• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Niskan- Jag har sett tidigare itråden att Dr D sagt till andra patienter ang Trombyl, Fragmin, kortison och IL att IL står för ca 80% av effekten. Så har du inte prövat IL så är det värt att pröva. Det trycker ner/ balanserar ditt immunförsvar mer än endast kortisonet ensamt gör.

• UndrandeSökare

Ariellan- Om du får hjärtklappning av prednisolonet så betyder det att du tar för stark dos. Alternativt att du inte tål medicinen. Jag fick också hjärtklappning av prednisolonet och Dr D sa då åt mig att sluta med det.

• UndrandeSökare
    Vallmo78 skrev 2017-09-25 20:32:55 följande:

Hej allihopa gamla och ny!

Härligt att läsa att det är så många som är på gång och till och med fått plus och lilla miraklet i famnen <3. Stort grattis till er alla!

Jag har en fundering! Jag vet att Dr D vill att man ska ta kortison hela graviditeten och lite efteråt med. Hur har ni gjort det? Har ni berättat det till läkarna här hemma? Jag får hela tiden negativ respons att jag ta kortison (10mg) funderar att skippa och lämna det till de eller till och med ljuga :( dock jag vill inte det helst men jag är så trött att höra att kortison är inte bra ( vilket jag vet) och sånt.

Hur har ni gjort?

Btw hör oh häpna vi är i v 29!! <3 helt otrolig !!

Kram på er

En av anledningarna till att svenska läkare helst inte vill att man ska ta kortison hela graviditeten är att kvinnan kan bli beroende av kortisontabletter sen, pgr av att man har tryckt ner sitt egen kortisol under lång tid. Har läst om många här i tråden som råkat ut det efter förlossningen. De får ledvärk i händer/fötter och blir tvungna att fortsätta med kortison sen i framtiden.

• UndrandeSökare

Finee- Hos flera kliniker vill de att man trappar ner kortisonet och slutar långt innan förlossningen, utom Dr D han är den enda jag läst om som tycker att man ska använda kortison till efter förlossningen.

• UndrandeSökare
    finee skrev 2017-09-26 16:29:46 följande:

Okej, det låter ju bra att kunna göra det. Låter Dr D alla sina patienter fortsätta hela graviditeten, eller bara vissa?

Kan en immunreaktion så sent i graviditeten orsaka ett jättesent missfall eller att fostret inte klarar sig. Känns ju som att graviditeten borde vara ganska ?robust? kring v 30 liksom. Men så kanske det inte funkar....

Har läst nånstans att fostret är känsligast för immunattack de första 20 veckorna.

Det verkar som att Dr D låter de flesta fortsätta med kortison hela graviditeten, kanske för säkerhets skull.

Tyvärr går det ju inte så bra att diskutera dessa mediciners vara eller icke vara med honom. Jag (och även andra) har försökt men bara fått en avhyvling till svar eller inget svar alls.

Jag frågade honom vid flera tillfällen via mail varför IL fungerar som p-piller för mig, men han vägrar svara.

Kanske han inte vet varför själv.

Jag kontaktade då Serum och fick ett bra telefonsamtal med Penny som sa att IL kan trycka ner immunförsvaret för mycket på vissa och då kan inga ägg fästa.
  • UndrandeSökare

Ariellan- Sluta med Fragmin och de andrra medicinerna ett tag innan du reser ner till Dr D för besök och provtagning, så att inte provsvaren blir missvisande.

• UndrandeSökare
    lill111 skrev 2017-09-26 22:39:12 följande:

Stämmer inte alls enligt mig! Dr D har alltid svarat på mejl samt frågor som är av relevans...så även jag som canada beskriver mkt tillmötesgående!

Blir lite tokigt tycker jag när en sådan generalisering görs över dr D! Har är oerhört inriktad på immunologi samt skicklig på detta....

blir ju med knepigt att hela tiden ifråga sätta hans medicineringsplan!

Sedan är det viktigt att komma ihåg vi är ju alla individer med enskilda behov... bara för att man vet att någon annan fick en annan ordination så betyder det nödvändigtvis inte att alla ska ha samma upplägg?!

Problemet för mig är att il fungerar som p-piller för mig och när jag frågade Dr D om det vid flera tillfällen vägrade han svara. Han har vid andra tillfällen varit otrevliga mot både mig (även andra har skritvit itråden tidigare att de blivit otrevligt bemött av honom).

För dem hans mediciner funkar som de ska är det nog ok, men för de som medicinerna inte funkar eller ger konstig effekt, då har han inga alternativ. Han har helt enkelt inga verktyg att hjälpa då. Men han vägrar säga att tyvärr jag kan inte hjälpa dig. Man bemöts bara med något otrevligt mail eller endast tystnad.
  • UndrandeSökare

Zwillinge- Det ni kan göra i Sverige är vanligt spermietest med morfologi det görs på tex RMC.

Annars är det bästa testet Sperm dna fragmentationstest, det görs endast utomlands tex hos AvaRiga. Kostar ca 1000 svenska kronor och ni får svaret nästa dag via mail. Jag tror man kan välja att endast göra det testet hos dem utan att göra annan behandling hos dem. Men maila och fråga.

Vid dåligt resultat rekommenderar de spermiedonation.

Men problemet är då att dubbeldonation är olagligt i Sverige, och eftersom ni redan gör äggdonation så får ni inte göra spermiedonation också i Sverige, utan då måste ni vända er utomlands. Tyvärr såna är lagarna i Sverige.

Däremot om problemet inte är dna utan endast fragmentation så har jag läst att Serum behandlar det problemet med hög och lång dos antibiotika av en eller flera sorter (i ca en månad). Vet dock inte vilket/ vilka märken av antibiotika eller vilken dos. Kolla bakåt itråden eller kolla med någon som är patient på Serum.

• UndrandeSökare

Zwillinge- När det gäller vitaminer till mannen, så kolla mina gamla inlägg bakåt itråden. Jag la in en artikel för några år sen om att hög dos zink och hög dos folsyra kanske kan förbättra spermierna. Kommer inte ihåg doser nu, kolla artikeln.

Ja, det är bra om du redan nu direkt börjar med Omega3, folsyra och d-vitamin. När det gäller Omega3 kan jag rekommendera den sorten jag använder och som det också tipsats om i tråden tidigare: "Eskimo 3 Pure", finns på de flesta apotek som både flytande och kapslar. Jag föredrar kapslarna.

D-vitamin finns det massor med märken av på apoteken och på nätet, köp och testa dig fram vilken sort du gillar om du vill. Jag köper Multitabs D3 25mikrogram tar 2 per dag. Finns på Apotek Hjärtat.

Folsyra så har Apoteket Folsyra 500mikrogram (deras eget märke, burk med grönt lock) den använder jag.

Annars finns folsyra också på recept Folacin 1mg eller 5mg har jag sett på fass.se

Sen se till att du har gott om mediciner hemma inför ÄD start så det inte blir akut medicinbrist. Vissa mediciner är ju beställningsvara.

Lycka till.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!