• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

lill; jag blev gravid under pravidel behandling UTAN ivf (efter 6 ivfer), fick innan en normal cykel utan spottings och utan PMS som jag lidit av i minst 10 år. Min cykel blev bara värre ju fler ivfer jag gjorde och nu vet jag att det beror på obalansen mellan FSH, LH och progesteron som blev värre av alla stimuleringar. Jag vet inte än idag hur mycket megadosen Q10 spelade in men första hemmaförsöket efter att jag börjat med pravidel gav mig ett plus. Börja som Snart lycklig tipsar och med t ex 1/2 tablett/dag (2,5 mg) med mat. Du kan bli illamående. Kram

• Cathy

lill; glömde att säga att det kom pyttesmå mjölkdroppar ur mina bröst när jag klämde på dem, trots att jag hade prolaktinvärde inom referens. Därför började jag misstänka att prolaktinet ställde till det för mig.

• Cathy

Snart lycklig; wow då kan du verkligen Aten flygplatsen utan och innan Haha, jag tänkte väl att du är född i oxens tecken Du ska nog skippa det mesta du räknade upp, PABA, aminosyror, inositol, taurin, royal chelly, backthorn, K vitamin etc. Observera att zink sänker järnnivån i kroppen. Jag har också tagit extra zink (för min geografiska tunga, besvären minskar) men mitt hb går direkt upp när jag slutar med zink. Du ska inte ta för mycket C-vitamin, 500mg/dag räcker mer än väl. Mer än så ökar nog inte grav chanserna..och ta inte för mycket omega 3 efter FET! (Jag fick en blödning efter en ET och det berodde nog på för hög dos omega 3). Mjölksyrabakterier är alltid bra men du kan nog skippa även dem vid FET så att du inte behöver 'komma ihåg' så många piller Jag tog annars en fluconazol i cykeln innan jag plussade, kan vara bra att avlägsna svamp om man nu råkar ha det.

• Cathy

lill; du kan börja med pravidel när helst i cykeln. Jag tog ca 800mg Q10 per dag. Ja, jag tar även levaxin. Ivf läkaren sa till mig att ett prolaktinvärde som är inom referens inte är ett problem och att jag inte behöver pravidel men hur kommer det sig då att min cykel blev normal med pravidel?! Det var nog inte en slump!

• Cathy

leah; jag tror att less is more även vid ivf. Jag har nog provat det mesta för att förbättra mina ägg och kan konstatera att inget av det hjälpte (melatonin, insositol, royal chelly osv). Det enda jag tror på av kosttillskott för bättre ivf resultat är Q10. Och att man får bort svamp. Efter ET kan man ta D-vitamin och omega 3 (förutom immunmeds förstås). That's it.

• Cathy

Solkattan; om du har 'naturligt' höga nivåer av järn som vissa brukar ha så vet jag inte om zink 'sänker' dom (sorry, skrev lite tokigt innan) men zink hämmar upptaget av järn, iaf järn i form av kosttillskott. Läste för länge sen att zink är bra för geografisk tunga men märkligt nog har min tunga varit 'normal' efter min fl?!! Under graviditeten var tungan också fin, tänkte då att det berodde på IL men nu har jag inte ens tagit IL. Det jag märkt av innan är att tungan blir värre vid stress, har du också så? Kanske jag är mindre stressad nu även om jag är konstant trött (pga de första månaderna efter fl då jag sov knappt något).

• Cathy

Snart lycklig;,jag skulle skippa Q10 vid FET om jag vore du (för få studier under graviditet) även om jag tog hästdos Q10 tills jag plussade för jag hade ingen aning om att jag var gravid...Q10 har dessutom redan gjort sitt för de ägg du har i frysen

• Cathy

Förstår inte varför ÄD kliniker sätter in C-vitamin via infusion eftersom för mycket C-vitamin kan hindra en graviditet pga att det sänker progesteronnivå i kroppen och kan dessutom göra kroppen sur vilket även det kan hindra fästandet. 500mg/dag är testad lämplig dos som i sin tur höjer progesteronnivån, 1000mg och mer minskar fertiliteten!

• Cathy

Zin; precis - vid måttligt intag höjer C-vitamin progesteronet, vid högt intag (1000mg eller mer) så sänks progesteronet

• Cathy

Snart lycklig; vatten med pressad citron är bra! Den gör kroppen basisk tack vare citronen som utanför kroppen smakar surt men tillför baser i kroppen Men höga doser C-vitamin är inte bra och tänk på att t ex 1000mg C-vitamin är minst 1500% av det dagliga C-vitamin behovet Man har iaf gjort studier som visar sig att höga doser C-vit kan ha motsatt effekt. Om Dr D har nån synpunkt kan du väl skriva här, skulle vara intressant att veta vad han tycker

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!