• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Zwillinge- Svenska läkare tror ju tyvärr på lögnen att onormala spermier aldrig kan befrukta spermier. Det sa både Landstinget och Dr D till oss !!! .Men det är inte alls sant fick vi ju veta hos AvaRiga.

Så jag misstänker att svenska läkare tror att de onormala spermierna aldrig kan komma fram till ägget vid naturlig befruktning eller insemination. Survival of the fittest typ, att de dåliga då rensas ut på vägen..

Då kan man ställa lägre krav på sperman som används vid insemination eller om man gör naturliga försök eftersom de dåliga kommer ju ändå rensas bort på vägen enligt det tankesättet, endast de bra kommer fram.

Men det är ju ett annat läge när man gör ivf, då tar läkaren ju en spermie som ser bra ut i mikroskåp och befruktar med (men även om de ser bra ut så kan de ha dnafel) utan någon simtävling först så att säga.

Vilket gör att det är helt olika förutsättningar.

Jag antar då att de måste (borde iallafall) ställa högre krav på sperman inför ivf/ÄD eftersom den sperman också ofta måste tålas att frysas och tinas upp innan befruktning. Dålig sperma tål nog inte det så bra.

Dålig sperma brukar ju leda till färre embryon går att frysa, för de fryser inte dåliga embryon.

Men detta är endast mina funderingar, det bästa är nog att ringa RMC i Malmö som gjorde testet och fråga dem vad som gäller vid insemination resp ÄD. Om de ställer högre krav vid ÄD resp insemination?

Lycka till i Umeå.

• UndrandeSökare

Ariellan- Har du fått svar från Dr D nu på mailet du skickade?

Så du fått patientformuläret du/ni ska fylla i och maila in innan telefonsamtalet/Skype med Dr D?

• UndrandeSökare

Shivalilla- Är det Dr Dimitri på Life Clinic du har kontaktat? Texten du klistrat in tar inte upp priset på USA-prover och Greklandsprover.

USA proverna kostar ca 10.000 svenska plus frakt plus Greklandsproverna kostar också några tusen.

Så du får lägga på det på de priser du angav i ditt mail.

• UndrandeSökare
    melina77 skrev 2017-10-11 06:08:09 följande:
    Dessa prisuppgifter fick jag i juni:

Cost

The American immune tests (Chicago) will cost 950 euros + 50 the courier.
    Also there are some additional blood tests that can be done in Athens. If you will need them, and according to what you will need, there is an extra cost of 170-250euros.
    The consultation, the immune review of the tests, the treatment plan and the follow up till the end of the pregnancy will cost 1200 euros. (150 consultation, 650 for the follow up till a successful pregnancy, 400 euros for the follow up, up to the delivery) or 800 euros up to the successful pregnancy if you don?t require or want the pregnancy follow up. In this case if you will request for it separate, it will be a cost of 450 euros.
    Shivalilla- Här ser du Dr Ds priser. Det är inte billigare för att man gör ivf.
  • UndrandeSökare
    shivalilla skrev 2017-10-15 12:03:07 följande:

Hej igen, jag kom på att priserna kanske varierar när det handlar om frysförsök?? Jag vet inte, man behöver väl iof samma mediciner, men kanske är det något annat som faller bort då ..??

Hm, känner att jag verkligen är novis på det här området, har lärt mig allt om vanlig ivf  under alla försök, men nu är det väldigt mycket nytt...! Flört 

Kostnaderna för dina mediciner ingår inte.  Dem får du köpa själv !
    Medicinerna får du köpa i Aten eller i Sverige.
    Den kostnaden är inte alls inräknad här.

Du betalar endast för hans mailsupport, att han skriver ut EU-recept etc.
    Nej, inga kostnader faller bort bara för att det är frysförsök.
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-10-15 16:09:03 följande:

Finns det något test som Dr D (eller någon annan) gör för att se att man som kvinna inte har antikroppar mot mannens spermier?

Läste lite om det och det borde väl också handla om immunologi eftersom att antikroppar är vita blodkroppar eller?

Antikroppar

Antikropp, immunglobulin, är ett protein som produceras av kroppens immunförsvar och har till uppgift att verka mot för kroppen främmande ämnen, antigener. Antikroppar produceras oftast vid infektioner eller vaccination men de kan bildas i stort sett mot alla former av främmande kemiska ämnen om dessa är stora nog och finns i kroppen i tillräcklig koncentration och under tillräckligt lång tid. De produceras av en viss typ av vita blodkroppar, s.k. B-lymfocyter, och finns i olika former och mängder i kroppens alla vävnader och vätskor. När antikroppar reagerar med kroppsfrämmande ämnen utlöses ofta olika försvarsreaktioner.

Antikroppar eller immunoglobuliner är Y-formade proteiner som används av kroppens immunsystem för att upptäcka och identifiera främmande smittämnen som till exempel virus, bakterier, maskar, parasiter eller svampar.

Hos mindre än 10% av alla par med fertilitetsproblem är problemet att mannen eller kvinnan bildar antikroppar som dödar spermierna. Hos män är det vanligare efter vasektomi. Immunitetsdämpande behandling med t ex kortison är ofta enda alternativet.

Man vet inte varför vissa kvinnor utvecklar allergi mot sädesvätska men män gör det när den egna sädesvätskan kommer i kontakt med blodet, ofta efter en vasektomi, testikeltorsion (då en testikel vrider sig inuti pungen), infektion eller olyckshändelse. Män som genomgår en vaso-vasostomi (återställning av vasektomi) för att åter kunna bli pappa, kan också utveckla en allergi mot sin egen sädesvätska. Eftersom dessa två kroppsvätskor normalt inte blandas, kan det framkalla en allergisk reaktion.

Källa : www.fertilitetsguiden.com/wp/antikroppar/

Är det detta du menar (se texten ovan från ferilitetsguiden.com) ?
    Jag har inte läst att Dr D skulle syssla med såna test.
    Men du kan du fråga honom om det när ni pratas vid på telefon.
    Annars kolla med någon av dessa kliniker, de håller också på med immunologi och fertilitetsproblem:

www.fertility-academy.co.uk/about-us/dr-a-gorgy/

www.ivfserum.com/

• UndrandeSökare

Ariellan- Om du vill undersöka mer saker än Dr Ds immunprover så kan jag rekommendera att du gör Serums Mensblodtest. Det kan man göra hemifrån.

Man samlar lite mensblod i ett provrör, späder med lite natriumklorid (koksalt) och skickar provröret i vadderad påse till Aten för analys.

Då kollar de om man har bakterier i livmodern man inte borde ha. Om de hittar något så ordnar de med antibiotika recept som du kan lösa ut på Apotek i Sverige. För mer info se www.ivfserum.com och läs vidare under infection screening.

Många av oss itråden har gjort det testet.

• UndrandeSökare

Ariellan- Du behöver 2 urinprovrör i plast (1 att skicka och kan vara bra att ha ett i reserv)med gul skruvkork(Apoteket), koksalt (Apoteket) en vadderad påse i minsta storlek (tex Clas Olsson säljer såna) och några 2-4 frimärken.

Sen skriver du ett brev på papper med ditt namn, adress, epostadress etc och skriver att du vill göra mensblodtest. Du lägger brevet och provröret i det vadderade kuvertet, väger det och kollar hur många frimärken som behövs. Jag gick till mitt postombud och de kollade vikten och om det var skrymmande eller inte. Det kostade 2 vanliga frimärken att posta mitt för det var inte skrymmande.

All info inkl adressen du ska posta till, finns under www.ivfserum.com och infection screening.

Så börja att gå in där och läs på. Jag skrev ut det på papper så jag kunde ha det tillsammans med de andra sakerna i en lite kasse, i väntan på att mensen skulle börja. Hör av dig om du har fler frågor.

Lycka till !

• UndrandeSökare

Niskan- Jag röstar på att du besöker båda under besöket i Aten. Finee här itråden gjorde det nyligen, du kan fråga henne om hennes upplevelser.

Dr D är bra på immunförsvaret men inte ivf och en del annat.

Serum är jättebra på livmodermiljön, är omvittnat skickliga på hysto, gör dna fragmentstionstest av sperman rutinmässigt på alla manliga patienter, mensblodtest etc

• UndrandeSökare

Niskan- Med tanke på reumatisk sjukdom kan det vara immunologin som spökar, och med tanke på utomhavandeskap så kan det vara livmodermiljön som krånglar. Det kan tex finnas död vävnad, polyper, infektioner etc i livmodern som inte borde vara där.

De 6 misslyckade ivferna kan bero på en eller flera orsaker omöjligt att säga innan man kollar upp tex kan det vara dnafel på sperman, fel på äggen, livmodermiljön, immunförsvaret, koagulationssjukdom etc Men om du vänder dig till båda klinikerna så kommer du/ni bli ordentligt utredda. Därför är förslaget att besök båda om ni har tid och möjlighet.

Vill du komma i kontakt med Serum så gå in på www.ivfserum.com och fyll i deras questionaire och maila in så kommer Katie på Serum maila dig snart och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med endera klinikchefen Penny eller någon av deras läkare.

Lycka till i Aten.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!