• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Emma30 skrev 2019-06-28 23:23:21 följande:

Några här som tar/tagit progesteronsprutor?? Jag har tagit min 10e spruta och det kliar så himla mycket på magen o är ömt av både blåmärken och rodnad. Läkaren sa att jag kan ta sprutan på olika ställen på kroppen men jag har inte vågat sticka någon annanstans än magen.

Hur många Crinone motsvarar en progesteron 25mg spruta?

Ni som tagit progesteronsprutor har ni fått lågt progesteron värde bekräftat via blodprov? Har ni tagit fler progesteron blodprov? När isf?

Det finns flera här itråden som använt Progesteronsprutor. Om du läser tråden från sidan 1 och framåt så pratar de om Gestone sprutor som Dr D använde förr.

Sen de som gått hos Serum tex Mom2012 hon fick Prontogest 100mg progesteronsprutor som man sätter i en muskel när hon gjorde äggdonation hos Serum.

Du kan också fråga i Rysslandstråden 2019, de som gör äggdonation får Prontogest 100mg progesteronsprutor (som man sätter i en muskel i rumpan) av sin klinik (Olgas klinik).
  • UndrandeSökare
    PeeWee44 skrev 2019-07-01 19:27:37 följande:

I Grekland kan du bara köpa progesteronsprutor hos Serum om du går där. Värmer du upp oljan i några minuter? Så den blir mer lättflytande?

Nej, Prontogest (oljebaserad ) kan man endast köpa hos Serum.

Däremot Prolutex (vattenbaserad) kan man köpa på Apotek i Aten utan problem. Jag har kollat upp det.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-07-01 19:40:31 följande:

Jaha kan man inte köpa på apoteken?

Ja jag har värmt oljan två kvällar nu. Jag vet inte om det gjort någon skillnad. Det är rött där jag stack igår kväll. Men det kliar mest när jag tagit de andra sprutorna. Håller på att klia sönder mig ibland. Svårt att vara bland folk för jag kliar mig så himla mycket då o då.

Förstår att det är superjobbigt när det kliar.

Har du testat att smörja på fet kräm där det kliar? Eller hydrakortisonkräm?

Det kan ju vara så att du är känslig mot nötter? Har du någon nötallergi? Eller någon annan allergi? Är man tex gräsallergiker så kan man få en korsreaktion med andra saker. Annars kan man också få kontaktallergi mot andra saker som sprutan kan innehålla tex konserveringsmedel (om det finns). Kolla i innehållslistan.
  • UndrandeSökare

Emma30-

Du kan köpa progesteronsprutor utan recept i Grekland, de heter Prolutex och är vattenbaserade.

Du kan också köpa Vattenbaserade progesteronsprutor i Italien på Apotek utan recept, de heter Lubion.

Man kan också köpa progesteron utan recept på Apotek i Spanien. Så det finns olika alternativ. Men då behöver du resa söderut om du sja gandla utan recept. . För i Sverige har Apoteken inga Progesteronsprutor, och tex Tjeckien har, men då måste du ha recept. I London finns det Lubion men då måste du ha recept.

Nu vet du några alternativ som finns.

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-06-29 21:40:16 följande:

Ok jag har bara blivit ordinerad 5mg sen ökat till 10mg samma dag som insättningen.

Testa att börja med allt kortison samma dag som insättningen om du är rädd att de stör implanteringen.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-07-01 20:18:51 följande:

Ingen som har Letrozol? Min läkare är på semester i två månader :/

Tyvärr inte, har aldrig använt Letrozol. De gyn jag känner till har också stängt i juli-augusti.

Testa att fråga i andra trådar eller starta en ny tråd där du frågar? Annars ring runt till olika andra gyn i andra städer runt omkring där du bor. Annars är alternativet Marie på Fertilitetplus, eller resa till Grekland och handla receptfritt på Apoteken där.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-05-15 18:22:43 följande:

Jag fattar ingenting.. fick provsvar från Marie på fertilitetsplus och alla mina prover var normala!? 11 missfall utan immunisering? Kan någon snälla förklara hur det kan komma sig?

Hon svarade bara att jag hade normala provsvar och att jag är välkommen för djupare prover om jag ville.. alltså när min äldsta föddes så sa dom detta med immunisering men nu verkar det ju inte vara så?

Immunisering handlar om när man som kvinna har rhesusfaktor minus, och barnet man väntar har plus.

Då behöver man få en spruta för att inte riskera framtida missfall.Vilken blodgrupp har du och vilken har ditt första barn?

Fick du en sådan spruta när du väntade ditt första barn?

Det är inte samma sak som de immunproblem vi brukar prata om här. Vid immunproblem pratar vi om koagulationssjukdoar som orsakar blodproppar etc

Googla på immunisering så kan du läsa mer. Det handlar om blodgrupper.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-07-01 20:18:51 följande:

Ingen som har Letrozol? Min läkare är på semester i två månader :/

Testa att ställa din fråga i några Letrozoltrådar istället föreslår jag. Det finns flera trådar här på Familjeliv som handlar om den medicinen tex dessa :

Letrozol - följas åt?

Gravid med Letrozol

Erfarenheter av Letrozol
  • UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-07-03 21:26:33 följande:

[quote=79729647][quote-nick]PeeWee44 skrev 2019-07-02 09:58:37 följande:[/quote-nick]Marie på fertilitetsplus skriver inte ut några recept hon är bara barnmorska, du måste gå till hennes gynekolog Rika Hammarström. Men hon har inte heller öppet.[/

Jag var hos Rita Hammarström igår,

Bra sagt Mawie !

Hur går det för dig? Jag har tänkt på dig !
  • UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-07-03 21:26:33 följande:

[quote=79729647][quote-nick]PeeWee44 skrev 2019-07-02 09:58:37 följande:[/quote-nick]Marie på fertilitetsplus skriver inte ut några recept hon är bara barnmorska, du måste gå till hennes gynekolog Rika Hammarström. Men hon har inte heller öppet.[/

Jag var hos Rita Hammarström igår,

Kan du inboxa mig? Dvs skicka ett privat meddelande?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!