• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Snart lycklig; om du (eller ngn annan här i forumet!) är intresserad av syra-bas balansen kan man kanske ännu få tag i ett häfte från Hälsokostrådet -förlag i vilken man exakt kan se hur basist/syrabildande något är. Men som regel är alla spannmålsprodukter syrabildande, likaså vissa grönsaker/rotfrukter, nötter och mejeriprodukter (förutom mjölk som är basiskt) samt kött, fisk och ägg. Frukt och bär och de flesta grönsaker bildar baser. Känner man dig väldigt sur i kroppen (t ex jämt dålig andedräkt) kan man köpa pulver i hälsokosten som tillför baser fort. Annars är citronvatten ett enkelt och billigt knep.

• Cathy

Zinfandel; jag pratar inte om en enstaka studie om C-vitamin och påverkan på fertiliteten och har inte sagt ngt om att det ska vara 'farligt' Och klart att det påverkar olika olika mänskor men jag tycker inte man ska rekommendera att boosta med höga doser C-vitamin när det finns bevis för att en längre tids förbrukning kan påverka och att det inte bara är till nytta. Själv har jag tagit 500mg/dag i flera år och det har ju bevisligen inte gjort skada

• Cathy

Hej pink lily! Om du mot förmodan har fått i dig Rh+ blod och därmed bildat antikroppar så kan du testa detta genom ett enkelt blodprov (heter antikroppssceening, det görs annars till alla gravida i Sverige). Känner inte till din historia - men om du inte gjort immuntesterna kanske du ska göra dem om du återför toppembryon och inget fäster? Du kan göra immuntesterna t ex hos Dr D i Aten men det finns även andra kliniker t ex i UK. Vill du avvakta med tester kan du prova kortison först (och blodförtunnande), om inte du redan fått det vid ÄD?

• Cathy

Zwillinge; Dr D har rätt i att högt prolaktin är symptom på ngt annat och jag tror att det ofta är symptom på stress Jag har själv haft ett lågt prolaktinvärde när jag inte varit det minsta stressad (varit ledig) men direkt jag känt minsta stress så har värdet stigit (nu kanske jag råkar ha en känslig kropp och lyssnar även till dess signaler).

• Cathy

lovelinnie; välkommen hit!! Intressant att läsa er historia även om det är tråkigt att höra att ni inte lyckats än. Några funderingar - om du mår dåligt av lång metod varför har du inte fått prova kort metod? (Är det för att ni fått relativt bra resultat ändå eller för att du har pco liknande äggstockar?). Har ni gjort vanlig ivf eller icsi? Om ni gjort vanlig ivf så är det ju inte för mycket fel med spermat. 15 folliklar låter lite för mycket. På grund av egen erfarenhet undrar jag varför Sahlgrenska inte försökt hamna på ca 10 blåsor. För många folliklar och det blir oundvikligt sämre kvalitet på äggen. Men om många befruktas så har ju sperman då gjort sitt, sedan är det mest upp till ägget att få embryot att utvecklas vidare. Pco äggstockar producerar ofta ägg med för mycket LH och det kan påverka äggen. Har du högre LH nivå (har du tagit hormonprover?) ska du ju inte ta menopur men det hoppas jag Sahlgrenska har fattat? Och än en gång - det finns inte tomma folliklar Bara folliklar som har ett omoget/dåligt ägg inuti som fastnat i follikelväggen (den blir som fastlimmad där) och som inte kan plockas. Jag har själv gjort 6 ivfer med varierande resultat (massor med ägg, många omogna och många som inte befruktades) men lyckades till slut utan ivf! Så skulle nog säga att så länge man 'producerar' lätt ägg så har man en god chans och det behöver verkligen inte vara så att det är fel på äggen. Jag tror mer och mer på att massproduktion av ägg inte passar alla kroppar Vad gäller blodstatus så kan många värden (vita blodkroppar) ligga i nedre ref området när man inte är gravid men om man har immunproblem så höjs värdena plötsligt när man plussat. Så låga värden säger egentligen inget om man har immunproblem eller inte. Eftersom du har några autoimmuna åkommor så kan du förstås ha immunproblem. På nk celler brukar IL bita på (om man tar det tillräckligt frekvent) men om du har högt tnf så kanske inte IL är nog? Har du funderat på att ta tnf test här i Sverige? Ref värden går inte att jämföra med USA testerna men skulle iaf ge dig lite info om ditt tnf ligger högt eller inte. Lite funderingar jag kom på så här spontant...lycka till! Kram

• Cathy

lill; har du tagit hormonprover? Vad visade dom? För att återställa hormonerna kan du prova pravidel, ca 2,5 mg/dag i 1-2 månader och så tar du om hormonproverna (FSH, LH, östrogen, prolaktin, gärna även progesteron) för att se vad som hänt. Varför ska du ta prasteron? Har du lågt DHEA? Jag hade lågt DHEA, tog dhea tabl en kort tid men fick acne på ryggen så jag slutade. Om du har hormonobalans så vet jag inte om prasteron är det bästa att ta då, det kan bara förvärra situationen eftersom det bildas testosteron av det och det ska man inte ha för mycket av heller som tjej...så hellre pravidel, det kan iaf bidra till att återställa hormonobalansen

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!