• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Bambi; Kortisolet ska inte bara mätas på morgonen (som man vanligen gör i Sverige) för det kan ge ett missvisade värde inom ref värden pga att kortisolet alltid är högst på morgonen eftersom det bildas under natten (därav är bra sömn viktig för alla med binjureproblem). Man ska mäta kortisol även under dagen för det är då man kan se dippen och som kunde tyda på underfunktion. Med salivproven kan man göra detta. Många av oss här mår bättre av kortisonet eller ska man kanske säga 'känner sig som normal' igen vilket kan vara ett tecken på underfunktion. Vi reagerar alla olika på kortison och visst kan vissa ha svårt att få sin egen kortisolproduktion igång igen efter en tid på pred och därför är det viktigt att trappa ner försiktigt. Jag tog kortison hela graviditeten (och innan av och till i ett år) men det gick bra

• Cathy

Che; nä det kallas nog sekundär barnlöshet om man redan har barn men inte kan få fler?

• Cathy

Bambi; intressant artikel! Och han är med som faktagranskat boken jag nämnde tidigare. Märkligt resonemang i artikeln dock, lite löst i kanterna och texten verkar inte helt genomtänkt. Det är ju bra om din läkare ger Lio för det är inte alla läkare som gör men sköldkörtel problematiken är nog bara en del av helheten för många. Binjurarna har redan ofta tagit stryk när sköldkörteln inte längre fungerar som den ska. Dr Lams artikel är så bra www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

• Cathy

Skogsbruden; jag säger samma sak som Singha - låt det inte gå över tiden! Tillfälligt kan fostret ligga under medel men vad jag förstod på ditt inlägg så har hon gått ner vid två UL?. Om man är äldre och/eller har immunproblem finns en risk att moderkakan fungerar sämre även om man tar blodförtunnande och det kan uppstå proppar i moderkakan. Det är inte bra...om jag vore du skulle jag kräva igångsättning vid fulla 40v. Beroende förstås på hur nästa UL ser ut, har hon gått ner ännu mer kanske hon behöver komma ut ännu tidigare.

• Cathy

Skogsbruden; oj, det var nonchalant av en spec. läkare!! Även om läkaren tror på mätfel så borde du ha fått nytt UL mycket tidigare än fyra veckor fram i tiden då du är fullgången (det fick jag automatiskt när fostret inte växte enligt tidigare kurvan). Kontakta förlossningen, de gör ctg och du får träffa läkare som kan göra nytt UL. Du ska inte riskera nåt nu. Eller kan du åka till Selbing igen för kontroll? Stor kram

• Cathy

Skogsbruden; bra att du ska till Selbing! Å, skönt att du fick tid hos honom. Ja, han är bäst i Sverige Och är han orolig så ska du ta upp det med din BM och se till att du får träffa en läkare som gör nytt UL och kanske behöver din lilla komma ut tidigare med ks? Det kommer att gå bra! Kram

• Cathy

Che; jag förstår din oro, jag var orolig endast pga ålder (enda chans till barn?) och ett missfall. Jag skulle kräva att få remiss till en läkare istället, förstår mig inte på varför en patient som du ska behöva gå till en Aurora sköterska som ändå kommer att skicka dig vidare till en läkare?! Och vill du ha ks så ska du kräva det! Precis som TWH sa.

• Cathy

Ser att ni diskuterar KS. Av egen erfarenhet kan jag säga att det inte var det enklaste att få på DS men det gick till slut (nu råkade min tjej ligga i säte vid sista UL så det hjälpte att få det igenom). Jag håller med Zin, även om man är trött efter allt kämpande för graviditet så ska man 'bara' stå på sig för TILL SLUT får man ks. Vårt andra besök för diskussion om ks resultera i en tid, tyvärr var jag då så stressad så jag bara grät hela tiden men mannen förklarade hur jag kände och diskuterade för och nackdelar med läkaren. Jag vågar påstå att de som inte fått ks har själva gett upp 'kampen' med läkaren för jag är rätt säker på att alla som verkligen vill ha ks får det! Men man måste vara bestämd och läkarna är bra på att övertyga en om vaginal fl och om man då börjar tveka så är det kört...kräv bara ny läkartid för ny diskussion, till slut får man ks!

• Cathy

Zwillinge; förstår dina tankar, jag tänkte likadant och det gjorde att jag åkte ett halvt år senare till Aten...när jag väl varit nere så tänkte jag att jag 'borde ha' åkt tidigare Jag vet ingen som inte haft förhöjda värden i USA proven men vi känner ju inte till alla dem som läser tråden men inte tillkännager sig här och åker till Aten. Jag har haft endast ett missfall och inga övertydliga tecken på immunproblem. Dock kände jag att det är nåt fel i kroppen, förmodligen min dåligt fungerande sköldkörtel och binjurar. Och hade ju förhöjda nk celler. Men du vet väl att låg äggreserv ofta också är immunologiskt? Jag förstår att du tvekar men åker du och proven inte visar nåt så kan du iaf stryka immunproblem från listan..

• Cathy

Zwillinge; jag visste om sköldkörteln och binjurarna innan jag åkte till Aten och visst tänkte jag att det är bara det som är mitt problem Men man ska inte glömma bort att endokrina problem utesluter inte immunproblem. I mitt fall hade jag både och. Och ofta beror endokrina problemen på stress vilket i sin tur förhöjer nk cellerna. På detta sätt är även endokrina problem och immunproblem länkade. Jag tror bestämt att man i framtiden kommer att försöka behandla låg äggreserv med immunmedicinering även här i Sverige men det kommer att ta tid innan vi är där

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!