• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Toppen att så många mailat SVT!! Missne; välkommen hit! Zwillinge; jag blödde av och till under många veckor efter mitt missfall, cykeln var helt ur balans. Det tog säkert 2 mån efter att mf blödningen slutat innan min cykeln var 'normal' igen.

• Cathy

Blir ledsen av att höra om minus och avstannade grav Och NinaCamilla, herregud vad du råkat ut för! Hoppas av hela mitt hjärta att det ordnar sig för dig. Säger som många andra här, åk till Aten istället! Den svenska sjukvården börjar vara under all kritik. Tyvärr. Är bortrest och har inte kunnat se programmet men förstår av era inlägg att infallsvinkeln i programmet var precis så trångsynt som man kunde förvänta sig. Hoppas bara att detta får Claes att gå hem och smygläsa (haha) studier om immunbehandlingar eftersom han nu inte är påläst än. Stackars läkare som ligger i efterkälken.

• Cathy

Angel: du har så rätt i det du säger om Claes. Han kommer förstås att svänga kappan enligt vinden och när de inser på ivf mottagningen på Sophiahemmet att de inte längre kan 'undvika' att ge immunbehandling så kommer de att förklara att de varit först i Sverige. Vilket förstås inte är sant eftersom Falun redan är på kälken Märkligt att Carolina som nu jobbar på Sophiahemmet och tidigare jobbat på St Göran (som tillhör samma 'koncern' som IVF Falun) inte diskuterat immunbehandling med sina 'nya' kollegor på SH?!?

• Cathy

Solkattan; jag fick ta dropp även om värden var inom ref värden. Det beror på hur dina värden stigit och hur de ligger i relation till varandra. Men det kan hända att det droppet du tog är nog för dig nu och att du behöver ta nästa först när du plussar. Tänk på att UK/USA läkarna oftast ger IL vid sprutstart eller en vecka innan ÄP och så vid plus och sedan första VUL. Dr D ordinerar ofta IL även vid ÄP. Ifall man inte har skyhöga nk celler och/eller tnf alfa så räcker det ofta.

• Cathy

Zwillinge; enligt studier som gjorts rekommenderas 75mg acteylsalicsyra, max 81mg så du behöver nog inte försöka få tag i 100mg Vad gäller klexane så vågar jag påstå att de du har räcker, eftersom dina provsvar inte visat på något koag problem. 4000IU är det som oftast skrivs ut efter operation för dem som har förhöjd risk att få propp. Så kör du vidare med det du har. Du tar ju FBC och i dem ser du hur dina trombocyter ligger, börjar de ligga långt över 300 så kanske du behöver höja din klexane dos. Men särskilt i början av en grav så behövs inte lika mycket klexane/fragmin och för fästandet behövs nog inte heller en dos på 6000..

• Cathy

Frk Röd; oavsett om man gör ivf eller ÄD så är det bra att hoppa över både albylen och klexanen åtminstone vid transfer eftersom det annars kan uppstå en blödning vid transfer som inte gynnar fästandet.

• Cathy

Frk Röd och Solkattan; risken för blödning är förstås mycket mindre vid transfer än vid ÄP men jag skulle rekommendera att skippa blodförtunnande tills efter transfer, gärna dagen efter. Se mer info här: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php&topic=242395.msg3904717#msg3904717

• Cathy

Innohep motsvarar inte exakt Fragmin och klexane eftersom det går mer över till fostret och det har gjorts mindre studier på gravida. Rekommenderas inte för gravida om man kan ta fragmin (helst) eller klexane.

• Cathy

Solkattan; det var säkert bra att skjuta upp på ÄP. Jag har fått bästa äggen när de största varit 20mm vid äl spruta. Lycka till på fre! Spännande med franskt tv program!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!