• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ariellan- Penny (chef på kliniken ivfSerum) berättade för mig om en kvinna som var allergisk för kroppseget progesteron och hade mycket svårt att bli gravid och bära ett barn, men Penny lyckades hjälpa henne.

Jag säger inte att det måste vara exakt samma sak för dig, men jag skulle råda dig att fylla i ivfSerums formulär och maila in, då kommer du från svar från Katie på Serum och sen kan du få ha ett gratis telefonsamtal med någon av deras läkare eller deras chef Penny.

• UndrandeSökare

Ariellan- Om du vill få proffshjälp, så vänd dig till Serum istället, de har mycket mer erfarenhet och de tar blodprover som skickas till Speciallabb i Usa för analys, det gör inte Fertilitetplus.

• UndrandeSökare

Minaimaginärabarn - Ska du ta FBC (Full blood count) i Sverige så är det Blodstatus plus B- celler du ska ta. B- celler kallas ibland för Diff.

• UndrandeSökare

Mumskastrull - Dr D brukade vilja att jag tog nytt dropp snart när mina lymfocyter gick över 3.

Andra har sagt itråden att il är bara näringslösning så det skadar inte att ta ett extra.

Har du mailat Dr D och frågat vad han tycker?

• UndrandeSökare

Minaimaginärabarn - ok, jo hade gissat att du menade typ äpplen och påron. Hade dock varit intressant att veta mer exakt hur de två grupperna såg ut.

Har du nån länk till artikeln du läst på pubmed?

• UndrandeSökare

Ariellan- De flesta reser till Fertilitetplus och får droppet satt helt enkelt för att detta är inget som svensk sjukvård sysslar med normalt( il i fertilitetssyfte alltså).

Några få som har gjort utredning hos Life Clinic eller Serum i Aten har genom ordination från dem fått hjälp i Sverige. Men majoriteten har enera fått resa för att få sina dropp satta eller annars haft någon släkting eller nära vän som är sjuksköterska och satt droppet åt dem. Tyvärr är det så här det funkar i Sverige.

• UndrandeSökare

Ariellan och Mila- Den utredning som man får i Aten är mycket mer omfattande, de tar blodprover och skickar till speciallabb i Usa (det gör inte Fertilitetplus).

Många här inne har höga tnf-alfa (ett av proven som analyseras i Usa, finns inte i Sverige). Har man höga tnfalfa så behövs mycket mer medciner som tex Neupogen, Humira etc.

Plus att som flera här inne har skrivit förut så behandlar Marie endast enligt standardmodell (samma för alla) hon har inte den enorma kunskapen som Penny eller Dr D har.

Men jag vet några som först gick hos Fertilitetplus och sen när de inte funkade så reste de till Aten för bättre hjälp där.

• UndrandeSökare

Som Poussin skriver längst upp får man räkna med att utredningen går på ca 20.000 sek plus resa, hotell, resor i Aten, medicininköp etc.Sen alla kosnader som tillkommer i hemlandet med blodprover ofta och dropp ofta. Så räkna med att det kommer gå åt mycket pengar.

När man gör Dr D behandling så måste man ta blodprover ofta och maila provresultaten till honom så

talar han om när man ska ta nästa dropp, nästa blodprover, ändra på mediciner, ev. byta mediciner etc.

Det du ska främst köpa i Aten är (kommer gå åt många förpackningar, vissa har köpt 30förp av varje).

Baby Aspirin 100mg

Clexane (finns olika doser, Dr D kommer säga till dig).

Prezolon 5mg

Intralipid 100ml eller 250ml (dropppåsar)

Nacl 100ml (dropppåsar)

Filicine 5mg (Folsyra)

Utrogestan 100mg eller 200mg (finns ej i Sverige)

Droppset, 3vägskran, och nålar (be Dr D skriva på en lapp vad de heter på grekiska och visa för apoteket)

Vissa blir tillsagda att köpa Serpafar och Agnus Castus eller andra mediciner som Humira, Neupogen, etc Dr D kommer ge dig en lista över vad han vill att just du ska köpa.

Alla mediciner inkl Intralipid kan köpas receptfritt på Apotek i Aten. Men vissa saker som Clexane och Intralipid är beställningsvara. Beställ dag 1 och hämta dag 2. Apoteken är oftast stängda på söndagar och vissa har stängt mitt på dagen. Sen har apoteken oftast inte stora lager hemma, men det finns ett i varje gatuhörn. De har rött eller grönt plus som symbol.

Efter man betalt Dr Ds faktura (som man får efter hemkomsten) så kan man be honom om EU-recept och ordination för IL. Tyvärr är det trots Dr Ds ordination mycket svårt att få hjälp med droppsättningen i Sverige. Det bästa är om man har en släkting eller kompis som är sjuksköterska och vill hjälpa med droppsättning. Alternativt att man går till en klinik som Fertilitetplus. Blodproven kan man ordna hos www.werlabs om de finns i din närhet.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!