• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

snartgravid; bra fråga varför 6v men det är normalt att man får blodförtunnande utskrivet just 6v efter operation, man har väl kommit fram till att det är tiden som krävs för att man ska ha kommit förbi risken att få propp (gäller alltså inte bara ks/fertilitet/immunologi).

• Cathy

lelle; jag är inte så insatt på ÄD tyvärr men kan tänka mig att det alltid vid försök till graviditet är bra att ha hormonerna i så bra balans som möjligt, även vid ÄD. Annars kanske man behöver höja östrogenet man ska ta vid ÄD samt progesteron (eftersom högt prolaktin sänker både östrogen- och progesteronnibån i kroppen). Du förstår hur jag menar?

• Cathy

leah; ja, man kan bara övergå till fragmin direkt om man tagit klexane. Nån undrade över läkare som skriver ut fragmin i Sthlm. Ni kan inboxa mig, jag kanske kan hjälpa. När man väl kommer till MVC ska man be att få en läkartid och väl där berätta hos läkaren att man behandlas av en fert läkare utomlands som ordinerat medicinerna så får man nya recept. Det funkade för mig iaf. Man får möjligen låta lita bestämd, beroende på läkare

• Cathy

lelle; högt prolaktin kan sänka progesteronet så att embryot inte fäster och om det gör det så kan man få missfall. Med för lågt östrogen får man oftast inte ägglossning om man gör hemmaförsök (för det blir ingen LH pik) och vid ivf får man dålig tillväxt på folliklarna/få folliklar. Pravidel kan man ta vid graviditet, det finns liten liten risk för problem hos fostret (studier kan hitta på internet, har tyvärr inte datorn hos mig med de studier jag själv googlade fram få). Märkligt att inte kliniken fattade själv att problemet kan vara prolaktinet?! Å andra sidan, inte tog de ivf kliniker där jag gick nånsin mitt prolaktinvärde!!

• Cathy

Kuben; om du är väldigt orolig så höj din pred dos till 10mg vetja! Det viktigaste är att ta immunmediciner i början av graviditet fram till v12. Tyvärr kan inte din läkare veta om det är för sent för dig nu eller inte men eftersom du fortsatt är gravid så kan du ju ännu höja din dos och göra vad du kan just nu, eller hur

• Cathy

lelle; det låter ju som om prolaktin kunde vara problemet. När man tar piller finns ju alltid risken att det inte sugs upp men jag tvivlar lite på den förklaringen eftersom ditt progesteron också är lågt (tar du proggisar/crinone?). Progesteron är förstås lågt efter ÄP eftersom ägglossningen inte är som vid vanliga hemmaförsök dvs bildar en gulkropp som fortsätter att bygga slemhinnan/upprätthåller graviditeten. Du vet att ivf behandlingar i sig kan höja prolaktinet (FSH höjer prolaktinet) så ditt prolaktin kanske inte var så högt för ett år sedan? Man ska nog inte ta pravidel hela graviditeten, högst bara de första 12v och helst inte ens då länge. Det bästa är att försöka sänka prolaktinet innan ivf försöket, ta nya FSH/LH/ prolaktinrov innan behandling så att man kan sätta sprutorna rätt. Om nu ens ivf klinik kan jobba fram ett schema utifrån hormonnivåerna. När jag gick på St G så gjorde de inte det...

• Cathy

lelle; glömde att säga att plus på äl stickan inte är nåt bevis på att man ägglossat...jag trodde också alltid att jag hade äl innan jag till slut kom på att jag säkert inte hade det pga högt prolaktin. (OBS, mitt värde var väl inom ref värden!).

• Cathy

Ploppan; ja, immuntjejer ska nog inte hårdträna eftersom det 'stressar' kroppen som kan påverka graviditeten. Promenader ok. Som Zin redan skrev, NK panelen kan inte tas i Sverige, inte heller IFN/TNF ration. Och du lär även behöva en läkare som ger dig behandlingsplan (särskilt under graviditet) även om vi här i forumet självmedicinerar av och till

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!