• mumskastrull

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

mumskastrull skrev 2017-12-03 15:46:19 följande:

Ja, man kanske inte behöver fylla i symtom osv om det inte är något speciellt. Var på VUL den 24 nov (8+0). Då såg allt fint ut. Hade växt fint ????. Ska på nytt ulj på torsdag (9+6) på Mvc.. känns som ev evighet dit.. Vill bara veta att allt är bra ????.

Hur går det för dig? Kram!

Oj vad mycket frågetecken.. skulle vara glada gubbar!
  • mumskastrull
    finee skrev 2017-12-03 21:31:41 följande:
    Åh vad härligt att allt såg bra ut! Jag var också på ultraljud igen i v 8+0, och mina två skruttar hade också vuxit precis som de ska Jag tror inte jag har nästa ultraljud förens vid KUB nu, vilket borde bli alldeles innan jul tror jag. Har du tagit fler dropp?
    Härligt att det såg bra ut! Jag hade aldrig kunnat vänta så länge.. Kanske beror det på bristen på symtom.. Man vill ju veta att allt ser bra ut Oskyldig
    Mitt immunförsvar har inte varit stabilt, så det har blivit ett dropp i veckan. Senaste FBC som togs förra måndagen var mycket bättre så nu ska jag inte ta ett nytt FBC förens om 4 dagar.

Hur är ditt immunförsvar? Har dina trombocyter stabiliserat sig eller gått ner igen? Det var väl så att de gick upp sist? 
  • mumskastrull
    Ladylufsen skrev 2017-12-17 18:26:04 följande:

Fan, nu får jag missfall. Vad livet känns orättvist.. :(

Men du såg ju ett hjärta slå precis. Om det är en blödning så har jag hört att det är väldigt vanligt med det i v.8-v.9. Har du ont?? 
  • mumskastrull

Hej!

Jag var magsjuk igår och har väl inte varit den piggaste idag. Råkade nu på kvällen ta en till trombyl istället för en levaxin!! Har redan tagit en trombyl idag kring 14 tiden.. tog ingen igår då jag kräktes hela tiden.. gravid v11+2 idag.

Tror ni det är farligt?? Blir så orolig.. jävligt klantigt av mig.

• mumskastrull
    Ladylufsen skrev 2017-12-18 08:14:49 följande:

Nej inte ont och det slutade igår. Kanske på väg mot mer mensvärk än molvärk men oklart. Fryser lite. Marie rådde mig att gå av fragminet, samtidigt vill jag inte sluta förrän jag vet säkert att det är kört. Kan det vara farligt att fortsätta? Ja hjärtat slog för en vecka sedan. Men kan ha fått immunangrepp i veckan, lymfocyterna hade stigit i relation till leukocyterna. Jag var och tog dropp i fredags men var kanske för sent då. Är det någon som har hört något från D på senaste? Jag har inte hört något på cirka en vecka.

Låter bra att det slutade. Var storleken och allt annat bra med embryot? Jag är osäker på hur du ska göra. Min svenska Ivf läkare sa att sålänge jag inte blöder är det inte farligt att ta Fragmin eller Trombyl, men jag vet inte vad Dr D har för åsikt. Vad ligger dina Trombocyter på?

Jag hörde från honom i torsdags senast, men fick skicka upprepade mail.

Ta och skriv ?urgent!!!? I rubriken på mailet så tycker jag att han brukar svara. Sen hade jag personligen bokat in ett nytt ulj i veckan (snarast).

Håller tummarna för dig!
  • mumskastrull
    Ladylufsen skrev 2017-12-18 13:18:00 följande:
    Tack! Jo hcg varit stadigt och de uppskattade embryot ungefär där de skulle vara. Då alltså. Problemet är också att de inte tar emot akut ( de kommer inte prioritera mig) men som tur var har jag fått ny tid för ultraljud imorgon hos annan läkare. Fortsatte med medicinerna så länge och hoppas jag inte börjar blöda igen. Mina trombocyter har legat inom intervallet senast på 247 så ser inte ut att vara problemet (är det dem som reglerar blodproppar?) däremot hade jag 5,9 lymfocyter och leukocyterna nere på 12,6 sist..

smart med "urgent", det har jag aldrig testat!
    Ladylufsen skrev 2017-12-18 13:18:00 följande:
    Tack! Jo hcg varit stadigt och de uppskattade embryot ungefär där de skulle vara. Då alltså. Problemet är också att de inte tar emot akut ( de kommer inte prioritera mig) men som tur var har jag fått ny tid för ultraljud imorgon hos annan läkare. Fortsatte med medicinerna så länge och hoppas jag inte börjar blöda igen. Mina trombocyter har legat inom intervallet senast på 247 så ser inte ut att vara problemet (är det dem som reglerar blodproppar?) däremot hade jag 5,9 lymfocyter och leukocyterna nere på 12,6 sist..

smart med "urgent", det har jag aldrig testat!
    Trombocyterna är dem som gör att blodet koagulerar kan man på enkelt sätt säga. Dem ökar vanligen vid graviditet. Kan inte svara om den ökad blodproppsrisken tyvärr. Är inte tillräckligt påläst. Det verkar ju som om du har en pågående immunattack, men har tidigare läst om dem i tråden som har haft höga lymfocyter men att det ändå har gått bra. 

Jag mår mycket bättre. Var bara en dag med kräkningar, tur som var. 

• mumskastrull

Jag har en liten fundering angående TSH. Jag går på Levaxin 25 microg. sedan 8-9 månader tillbaka. Detta fick jag utskrivet efter att själv ha frågat efter det. Mina värden var väldigt svajiga innan och låg mellan 2.1-3.5. Efter att jag började med Levaxinet så gick det ner och la sig på 1,0. Nu har jag senaste 1-2 veckorna känt av att jag svettas lite mer om händerna samt är ngt darrig om händerna. Läste att detta kan vara symtom på lågt TSH. 

Tog mitt TSH på MVC förra veckan och det ligger nu på 0,51. Känns lite lågt. Vad tror ni andra, kan det vara min kropp som reagerar på att det är lite lågt för mig?
    Har mailat Dr D men inte fått svar ännu. 
    Har hört att även kortisonet kan sänka TSH. Hoppas att jag snart kan minska kortisonet... Gillar verkligen inte den medicinen :(

• mumskastrull
    finee skrev 2017-12-18 20:51:01 följande:

Jag har jättelågt TSH, och kopplar ihop det med kortisonet. Har inga sköldkörtelproblem sen innan. Kortisonet sänker TSH:et falskt, vad jag förstår. Har inga symptom på lågt TSH, men det verkar du ha? Eller så är der biverkan av kortisonet som ger handsvett o darrningar? Dr D sa till mig att mitt låga TSH inte var ett problem. Jag vill också sätta ut kortisonet tidigare än vad Dr D rekommenderar. Han vill att jag står på 20mg fram till vecka 24, därefer minskning till 15mg och sen efter vecka 30 någongång minska till 10 mg som han vill att jag ska stå på ända till efter förlossningen... Har du fått någon plan? Jag funderar seriöst på att trappa ned till 15mg redan vecka 13. Mitt immunförsvar har ju varit lugnt hela tiden vad det ser ut i proverna i alöa fall. Läser om alla biverkningar... Och om andra immundoktorer som sätter ut det tidigare. Men vill ju inte risker missfall heller. Hur tänker du kring kortisonet Mumskastrull?

Vad ligger ditt värde på? Min fundering är ju på att sluta med Levaxinet nu när värdet är så lågt. Tar endast 25 microg om dagen.

Tycker det känns som om det är TSH som gör symtomen. Dr D svarade att han tror att det beror på immunförsvaret, men det känns som om att han alltid kopplar alla symtom/avvikelser till immunförsvaret.. vet inte om jag riktigt tror på det.

Jag fick en plan av honom idag, han skrev två olika planet för uttrappning av kortisonet.. kanske får jag välja? jag skulle i alla fall sänka till 15 mg i v 23. Men jag funderar starkt på att sänka tidigare om det går bra. Tycker inte att det känns bra att ligga på så höga doser. Min IVF läkare här i Sverige vill helst att jag ska sluta med dem helt.

Hur tänker Falun ang graviditet och prednisolon? Planen skrev han också att jag skulle fortsätta med 160 mg baby aspirin till v 36. Hittills har jag tagit 75 mg trombyl och inte 160mg..känns inte riktigt som om han har helt koll på mig som patient. Han har kanske för mycket att göra..
  • mumskastrull
    UndrandeSökare skrev 2017-12-19 08:42:50 följande:

Mumskaatrull-Står dett verkligen 160mg baby aspirin i din behandlingsplan??? Babyaspirin i Grekland är på 100mg och man ska inte ta mer än 100mg dagligen har jag hört.

I Sverige har vi inte 100mg babyaspirin så vi använder Trombyl 75mg istället.

Ja, Dr D har många patienter från olika länder, så dels kan han nog ibland ha svårt att minnas varje enskild patient. Men sen är det kanske inte så lätt för honom att minnas vad medicinerna heter i de olika länderna heller.

Men det stämmer att Trombyl fortsätter man med till gravidvecka 36. Har man koagproblem (som jag har) så ska man fortsätta med Fragmin till 6 veckor efter förlossningen för att förhindra proppar efteråt.

Ja det står 160mg. Tycker det är väldigt konstigt. Kommer fortsätta med trombyl 75 mg. Han känns väldigt virrig för tillfället. Hoppas det blir bättre snart :)
  • mumskastrull
    finee skrev 2017-12-19 10:49:59 följande:
    Jag vet inte vad värdet ligger på, barnmorskan sa bara att det var alldeles för lågt. De tog ett nytt tsh och även t3 o t4 den 11:e, men de har inte hört av sig angående provssvar så jag gissar att de inte är superoroliga..?

Håller med dig, Dr D ser allt genom en immunvinkel! Ska inte klaga, han har ju beviseligen gjort att det funkat för mig den här gången, men ibland kanske det är annat än immunförsvaret..?

Tycker inte heller att det känns bra att ligga på för höga doser i onödan. Man borde väl kunna börja trappa ned och så borde det väl synas i FBC om värderna sticker upp igen oroväckande. Då måste man väl kunna börja igen? Falun vill att man slutar med prednisolon helt i vecka 8 eller senast vecka 12.

Trombyl 160mg låter mycket. Har du höga trombocyter?
    Nää man ska absolut inte klaga, men jag tror att det beror på något annat. Får se imorgon när jag tar ett nytt FBC. Om mina FBC inte sticker iväg så tror jag att jag ska försöka trappa ner till 15 mg, kanske v 15 eller så, men får se. Om man läser tillbaka i tråden ett par år så verkar det som om han körde på lägre doser prednisolon. Är det någon här som vet varför han har ändrat/höjt doserna? Läste också om dem som fick sluta med Fragmin efter v12. 

Jag tycker inte jag har speciellt höga trombocyter. Låg senast för ca 1 v sedan på 302. Tror bara att han tänker lite fel. Han skrev ju också två olika prednisolon ordinationer.. Väldigt snurrigt. 

Hur går det för dig? När ska du på KUB? :)
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!