• Solkattan

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vilaa: man kan ju aldrig veta om man gör rätt eller fel... Men man gör ju åtminstone nåt! Ser man det långsikt. Så brukar det snarare vara det som man inte gör som man ångrar. när man om säg fem år ändå kan säga jag gjorde vad jag kunde. Priset verkar gått upp något. Falun sätter väl dropp om man har il med sig... ? 2000 kr sa de till mig o även en vän till mig som ringde. Men då gäller det att få tag på droppet. Ibland känns det ironiskt nog att det vore enklare att få tag på knark ... ? Borde finnas il-langare på stan också. Undrar lite hur det funkar att be dr d om eu recept.. ? Fixar han såna tro.. ? Nån här som testat.. ? Skickas det på mail eller vanlig post.. ? Där jag tog droppet i lördags var det inga problem med kommande påsken. Frågade även om man måste varit hos dr d eller liknande för att hon skulle sätta droppet. Och hon satte utan att man varit hos dr d... :). Även diskuterade vi fråga doktorn. Och hon tyckte också det var rena skrämmsel propagandan... Och omega 3.. öh.. ?

• Solkattan

Puh... Nu ringde de från kliniken. Alla tre ägg levde fortfarande... Hurra ! Får tillbaks ett ägg i eftermiddag. Resten odlas vidare tills på onsdag. Ska storstäda medans jag väntar på att klockan ska bli lagom för att sätta mig o köra de tio milen. Pissigt väder... O blankslitna sommardäck. Men pengarna räcker inte just nu till nya däck. Åh... Vad jag hoppas på detta nu. ! Vill börja "leva" igen. Inte behöva vända på varenda krona för att kunna fortsätta ivfkarusellen.. I helgen så höll sambon på att bryta ihop. Han tycker vårt liv är menningslöst. Orkar snart inte mer. Det har blivit för mycket av fertilitet på sistone... :(. Och jag håller med. Känner själv att det börjar gå över styr. Glömmer viktiga saker... Tappar ord när jag pratar. Sover oroligt. Om detta misslyckas kanske vi måste ta en paus... Hur tidigt rekommenderar dr d för att tjuvtesta.. ? För visst bör man göra det för att avgöra om man fått tidigt mf.. ? Jag har inte köpt follow ups av dr d OM jag blir gravid. Hur fungerar det då.. OM jag plusar o precis tagit fbc... Ger inte han någon vidare rekommendation för ens han fått pengar igen... ? Har ni andra follow ups under graviditeten.. ? Min fbc läkare börjar knorra. Om jag inte lyckas med denna hjälp.. finns det då någon vita med follow ups.. ? Kan man inte typ ta ildropp en gång i månaden för säkerhets skull.. ? "Kul" med flera nya i tråden.. intressanta erfarenheter tillförs ! :)

• Solkattan

Så ett fin fint embryo på plats ! Fick tom. Följa med in i ett rum o kolla mina äggs utveckling i embryoskopet. Jisses va häftigt ! Nu gäller det att ha massa tur. Har ju gjort allt som står i min makt att detta ska lyckas... Snälla ägget stanna denna gång !! :)

• Solkattan

Tack för alla lyckönskningar ! Men Usch vilken prislapp.. 37000 + 6000 lite drygt. Och då inget il-dropp, remisser mm inräknat. Lätt att ett försök kostat oss över 50000 kr.Blir en dyr bebis det här... Fattar inte hur jag ska trolla fram 4000 kr till dr d också för ev. follow up... Nån med en sedelpress i garaget.. ?! ;)

• Solkattan

Igår kväll stannade hjärtat för nån sekund. Färskt blod.. :(. Vad är det för "fel" på min kropp...?? Varför kan man inte återföra ägg utan att de ska komma emot.. ? Läst så himla mycket om att det inte är bra med blod vid återföring. Att det dödar embryot. Det här var ju ett perfekt 10 celligt litet embryo... Var inte mycket blod. Men ändå att just bara behöva se det. ångest innan ruvningen knappt börjat. Lill: hur går det för dig... Har du tänkt att tjuvtesta.. ? På vilken dag.. ?

• Solkattan

Lill: nä.. blastocyt blir det först på dag 5. Så en tredagar var det... :)
    Har blödit efter transfer ett par ggr nu... och varje gång då har det slutat dåligt. Googlade på amerikanska sidor och nån läkare där skrev att det var ett stort NO NO att blöda efter transfer. Men jag förstod aldrig riktigt hur mycket blod som var farligt. Kanske om det kommer mängder..? Men så har jag googlat o frågat runt och läkarna här hemma säger att det händer ibland men att det inte har nån påverkan. Så vet inte riktigt vad jag ska tro. Måste väl våga hoppas på detta nu!
    Det är intressant det där med herr Blomqvist. Googlade för några år sedan om honom och fick en rätt god bild. Han verkade vilja hjälpa till. Äntligen en schysst läkare lixom!
    Men nu känns det som han gått ifrån Dr Jekyll till Mr. Hyde...? VEMS ärenden går han...?
    Och han är väl en av dessa förespråkare för TLC ? (Tender loving care). Att man som gravid kvinna ska få gå på utökat antal ultraljud...? Och HUR hade han tänkt då tro...?
    Mig veterligen så är vi flera kvinnor här (på FL) som nekats tidiga VUL. Ringer man till kvinnomottagningen och vill ha ett VUL pga upprepade missfall så säger de bara "nä, det har vi inte resurser till!".
    Själv så skulle jag få betala 1500 kr för varje extra VUL. Inte alls stressande...
    Nä, det är skit rent ut sagt att det sitter några påvar högst däruppe som tycks ha all rätt i världens att bestämma över vårat öde. Att deras ord ska väga så tungt.
    Håller med dig till fullo där med skattepengarna. Låt mig ta mina egna skattepengar och lägga på den vård jag vill ha....!

• Solkattan

Nu har min kompis (jobbar som sjuksköterska inom vården) fått svar ifrån socialstyrelsen... men jag fattar nada..??!
    Nån som kan förklara...???

Tack för din fråga till oss på Socialstyrelsen. Nedan finns svaret

på din fråga. Kontakta oss gärna igen om något är oklart.

ÄMNE

Kan leg sjuksköterska sätta dropp på person privat (inte på sin

arbetsplats)? Ordninationen kommer från läkare utomlands....

Svar  (2014-03-27 12:39)

Hej XXXXX,

Här kommer ett svar som kanske kan vara lite vägledning till din

fråga. Har du ytterligare frågor så är det Läkemedelsverket som du

ska vända dig till, även gällande frågan vart man kan hänvisa

patienten om du inte kan hjälpa till.

Nedan följer en redogörelse för relevant lagstiftning. Däremot kan

vi inte ta ställning till hur ni ska göra i detta enskilda fall. Det

är den som ansvarar för verksamheten, vårdgivaren respektive

verksamhetschefen inom hälso- och sjukvård, som har ansvarar för att

en verksamheten är av god kvalitet och att de beslut som fattas och

tillämpas i verksamheten har stöd i gällande författningar.

Frågan är då om det är möjligt att administrera ett läkemedel till

en person som är i Sverige men vars läkare, som har ordinerat

läkemedlet, inte är verksam i Sverige men dock inom EU.

Vi utgår i denna del från att Läkemedelsverkets föreskrifter (LVFS

2009:13) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit

är tillämpliga. Dessa föreskrifter ska tillämpas vid förordnande

och utlämnande från förskrivare och vid utlämnande från

öppenvårdsapotek av bl.a. läkemedel som omfattas av 2 kap. 1 § lagen

(2009:366) om handel med läkemedel (1 kap. 1 §).

Av föreskrifterna framgår bl.a. att recept får expedieras från

öppenvårdsapotek om receptet utfärdats skriftligen av en behörig

förskrivare inom EES (5 kap. 3 §). När det gäller recept som

utfärdats i ett annat land inom EES anges det i bestämmelserna vidare

bl.a. vad apotekspersonal särskilt ska iaktta när läkemedel lämnas

ut (5 kap. 27 – 29 §§). I sammanhanget kan noteras att EU-länderna

ingår i EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet).

Avseende administrering av läkemedel vill vi hänvisa till

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2000:1) om

läkemedelshantering i hälso- och sjukvården. Av föreskrifterna

framgår bl.a. att de ska tillämpas på läkemedelshantering inom

sådan verksamhet som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen (1982:763)

(1 kap. 1 §). Av föreskrifterna och de allmänna råden framgår bl.a.

vad som avses med administrering av läkemedel, vem som ska

iordningställa läkemedel och vem som ansvarar för administreringen av

detta till patienten. Det framgår vidare under vilka förutsättningar

annan personal får iordningställa eller administrera läkemedel (se

t.ex. 1 kap. 3 § samt 4 kap. 1- 3 §§).

I sammanhanget är det av vikt att påpeka vad som gäller om hälso-

och sjukvårdspersonals skyldigheter enligt patientsäkerhetslagen

(2010:659). I lagen anges bl.a. att hälso- och sjukvårdspersonal ska

utföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövad

erfarenhet och att patienter ska ges sakkunnig och omsorgsfull hälso-

och sjukvård som uppfyller dessa krav. Av bestämmelserna framgår

vidare att det är den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen som

själv bär ansvaret för hur han eller hon fullgör sina

arbetsuppgifter. Det kan här avslutningsvis noteras att den som

tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen får delegera en arbetsuppgift

till någon annan endast när det är förenligt med kravet på en god

och säker vård. Den som delegerar en arbetsuppgift till någon annan

ansvarar för att denne har förutsättningar att fullgöra uppgiften (6

kap. 1-3 §§).

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten

Socialstyrelsen

106 30 Stockholm

Telefon: 075-247 30 00

• Solkattan

Blingbling: måste studierna ha bedrivits i Sverige...? För visst sjutton finns det studier utomlands som slutförts..?
    Usch va det ska vara stönigt... :(.

• Solkattan

Zwillinge: Intressant vilken evidens Falun har... vore ju toppen om de kunde bidra med den! :)

Lill: Brunt blod på dag 6 borde inte vara oroväckande. Det mest positiva är ju om det faktiskt kan vara en nidblödning...? :). Själva crionnen kan ju reta dina slemhinnor o orsaka blödning. (typ ofarlig sådan).
    Är det brunt så är det gammalt blod. Kan ju vara ifrån äggplocket/återsättningen?
    Är ju tyvärr också spottare. Och mina misslyckade IVF:er har varje gång börjat med rosa spottings Aldrig bruna. Däremot när jag får spottings innan vanliga mensen så är den brun. Men det är säkert olika hur vi fungerar... :)
    Sen kan ju faktiskt kroppen vara lite trög o inte riktigt fatta att den är gravid. Och få för sig att stöta bort slemhinnan. Men eftersom graviditeten sitter så pass högt upp så kan man blöda en del utan att det påverkar graviditeten... så har jag fått förklarat nångång.. :).
    Hoppas nu att ditt lilla embryo klänger sig fast ... och blir till en fin julklapp i december....

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!