Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Zwillinge- Svenska läkare tror ju tyvärr på lögnen att onormala spermier aldrig kan befrukta spermier. Det sa både Landstinget och Dr D till oss !!! .Men det är inte alls sant fick vi ju veta hos AvaRiga.
Så jag misstänker att svenska läkare tror att de onormala spermierna aldrig kan komma fram till ägget vid naturlig befruktning eller insemination. Survival of the fittest typ, att de dåliga då rensas ut på vägen..
Då kan man ställa lägre krav på sperman som används vid insemination eller om man gör naturliga försök eftersom de dåliga kommer ju ändå rensas bort på vägen enligt det tankesättet, endast de bra kommer fram.
Men det är ju ett annat läge när man gör ivf, då tar läkaren ju en spermie som ser bra ut i mikroskåp och befruktar med (men även om de ser bra ut så kan de ha dnafel) utan någon simtävling först så att säga.
Vilket gör att det är helt olika förutsättningar.
Jag antar då att de måste (borde iallafall) ställa högre krav på sperman inför ivf/ÄD eftersom den sperman också ofta måste tålas att frysas och tinas upp innan befruktning. Dålig sperma tål nog inte det så bra.
Dålig sperma brukar ju leda till färre embryon går att frysa, för de fryser inte dåliga embryon.
Men detta är endast mina funderingar, det bästa är nog att ringa RMC i Malmö som gjorde testet och fråga dem vad som gäller vid insemination resp ÄD. Om de ställer högre krav vid ÄD resp insemination?
Lycka till i Umeå.