• TWH

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Fenan79 skrev 2012-12-09 07:56:23 följande:
    Hälsningar från Aten till er alla :) Idag ska vi ut på stan, turista lite men också köpa på oss mediciner eftersom jag känner mig osäker på om apoteken kommer att vara öppna på måndag eftermiddag efter vårt besök hos dr D. Tänkte kolla med er vilka de "vanligaste" medicinstyrkorna är på följande: Levaxin (tog ett blodprov innan vi åkte och det visade ett värde på 2,6 så det måste ju ner..men vilken styrka på medicinen ska jag köpa, fanns flera olika tydligen.. Metformin (någon här som äter det?)

Hej, metformin har jag inte hört talas om. Levaxin skulle jag rekommendera 50 mg, man brukar kunna dela tabletterna för ökad/minskad dos. Ha en bra dag i Aten😃
  • TWH
    Älva1973 skrev 2012-12-09 00:14:08 följande:
    Hej på er, har hittat tråden er för någon vecka sedan då jag sökt runt lite kring IVF och alternativ utomlands. Jag fyller 39 år om två veckor och tillhör det berömda Norrlandstinget. Jag har precis börjat planera att göra en IVF och PGD utanför Sveriges gräns. Vi har försökt bli gravida i ett år nu med ett MA i somras som resultat. Jag känner mig väldigt stressad och vill få hjälp. Eftersom mitt landsting endast hjälper de kvinnor som ej fyllt 38 år har jag sökt mig till en privat klinik för att få en utredning. Den är nu påbörjad. Men jag känner att jag vill försöka maximers mina möjligheter genom att göra en IVF då jag inte vet vad din är fel för oss. Sedan beror många missfall på kromosomfel och det är större risk för det med stigande ålder, jag vill därför göra IVF+PGD för att maximera chanserna till ett friskt embryo. Blev väldigt intresserad av det TWH skrev om att man hade rätt till behandling i EU som man blir nekad i Sverige. För min ålder är ju ok i andra landsting. Nu har jag läst om att det finns en dom och att vi kan få göra ingrepp utomlands och få ersättning. Min oro nu inför mitt läkarbesök är att de ska neka mig hjälp med den inledande delen i IVF, mediciner och VUL. Kan någon av er dela med er av den erfarenheten, jag är så ny på dessa läkarbesök. Vet inte vad man kan kräva. Känns dom att läkarna har all makt och att de bestämmer över våra öden. Jag vill inte behöva vänta för länge till mina ägg tar slut. Skriver från mobilen så det blir kanske lite konstigt. Hoppas det är ok att jag flikar in lite.

Hej Älva, jag ska kolla under dagen så att du kan få länk till infon. Om du ska göra ivf med Pgd rekommenderar jag IVI, Valencia (finns även i Barcelona). Det kanske är dit du är på väg? De är inte lika duktiga på immunbehandling som dr D men framstående på pgd. Detta enligt Staffan Nilsson, Falun ivf. Jag återkommer😊
  • TWH
    1978Linda skrev 2012-12-09 12:03:53 följande:
    Hej, jag tar mig friheten att droppa en fråga här eftersom ni verkar ha en otrolig kunskapsbas i den här tråden. Jag tror mkt på preparat som Trombyl och Predsnisolon och efter år av egna försök, 2 mf och 3 misslyckade ivf:er vill jag prova dessa mediciner. Min fråga: vad har man för rätt att kräva att få prova nya preparat på kliniken. (Vi går på Fertilitetscentrum Sthlm.) Kan de vägra? Är de skyldiga att låta mig fatta det beslutet över min kropp? Kan vi bli tvungna att gå någon annanstans för att få prova eller vad gäller?

Linda, har ni fått ngn utredning?
  • TWH
    1978Linda skrev 2012-12-09 13:21:01 följande:
    Beror på vilken typ du syftar på. Vi har gjort den utredning som skedde innan vi påbörjade ivf. Men vi har inte gjort Aten eller motsvarande. Det här med trombyl och prednisolon handlar mer om min hobbydiagnos ställd utefter historiken: gravid på första försöket men tidigt mf och sedan har tre finfina blastocyster aldrig fått fäste, är aldrig sjuk, äter levaxin för bråkande sköldkörtel o.s.v. Några goda råd på vägen?

Ok, jag förstår! Nej, jag tänkte bara att det finns ju biverkningar av att äta kortison, även om de inte är farliga, så jag skulle gärna undvika om jag kunde. Jag skulle råda dig till att skicka blodprover på analys till usa, om du inte kan åka iväg, och testa ditt immunförsvar för att se om du har avvikelser. Annars tycker jag du ska kräva utredning av er! Jag vet att det är flera nyligen, i den här tråden, som har haft medicin över, undra om inte ngn hade kortison, försök att bläddra lite😃
  • TWH
    Zinfandel skrev 2012-12-09 21:11:20 följande:
    I en del länder, ja

Precis, menade ju Grekland😉
  • TWH

Ny i GBG, alla mina mediciner (prednisolon, fragmin, levaxin, trombyl o folsyra) har jag fått utskriven av min svenska läkare innan jag åkte till Aten. Intralipider skriver hon inte ut, än. Så den medicinen får jag, och fler med mig, importera från Grekland. Det är helt lagligt då intralipider är ett godkänt läkemedel i Sverige. Jag tror ingen i den här tråden skulle våga låta ickeläkare göra behandlingsplaner. Dr D har jobbat på de mest framgångsrika klinikerna i London och i USA så han ligger långt före de svenska läkarna i kunskap kring individanpassade behandlingar. Jag skulle råda dig att ta kontakt med någon/några av de kliniker/läkare du nämner. Lycka till😃

• TWH

Fenan, kan inte svara på din fråga tyvärr. GBG - tre bebisar i denna tråd sedan den startades, plus fler på G!

• TWH
    Prickigchokladmal skrev 2012-12-10 22:36:30 följande:
    Twh, grattis till plus :).

Tack💝
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!