• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ingrid; jag är lite osäker på hur man påbörjar en behandling hos dem som det är idag så ring och fråga! Men när det väl är bestämt att du gör insemination så är det väldigt flexibelt. Du kan komma in även på helgen! (Och priset är bra jämfört med ivf kliniker som gör insemination). Och nej, självklart att du inte behöver gå 'bara' hos dem. Du kanske vill 'varva' ivf med insemination (alltså göra insemination de månader du inte gör ivf). Fördelen med insemination jämfört med hemmaförsök är ju att genom swim-up metoden på spermierna så väljs de spermier som är 'bäst' dvs de som är piggast och har bästa förutsättningar att befrukta ett ägg.

• Cathy

Vill bara berätta att jag besökt en reumatolog idag (pga stelhet och värk i kroppen efter fl) som jag haft världens bästa diskussioner med om bl a immunologiska orsaker till infertilitet och hon bekräftade bl a att östrogen stimulerar vårt immunsystem (inget nytt för oss här, det har vi pratat om tidigare) och kan således göra det svårare att bli gravid ju fler ivfer/stimulerade FET/ÄD man gör. Jag blev så imponerad av all info hon besatt, tråkigt att hon inte är fert expert för där skulle vi ha någon som verkligen vill hjälpa sina patienter. Ville bara berätta om denna positiva upplevelse!

• Cathy

Ville inte avråda någon från att ta östrogen vid t ex FET för i stort alla vi i denna tråd tar immunmediciner så kopplingen östrogen och immunförsvar är mindre viktig - mest bara info för de som inte visste och hela det gänget som smygläser vår tråd astmatiker; för vissa ger stimulerad FET bättre resultat och du ska inte tänka alltför mycket på att avstå östrogenet pga immunproblemen om du redan tar något immunmedicin (t ex kortison). Men detta läkaren sa till mig idag bekräftade det som Dr D hela tiden sagt, att FET är bättre än färsk återföring för oss med 'immunkroppar'.

• Cathy

Blingbling; järntabletterna heter Maltofer (fransk produkt) och finns tyvärr inte att köpa i Sverige....jag har inte sett dem på internet men det kan finnas någon sajt (utländsk) som säljer dem.

• Cathy

Solkattan; håller tummarna för dig! Hoppas äggen delar dig fint! Det är en fin dag här i Sthlm! Kram

• Cathy

Millan; jag har haft liknande flytning (samma färg och ingen lukt) när jag haft svamp. Har du testat med fluconazol från apoteket? Efter behandlingen (om det är svamp) ska du skippa socker och köp gärna mjölksyrakapslar.

• Cathy

Millan; när jag haft svamp har det inte kliat. Har varit hos gyn för det när jag fick svamp första gången för trodde att det var nåt 'farligare' men hon sa att det var svamp och skrev ut fluconazol (då kunde man inte få det receptfritt som nu) och besvären försvann på några dagar. Jag får också urinträngningar när jag har svamp, inte nåt som ens gyn på gynakuten verkar veta Testa fluconazol först (ska inte tas om man är gravid) och se om det hjälper!

• Cathy

sanna; som de andra redan svarat så ja, för litet embryo kan tyda på immunproblem. Första gången jag var gravid gjorde jag 3 tidiga VUL pga blödning och med olika gyn och ingen av dem sa att embryot är för litet ( vilket jag fattade senare) utan sa bara att jag skulle hem och vila. En vecka senare i v8 fick jag missfall. Kram

• Cathy

Blingbling; ett högt ferritinvärde triggar immunförsvaret och kan alltså vara mindre bra för fertiliteten. Ett alltför lågt ferritinvärde kanske påverkar negativt också eftersom ferritin har att göra med 'transporten av blod' i kroppen..om inte annars så vill man ju ha tillräckligt högt värde inför en graviditet för fostret mår inte bra om ferritin/hb är för lågt. Och du mår inte heller bra av för lågt blodvärde under graviditet

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!