• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • myran6801
    CurlyRed skrev 2012-03-04 07:20:38 följande:
    Poussin - låter som en bra plan smitta dig med baby hormoner överallt närmsta veckan ! Ego- själv vaknade jag på skakiga ben, nervös att gå på toa nu kl 07 (nattens andra kisspaus)... Gissa varför? Jo det var en söndag morgon kl 07 som jag i januari gick på toa och upptäckte hela trosskyddet nerblodat med massor med klarrött blod... Det skulle varit för 1v sen idag dvs v6+0 och idag v7+0. Men allt gick bra idag kunde ta min fragminspruta kortison och pregesteron och krypa ner i sängen igen... Imorn är det dags för UL och få alla blodprovs svaren (HCG och alla prover till dr D). Hoppas få se ett hjärta... Väldigt läskigt... Tänk om vi inte gör det.... Den kan ju ha fäst senare, så vi kanske inte är lika långt gångna. Ska försöka njuta av en ledig dag och inte oroa mig... Men gissar det blir svårare imorn förmiddag... Håll tummarna för oss imorn!
    Bästa bästa Curly, det kommer gå bra så är det bara!!!!!! Är också såå spänd att få höra mer om vår lilla Atena imorgon!!!!! Kram kram
  • myran6801

Idag har mensen satt igång utan några spottings som det brukar vara för mig. Gissar det är Cetroide injektionen som gjort sitt. Imorgon blir det start med Gonal f. Är lite fundersam hur det nu ska bli med VUL som skall göras på dag 6 eller 5 vilket är fredag och lördag. SO har ju inte öppet på fredagar.....

• CurlyRed

Tack bästa Poussin och Myran för underbar peppning ! Ja känns ju lite knäppt att gå och önska man ska börja kräkas men man har nån sån konstig bild att det är "mer säkert" ju sämre man mår, men så kanske det inte alls är . Min mamma fattade tex inte att hon var gravid med mig förrän andra mensen i rad inte dök upp, dvs då var hon redan i v9-10 typ. Så vi kanske har få symptom i släkten Myran: härligt att hormonerna sätter fart på kroppen precis som dom ska! Hur går det med prednisolonet? Känner du några biverkningar? Svårt att sova på kvällen tex? Kramar!!

• tjorven01

Curly och Poussin
    Jag bara VET att det ÄR er tur nu
    Det KOMMER att gå heeeeeeela vägen

Myran
    Ser fram emot att få höra mer om fantastiska IVI
    Kram mina fina vänner

• Lillih

Oj, här har det hänt saker!!Skrattande
    Grattis till toppfint resultat Poussin!!!

Zin; Så skönt att höra att du fick din operation tillslut och att allt verkar gått bra! Vet att många redan sagt det; men jag bara måste säga det igen; du är så otroligt stark och envis! Jag är full av beundran! Belöningen kommer att komma!

Myran; Vad härligt med Barcelona! Njut!
    Curly; Så spännande! Jag lovar att hålla tummarna, det kommer att gå jättebra!!
    Perry; Välkommen och lycka till i Aten!
    HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta ett varsit hjärta till er allaGlad
    Ego; Jag lämnade Aten med blandade känslor. Dr D är fortfarande den bästa läkare jag träffat, men han hade missat att det var helgdag på måndagen när vi hade tid och så fick han för sig att vi skulle vara kvar till tisdagen. Inget svar på varken mail eller telefon på fredagen, lör , sön (tack för telnr Curly).
    På måndag morgon fick jag ett mail att vi kunde ta IL på måndag kväll om det behövdes. Då var jag ganska besviken.
    Jag fick dock svar på senaste blodproven jag tog i Sverige på måndagen också och jag hade förbättrat samtliga värden, även de som enligt läkaren inte gick att förbättra.
    Vet inte om det har att göra med att jag körde stenhårt med en tarm/kroppsreningskur samtidigt med rawfood de 8 veckor som gått mellan första blodproven och de sista, eller om det har att göra med att som Dr D sade att imunnologi kan gå som en sinuskurva, och är man mellan en topp och en dal kan värderna vara ganska normala.
    Dr D rådde oss att, om vi ville spara på pengarna ta USA blodprov vid ett senare tillfälle eftersom det är som ett "snap shot" av dagsformen och min kunde vara ganska OK, även om jag har flera symptom som tyder på problem. Så jag åkte hem utan IL, men med Prezolon och Clexane. Så nu satsar vi på en IVF nästa cykel, vilket borde betyda sprutstart runt den 14e och hoppas på det bästa.
    Gjorde även VUL, där han såg saker som ingen sett, eller iallfall sagt. Får vi negativt resultat på  nästa IVF ska vi kosta på en hysteroskopi. Något som förbryllar mig är att han sade att jag hade en relativt stor livmoder. Den enda komentaren jag haft på det tidigare är av en läkare för ca 10 år sedan som sade att jag hade en jätteliten.
    Någon som vet hur det fungerar? Kan den växa trots att man aldrig varit gravid?

• CurlyRed

Tjorven - tack söta du för peppande ord ! Vi bestämmer att du är synsk och ser in i framtiden tycker jag ! Lillih - vad du fick vara med om!! Missat att det var nationaldag, vad galet! Så fick ni boka om era hembiljetter till tisdag? Intressant att han tror ni behöver hysteroskopi, det var ju samma för oss, han upptäckte en polyp (vilken nu sitter kvar eftersom vi inte kan göra hysto när vi är gravida)... Han är väldigt duktig och grundlig på VUL tycker jag. Önskar fler vore det här hemma också! En större livmoder har jag tyvärr aldrig hört något om. Men skulle det vara negativt då? Själv har jag en bakåtlutad livmoder, men det var inget att oroa sig för tyckte han. Så då blir det IVF för er nu med stöd medicin? Men ingen IL? Eller missförstod jag? Stor kram till dig!

• Hjärtefröjd

Lillih: Nämen vad trist, blev det alltså varken USA-blidprov eller IL? Kändes det som ett meningsfullt besök ändå? Själv hade jag nog blivit både arg och besviken... när det är helgdag bör man ju ha koll på som läkare. Inte minst när man bokar in långväga patienter.

Hur som helst, härligt med förbättrade Sverige-prover! Vilka tester (som egentligen inte kunde bli bättre) hade förbättrats?

Kram!!

• Zinfandel

Lillih: nämen vad knasigt, så ni tog inga prover alls..?! Jag hade nog bett honom skicka IL ändå, så att du får nåt bättre stöd inför nästa IVF. Ingen aning om storlekar på livmoder...

Curly: allt lugnt idag..? 

• CurlyRed

Tack för alla tummar!!! Hjärtat slåååår !!! Och HCG hade dubblats från mån-ons förra veckan! Såååå lycklig!! "mer gravid än så här blir du inte" sa Gyn när jag berättade i mina nojor över att jag har så få symptom ny UL tid nästa vecka när jag hoppas kunna få ett foto också! TSH hade däremot stigit ännu mer till 3,8..... Måste höja Levaxin rejält! Hoppas bara inte en så här hög nivå är farligt nu i början av grav.... Blir att rådgöra m dr D ikväll över mailen.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!