• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    Snart lycklig skrev 2012-07-13 09:26:18 följande:

Hjärte, jag kommer inboxa dig strax. Är du beredd att betala lite, så kanske kanske det kan ordnas.

Jag betalar, inga problem.
  • Hjärtefröjd
    Snart lycklig skrev 2012-07-13 09:32:19 följande:
    Hjärte, jag har inboxat dig nu, skynda och ring!!!!
    Hm, jag har redan pratat med den kliniken, tyvärr kunde de inte hjälpa mig utan en läkare på plats.
  • Zinfandel

Sitter här på helspänn och håller alla tummar Hjärte.. Vem var det annars häromkvällen som fick det på en halvtimme?!

• HollyGolightly
    elab01 skrev 2012-07-13 09:25:16 följande:
    Hjärtefröjd: känner stressen med dig, tyvärr har jag inget och komma med. Ska sj snart ge mig ut på den jakten.

Idag kl 11.30 är det dags för telefonkonsultation med dr d. Mest nervös för engelskan just nu. Jag fick ju ett pluss i förrgår så vi måste väl utgå därifrån. Eftersom jag inte varit i Grekland och inte fått tag på medicin el dyl. så är det nog kört med behandling denna grav. Troligtvis kommer jag ju få ett missfall igen så därför vill jag etablera en kontakt och hoppas få behandling nästa gång.
    Oroa dig inte för engelskan, Dr D talar lugnt och tydligt och är noga med att försäkra sig om att ni förstår allt som sägs. Jag var också nervös, men det var helt i onödan eftersom han är så tålmodig. 

Håller alla tummar jag har för att han kan hjälpa dig redan med den här graviditeten! 
  • Snart lycklig

Oh nej, ja, det var ganska tomt med personal när jag var där imorse och tog blodprover. När jag fick IL där, fanns det dock läkare där.

Aj då!

• Snart lycklig
    elab01, var inte nervös för engelskan. Jag är HELT VÄRDELÖS på engelska och klarat av både utredning på plats (ensam), telefonsamtal angående medicinering och allt annat inför IVF samt en hel IVF-behandling på plats i Aten.

När jag skulle fråga om alla äggen som de plockat ut vara mogna, kom jag inte alls på vad mogna heter. Då förklarade jag att när en tomat blir mycket/mörkröd = mogen, till slut förstod han vad jag menade. Jag hittar ofta inte ord och blir så trött på mig själv, men det löste sig alltid.

Han är lätt att förstå och prata med. Jag var också JÄTTENERVÖS innan och dessutom inte i mental god kondition, framförallt vid första besöket när jag åkte ensam. Jag var såå ledsen vid tillfället.

Lycka till!
  • TWH
    Hjärtefröjd skrev 2012-07-13 09:33:54 följande:
    Hm, jag har redan pratat med den kliniken, tyvärr kunde de inte hjälpa mig utan en läkare på plats.

Hjärte: åk in till sös gynakut m påsen i handen och kräv att de ska hjälpa dig, du kan ge dem dr Ds nr så de kan ringa honom!
  • linköping68

Hjärte: hör dig för även i angränsande län hos både gyn och kvinnokliniker och hos ev samarbetaspartners till IVF kliniker. Hoppas verkligen du får tag på någon!

• germany
    TWH - Jag har nu kontaktat min FL-vän och jag hoppas nu att hon hinner svara mig ganska omgående (hon är bortrest men skulle försöka komma åt en dator ändå under sin resa). Inboxar dig så fort jag fått svar Hjärta

Men Hjärte - Fy så jobbigt att det uppstår så mkt trassel för att få simpel hjälp! Men jag hoppas innerligen att du snart får hjälp. Har du ingen i din bekantskapskrets som i sin tur känner en ssk eller läkare och som du kanske kan få hjälp av?
    Håller annars med TWH om att åka in direkt till gynakut, du har inget att förlora på det!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!