• mumskastrull

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!

Nu var det ett tag sen jag skrev något :) Har precis kommit hem från Aten efter ett möte på Serum, där jag gjorde en hysteroskopi med mensblodstest och ett glukosbelastningstest då jag enligt Penny har mild PCO (ingen fertilitetsläkare här som har sagt det)

Hysteroskopin visade på en kronisk endometrit, vilket innebär att hela insidan av livmodern är inflammerad. Mensblodstestet som togs i samband med hysteroskopin visade på klamydia och någon "bacterial load" (fattade det som bakteriell vaginos). Enligt Penny så skulle det aldrig kunna bli någon graviditet när det såg ut så i livmodern... Känns konstigt att de har hittat klamydia då jag har haft samma partner i 10 år (ingen av oss har varit otrogen, helt säker!).. Det borde ju i så fall ha självläkt?

Har någon annan här varit med om att man har hittat en inflammerad livmoder och sen efter antibiotikakuren blivit gravid? 

Tycker det känns konstigt att ingen läkare har tittat på detta tidigare då vi har gjort 7 insättningar och 3 kemiska graviditeten och ett tidigt missfall... Läkarna här har bara sagt att det det borde fungera då allt ser bra ut och det ända som har hittats är endometerios... Skäms

• mumskastrull
    melina77 skrev 2017-07-26 06:40:12 följande:

Hej mumskastrull, jag förstår att det kan kännas chockerande att Penny hittat massor som ingen annan har upptäckt men försök tänka på att dessa är experter inom sina områden och mycket mera rutinerade än många av våra svenska gynekologer på vårdcentraler och sjukhus. D utförde hysto på mig i juni och hittade avvikelser som ingen av gynekologerna i Sverige hade sett. Problemet är att inte heller D vet vad problemet är därför undrar jag om du kan beskriva hur Penny såg att du hade kronisk endometrit? Beskrev hon hur din livmoderslemhinna såg ut? Jag har nu kontaktat Katie på serum och tänker göra mensblodtest innan jag går vidare med min immunsupportplan från D. Förhoppningsvis visar dessa prover något som inte D kunde förklara. Lycka till.

Hej!

Ursäkta att mitt svar har dröjt. Är på semester och har inte tittat på telefonen ????

Penny beskrev min slemhinna som inflammerad/irriterad.

Hon kallade det "strawberry skin" Det såg ut som röda pepplor i hela livmodern. Sen hade jag några vita partier som hon sa var död hud pga infektionen.

Vad var det för avvikelser han hittade på dig?

Själv hade jag förväntat mig ärrvävnad då jag har gjort en abort som mycket ung, 3 kemiska graviditeter och ett tidigt missfall.. men ingen ärrvävnad sågs.. känns som om det hade varit lättare att åtgärda..
  • mumskastrull

Hej alla! 
    Vi har haft en paus nu men börjar snart igen med en ny behandling. Om det inte funkar den här gången så kanske det blir adoption eller något annat alternativ. Har ätit en antibiotika kur mot min låggradiga inflammation i livmodern (sågs vid hysteroskopi). Hoppas att det har hjälpt, annars finns det nog tyvärr inte så mycket att göra. 
    Det jag undrar är att jag har fått ett recept på mail av Dr D på IL-dropp. Vet ni vilket apotek i Göteborg/Kungsbacka området som man kan hämta ut med hans recept? Försökt leta i tråden, men är svårt att hitta. 
    Hoppas att det går bra för er alla andra!

• mumskastrull

Hej alla! 

Nu gör jag min tredje behandling med immunsupport, men 8 insättning totalt. Tyvärr får man väldigt fåordiga svar på Dr Dimitri eller kryptiska. Det jag undrar över är ni som blev gravida efter en ivf behandling, hur reagerade era FBC efter insättning? 

Hoppas det går bra för alla!

• mumskastrull
    finee skrev 2017-10-19 12:32:50 följande:
    Ska också göra min åttonde insättning nu snart. Min första med Dr D:s hjälp. På de FBC jag skickat som jag tagit nu de senaste veckorna (innan insättning) har han svarat rätt fåordigt...

Jag undrar samma fråga som dig: hur syns det i FBC när embryot fäster?

Hur har dina FBC sett ut de två gånger det inte fäst? Har du sett något annorlunda nu? När hade du insättning?

Håller tummarna för dig!
    Ena gången (fäste inte) så hände det inte så mycket med proverna, höll sig ganska lika som innan insättning. Andra gången (fäste, men tidigt missfall v5) så gick lymfocyterna upp lite grann dagen efter insättning (blastocyst) och ett par dagar senare så hade trombocyterna gått upp. 

Igår hade lymfocyterna gått ner mycket, trombocyterna lite ner och neutrofila upp.. Känns inte bra...

Man vill ju bara veta hur det har gått! Jag hade insättning av en blastocyst 17/10.
  • mumskastrull
    finee skrev 2017-10-21 08:30:55 följande:

(Ursäkta att jag postar lite mycket i tråden nu, hoppas ni inte tröttnar på mig ).

Har i alla fall kollat lite närmare på mina provsvar från FBC som jag tog igår (på äl+3). Är det någon som har koll på om Monocyter och Lymfocyter kan sticka iväg redan innan insättning? Jag har ju inte gjort äggplock som kan ha retat mitt immunförsvar, men enligt gårdagens FBC har Lymfocyterna gått från 1,5 till 2,7 och monocyterna från 0,3 till 0,5. Förra FBC togs förra veckan en vecka innan äl. Leukocyterna ligger ganska högt på 8,7. Jag som har tagit dropp både i tisdags och igår (gårdagens dropp ca 3 timmar innan blodprovet togs). Trots det ser alltså proverna ut såhär. Eftersom Lymfocyterna har stuckit iväg tänker jag att immunförsvaret är triggat :-/ Men jag har ju som sagt inte ens satt in ett embryo än. Har ni andra sett någon skillnad i FBC efter äl (men INNAN embryot satts in)?

Har såklart mailat Dr D igår kväll, men inte fått svar än. Insättning imorgon i alla fall.

Hej!
    Mina prover gick också upp när jag skulle göra ett frysåterförande. Jag har själv lite olika teorier. Den ena är att immunförsvaret triggas, ev av en tyst infektion, endomterios mm. Sen tror jag även att proverna reagerar på medicinerna man tar. Prednisolon höjer leukocyterna.
    Kroppen kan ju också reagera på ägglossningen? Det är ju ändå en äggblåsa som spricker, vilket kan reta bukhinnan. 

Lycka till! :)
  • mumskastrull

Hej!

Imorgon ska jag ta mitt BHCG. Vilket värde brukar vara "normalt" att ligga på när man är 4+0? Alltså rd 9 för mig (blastocyst) Hur har ni legat som har varit/är gravida? 

Så nervös för imorgon....

• mumskastrull
    finee skrev 2017-10-25 21:50:30 följande:
    Runt 100 ungefär ?ska? det ligga på i 4+0. Men det är ju stora variationer! Det bör i alla fall inte vara under 50, och helst över 70 också. Men som sagt, det finns såklart stora individuella variationer och det viktigaste är att det stiger som det ska. Håller tummarna!! Har du testat med vanligt test förresten?
    Jo jag har testat med vanliga test som visar positivt, men vet inte om de ökar tillräckligt.. Dagens test var nästan samma som igår, så jag vet inte... Fick också idag lite rosa spottings på fm. 
    Usch.. denna oro...
  • mumskastrull
    finee skrev 2017-10-26 06:25:26 följande:
    Förstår att du är orolig, man vill ju gärna att ökningen är jättefin och skolboksprefekt från början, speciellt då man varit med om kemiskt eller missfall Men kom ihåg att de där testerna kan visa lite upp och ned i början även på en normal graviditet! Därför det är bra med b-hCG. Håller tummarna för dig idag! Berätta gärna hur det går.
    Hej!
    Mitt svar från igår har nu kommit. BHCG 125 IE/L. Tror att det är okej, men vet inte. Har mailat Dr D. Tog också ett clearblue med veckoindikator på kvällen igår som blev 2-3 v. Läste att de slår om vid hcg 153.
    Mina prover har gått bananas igår också. Leukocyter på 20.9, neutrofila 15.1, monocyter 2.0 och Lymfocyter 3.7 (Har gått från 1.3). Fick inte tag på Dr D så tog ett dropp på eget bevåg..

Hoppas verkligen det ska gå den här gången!
    Håller tummarna för dig!
  • mumskastrull
    finee skrev 2017-10-30 18:38:30 följande:
    Hur går det för dig mumskastrull?
    Hej!

Jag fick gårdagens bhcg imorse. Det var 658 (äl+18), så det har ju gått upp från 125 (äl+14). Jag vet inte riktigt om värdet är bra. Jag hade en rosa flytning dagen innan bim och sen har jag haft lite gul/grå/brun till och från.. Blir så himla rädd.
    Vad säger ni andra som har plussat och fått ett barn? Hur låg era värden?

Mina leukocyter (17,6), neutrofila (13.9), monocyter (1.4) och lymfocyter (2.2) har gått ner så jag hoppas att det betyder att det går bra immunmässigt. 

Hur går det för dig? Har du fått svar på ditt bhcg?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!