• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Solkattan; tråkigt att höra att du blödit så mycket. Fragmin kan ha ställt till det. Hoppas det är bättre nu.

lill; tror inte dina spottings beror på att du inte tagit IL utan snarare på utebliven äl eller svag äl som gjort att det inte bildats en gulkropp som kunnat upprätthålla din slemhinna en hel normal cykel dvs du har lågt progesteron. Jag kan verkligen rekommendera dig och alla andra som har spottings att testa sitt prolaktin och se till att få medicin (bromokriptin) om värdet inte ligger helt vid nedre gränsen. Med bromo kommer hormonerna i balans igen och alla som gör hemmaförsök får till en riktigt fin äl!!

lill, Om du hör till dem som aldrig är sjuk så är det ett bra tecken att du fått feber. Jag hade 'bara' höga nk celler men det är inte sagt att det är lättare att behålla en graviditet då än om man har både höga nk celler och högt tnf. Jag behövde många IL innan det blev plus. Eftersom du har högt tnf så kanske du behöver annan medicin än bara IL? Fråga Dr D!

God fortsättning alla!

• Cathy

Sköldkörtelproblem verkar vara ganska vanligt bland oss...och tsh stiger lätt när man gör ivf pga extra FSH (östrogen). Visar prov att man har problem skulle jag öka levaxinet med 15-20% senast vid sprutstart så att tsh håller sig relativt lågt, gärna kring 1. För när man plussar höjs tsh igen och då är man lätt upp i 2 och högre och det vill man helst inte. Leah: har inte glömt dig Bambi; jag skulle undvika vaccin före, under och efter behandling.

• Cathy

Å april, jag vet inte vad jag ska säga, lider med dig vännen! Du har precis varit med om något mycket omtumlande så jag ber dig - låt det gå ett tag och så kan du med ny energi fundera på hur du vill gå vidare. Tänk på att med dina fina blastisar i frysen (och en tilläggsmedicin) så är du närmare din dröm än någonsin! Flera i tråden har använt neupogen och kan berätta mer för dig om den och vart du ska få den (om du inte ber Dr D skicka till dig). Ge inte upp nu snälla, inte riktigt än...stor styrkekram

• Cathy

Gott Nytt År alla fina kämpare! Må 2014 bli ett fruktsamt år för alla som fortsatt kämpar och må allt gå bra för alla er som har en liten i magen eller fått en redan!

Angel; bra att du tar upp detta med Rh faktor. Jag är själv neg, bebisen pos och fick en spruta innan och en efter fl. Dr D undrade hur jag visste vilken Rh faktor jag och barnet hade (innan fl) för tydligen tar man inte dessa prov i alla länder innan förlossning. Det finns en liten risk att man bildar antikroppar innan fl, större risk vid fl. Eller som du Angel pekar på, missfall. För får man missfall och är Rh neg (embryot pos) så kan man ha svårt att bli gravid igen om man inte får spruta!

Kram på er alla

• Cathy

Hej lill! Jag läste i ditt inlägg att du gjort testet och att du inte bildat antikroppar så det är nog inget du behöver tänka på nu förrän du blir gravid igen. Att då kolla om fostret är pos och få en spruta i 3:e trimestern. Annars menade jag att om du varit gravid med ett pos foster och fått missfall kan missfallet leda till att du har senare svårt att behålla graviditet.

• Cathy

Men du har gjort screening efter det som visat att du inte bildat antikroppar...? För har du inte bildat antikroppar så är nog inte det orsaken. Kram

• Cathy

Zwillinge; hur ser det ut för dig nu...? Håller tummarna hårt! OneLife; förstår att du blir orolig. Vet du var din moderkaka ligger? Är den lågt ner kan det vara orsaken till en liten blödning. Och du tar fortsatt progesteron? Tillräckligt hög dos? Håller tummarna att allt är ok! Kram på er

• Cathy

Zwillinge: håller fortsatt tummar! Bra om spottings avtog.

Onelife; hoppas det avtar för dig med! Kan vara moderkakan eller möjligen lågt progesteron. Blodförtunnande kan också få till en blödning. Du har inte haft blödningar tidigare i denna graviditet? Håller tummarna att allt är som det ska.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!