse fertilitetsbehandlingar och det gör jag utan att ta hänsyn till vilken cykeldag jag är på. Skulle få ju få vänta otroligt mycket om värdet endast kunde mätas en gång per cykel.
Jag såg ovan att undrande sökande skev att prolaktinet ska testas på cd 21. Jag har fått till mig att det inte spelar ngn roll vilken cykeldag prolaktinet testas??
Tack alla för svar gällande prolaktin. Jag har aldrig testat dag 21....typiskt :( trodde ju då att mitt värde varit bra då jag testat det tre gånger... men aldrig på cd 21....
Kan ju visa ngt helt annat nu då... phuuu....
Får ta om värdet nu cd 21 helt enkelt!
Om du ändå ska ta Prolaktin så kan du ju också ta Progesteron och kolla den nivån också samtidigt, ska också tas CD21.
www.blodkollen.se/sv/analys/prolaktin
www.blodkollen.se/sv/provtagningsstallen
www.blodkollen.se/sv/analys/progesterongulkroppshormon
Annars kan man ta Werlabs Fertilitetspaket (där ingår Prolaktin) på cd21:
werlabs.se/blodprov/fertilitetstest/
Hej!
Gjorde FET hos Dr D förra fredagen. Blev panikslagen när det visade sig att progesteron och E2 störtdykt inför FET och oroade mig enormt för att det skulle kunna lyckas. Värdena gick dock upp igen efter några dagar. I torsdags på RD6 skulle jag ta dropp och D ville ha FBC innan, då passade jag på att ta ett BHCG också. Fick resultatet i fredags och HCG var 33! Idag fyller jag år och det är 6 år sedan jag slutade amma och vi började försöka få ett syskon. Har endast fått plus 3 ggr under denna tid och två gånger har jag börjat blöda samma dag eller dagen efter. För ca ett år sedan fick jag missfall v 6. Misstänker att jag haft fler korta graviditeter då jag ibland varit några dagar sen med mensen och fått världens blödning och smärtor när den väl kommit, men innan jag började misstänka immunproblem testade jag inte utan brukade avvakta några dagar. Har gjort ca 15 IVFer och självklart provat det mesta annat.
Är endast på RD10 eller 4+1 så det är enormt tidigt och jag springer på toa och kollar blod flera gånger i timmen, men känner mig ändå försiktigt positiv. Har varit och tagit nytt BHCG idag som jag hoppas få svar på på onsdag. Snacka om världens bästa födelsedagspresent om detta går vägen.
Hej! Ni som har högt tnf a och gjort hystroskopi via penny - när sattte ni tillbaka ett embryo? Månade efter eller väntade ni fler cykler för immunförsvarets skull att lugna ner sig?
Jag är orolig! Har gjort hysto via dr d och allt såg bra ut enligt honom - men han gör ju inte implantationssnitt som penny med hänvisning att tnf a sticker ytterligare ...?
Hur har ni gjort med högt tnf a?
Ni som gjort hystro hos penny, vad betalade ni. Hon vill ha 45000kr nu, låter väldigt mkt i mina öron??
Tack! De hade skickat fel prisuppgift det var på LAP.
uote=78701119][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2018-05-10 13:02:40 följande:[/quote-nick]Så här står det i IvfSerums prislista för 2018:
*Hysteroscopy 1650euros
*Laparascopy (complex surgery e.g complicated fibroidectomy may cost slightly more, very simle cases may cost slighly less) 4.000 euros (hysteroscopy is included).
Så om de säger att det kommer kosta 45.000kr, så låter det som om de vill att du ska göra en lapro och hysto i ett, det kostar 4.000 euro, dvs 45.000 svenska kronor.
Hoppas det var svar på din fråga.
Du kan få en prislista via mail, om du skickar ett mail till Katie på Serum och säger att du vill ha deras prislista för 2018.
Här är Katies epostadress:
katie@ivfserum.com[/quote]