• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Skogskantarellen-Du får väl fråga de som går i Rysslandstråden om du är intresserade av vad de får för mediciner där.

• UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-07-04 23:18:31 följande:

Är Serum stängt över juli? Får inget svar fr Penny. :(

Mvh

S

Penny kan ha semester just nu.

Klinikens officiella semesterstängningstider brukar stå på klinikens hemsida. Kolla där.
  • UndrandeSökare

Maila Katie på Serum istället !

Hon vet det mesta och kan tala om vilka datum kliniken har semesterstängt under sommaren 2019.

Penny har ibland semester även när inte kliniken har semesterstängt.

• UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-07-04 12:22:12 följande:

Hej kära grupp,

Ni som gjort hysteroskopi, vad har ni fått för medicinsk behandling efter det? Jag tänker på antibiotika-, antiviralbehandling etc. Jag fick Bactrim och Flagyl i ngr dgr men det var allt. Jag pratade häromdagen med OLGA klinik i Ryssland och dom sa att på deras klinik så sätter man in antibiotika i upp till 15 dgr. Detta med anledningen att ärrvävnaden som skapats i livmodern har uppstått p g a en inflammation. Om man inte behandlar inflammationen, utan bara tar bort ärrvävnaden så har man inte löst problemet. Jag hade själv väldigt mkt ärrvävnad i samband med min hysteroskopi (här i Sverige) för ngr månader sen. Är orolig nu över pågående inflammation i livmodern som kan försämra mina chanser att bli gravid.

Tacksam om ni kan uppge namn på antibiotikan ni fått och i hur många dgr ni fått ta läkemedlet.

Tack på förhand! 
    Antibiotikan måste du ta direkt efter hyston, start samma dag eller dan efter.

Den hjälper inte om du börjar ta den långt efter du gjort din hysto.

Om man gör hysto i Aten hos Serum så får man en grekisk antibiotika som inte finns i Sverige i 10 dagar.

Det är allt. Vissa får också östrogentabletter men det fick inte jag.

Hade du mycket ärrvävnad och misstänker att de inte fick bort allt, eller att det skulle kommit tillbaka så boka in en hysto hos Serum, det kostar 1650euro. De har inga väntetider. Men klinikerna har semesterstängt i Aten i Augusti månad varje år.
  • UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-07-06 09:09:17 följande:

Har fått Klexane utskrivet, någon här som använder det? Biverkningar?

Ja, alla vi som är patienter hos Dr D i Aten använder det. Det är blodförtunnande sprutor, som kan lösa upp befintliga blodproppar. Fungerar bäst om man också använder Trombyltabletter. Fick du det utskrivet också?

Sprutorna finns under 3 olika namn (olika verksamma ämnen, men samma effekt). I Sverige heter de Fragmin, innohep och Klexane. I Grekland heter de Clexane.

Gå in på www.fass.se och skriv in Klexane i sökrutan så kan du läsa bipacksedeln. Där finns alla biverkningar listade.

Man tar dem 1 eller 2 per dag i magfettet. Vanligaste biverkningar är att man blir lättblödande (tex näsblod, måste ha mer plåster när man tar blodprov, se upp för vassa knivar etc, och blåmärken vid stickställena).

Du ska INTE sätta en spruta någonstans där du har ett blåmärke. Säg till sjukvården att du använder blodförtunnande medicin när du ska ta blodprov.

Släng inte sprutorna i soppåsen utan gå till Apoteket så får du gratis en gul hink med rött lock som du slänger alla sprutor i. När burken är full lämnar du in den på Apoteket och får ut en ny tom burk.
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-07-07 11:56:05 följande:

Pratade med mitt hemmalandsting (Sthlm) som avrådde starkt från att utföra kirurgiska ingrepp i utlandet, däribland i Grekland. Detta p g a hög risk att smittas av resistenta bakterier. Man berättade att hygienrutinerna är hemska i Grekland. Vad tänker ni kring det när ni åker till Serum för hystero?

Mvh

S

Detta har det pratats om mycket i tråden förr genom åren. Vi är väldigt många som rest ner till Aten för hysto här itråden. De enda 2 personer som jag hört om som fått några problem alls var för att de var allergiska mot narkosen (och det hade kunnat hänt på ett svenskt sjukhus också).

Men jag som både gjort en skrapning på ett svenskt sjukhus och en hysto på ett grekiskt sjukhus kan lugna dig med att vården jag fick i Grekland var100 gånger bättre än den hag fick i Sverige !

I Sverige fick jag verkligen undermålig vård, bristande smärtlindring och ingen antibiotika efteråt. Så jag fick ligga hemma i veckor efteråt fortfarande blödande, men värk och feber och akut blodbrist. Jag sökte hjälp men fick ingen.

I Grekland fick jag tom tid att sitta ner och diskutera med personalen innan, jag fick antibiotika och smärtlindrande både under och efter hyston. Jag skulle aldrig tveka att göra en ny hysto i Grekland, men nåt svenskt sjukhus vill jag aldrig hamna på igen !
  • UndrandeSökare
    Jooosen skrev 2019-07-09 11:40:47 följande:

Hej!

Vet någon här hur viktigt det är att mäta amh värdet dag 3? Ja mätte mitt på dag 9. Fick bra resultat på 4,3 men börjar noja över att det kanske är falskt resultat för att det är mätt på fel dag....

Det är jätteviktigt att mäta på rätt dag. Mäter man på fel dag så får man fel resultat. Om jag vore du skulle jag ta ett nytt amh-blodprov på CD3 istället.

Mäter man försent i menscykeln får man för högt resultat (ej det sanna värdet).
  • UndrandeSökare
    Jooosen skrev 2019-07-09 15:47:24 följande:

Tack! Urs känns ju inte bra! Jag ska se om jag kan beställa på nätet!

Det går tex att ta amh genom Werlabs Fertilitetspaket. Det hittar du på www.werlabs.se

Använder du en rabattkod så blir det billigare. Om man googlar Werlabs rabattkod [skriv in aktuell månad och år] så brukar man hitta rabattkoder.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-07-10 00:37:00 följande:

Har ni alla fått Progynon efter embryotransfer? På mig har Progynon inte tjockat på slemhinnan, snarare att slemhinnan växt jättelångsamt så jag har fått avbryta flera cykler och transfer inte kunnat genomföras. När jag bad kliniken att köra Menopur i lågdos så gick det att tjocka på slemhinnan.

På svenska kliniker kör man sällan Progynon efter transfer. Nu är jag orolig att Progynon ska ställa till det för min slemhinna om jag tar Progynon efter transfer. Enligt fert.läkaren slår Progynon ut ens egna östrogenproduktion.

Vad tänker ni kring detta?

Det vanligaste utomlands är att göra embryotransfer genom nedreglering. Då får man först en nedregleringsspruta som försätter kvinnan i konstgjort klimakterium (stänger av egna hormonproduktionen), och sen använder man progynon och/eller östrogenplåster för att bygga upp slemhinnan.

Men jag har sett att hos vissa kvinnor funkar det inte med utifrån tillfört östrogen via plåster eller tablwtter för deras kropp KAN INTE ta upp det.

Då kan man tex använda Menopur för att höja kroppens egen östrogenproduktion och därigenom få slemhinnan att växa.

Inget konstigt, flera kvinnor här tidigare har gjort så tex Redan47 hos Serum i Aten. Läs denna tråd från första sidan och framåt eller läs hennes egen tråd (den heter Redan47s samöade pärlor) hon startade efter hon blev gravid med tvillingar på sista försöket i Aten. Hon satte in 2 blastos, ena dog men andta delade sig och det blev enäggstvillingflickor tillslut.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!