• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

cooco skrev 2019-06-24 21:27:14 följande:

jag är mycket tacksam för att du delar med dig av din erfarenhet och kunskap.

Dr d sa att han gjorde implantationssnitt också, och att han genomförde ingreppet själv. Men först måste jag ta mig förbi min ångest och sen välja var. Jag tänkte att om det bara var för att reta immunförsvaret så går det lika bra med en rispa, men efter att ha gjort misstaget att titta på en video över hysto med snitt så inser man ganska snabbt att det är betydligt mer omfattande. Jisses! Det dämpade inte oron direkt. Bannade mig lite som inte kunde låta bli att titta.

Jag läste alla dina gamla inlägg och såg att du sa du har endometrios. När man har Endo så brukar man glra både hysto och lapro samtidigt tror jag. Prata med Serum ang det. Gör man lapro går man in via naveln tror jag, men Serum kan berätta mer.

Vissa kvinnor får död vävnad efter en förlossning och då kan inte nästa embryo fästa, det är därför man behöver gå in i livmodern och städa bort allt sådant först. Då råcker det inte med LEI (rispning).
  • UndrandeSökare
    Nina05 skrev 2019-06-25 09:20:49 följande:

Hej allihop!

Hoppar in i denna tråd, har inte läst allt men mycket och känner mig lite mer hoppfull. Jag har fyra missfall i bagaget, med två olika partner. Inga barn. Funderar nu på att åka till Aten, men har inte hundra koll på första steg osv. Sökte efter hemsidan, men tycker inte den ser likadan ut som sist jag var inne på den. Är detta rätt?

www.lifeclinic.gr

Välkommen hit till tråden !
    Jag beklagar dina missfall, jag har själv haft 6 missfall så jag vet hur jobbigt det är.

Har du gjort någon missfallsutredning i Sverige? Vad visade den?

När det gäller Aten så brukar rekommendera att man som steg 1 börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller så kan de försvåra när embryot försöker fästa och då kan det bli minus eller missfall. Testet kostar 300euro och då ingår receptskrivning på EU-recept till både mannen och kvinnan som kan lösas ut på svenskt Apotek.

IvfSerums Mensblodtest

Du behöver skaffa dessa 5 saker:
    1-En vadderad påse av minsta storlek (finns på tex Clas Ohlsson etc)
    2.Några frimärken
    3. Koksaltlösning att späda blodet med lite i röret, så det inte torkar in (Apoteket eller apotea.se )
    4. Två stycken Urinprovrör med skruvkork (Apoteket ) 1 att skicka och 1 i reserv vid fyllningen.
    5. Instruktionsdokumentet med adress att skicka till etc
    Se länken nedan:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Skriv ut dokumentet, och samla alla de andra sakerna i en påse i god tid INNAN mensen kommer. Om man tycker det är svårt att pricka ett provrör så kan man använda tex en Menskopp för att samla blodet först (Apotek Hjärtat säljer det).

Man märker provröret man skickar med namn och födelseår och dag.
    Efter röret är fyllt med blod och koksaltlösning, skruva åt, rulla in i hushållspapper, lägg i liten plastpåse, knyt igen och lägg i den vadderade påsen.
    Samt skriver ett följebrev och anger att man vill göra både Locus Medicus testet och 11 in 1 testet, samt anger sitt namn, postadress, telnr och epostadress.
    Sen klistrar man på några frimärken på den vadderade påsen, skriver på rätt adress och postar på vanliga postlådan.

Sen kommer du att få ett mail av Serum med en faktura när paketet kommit fram till dem. Om det skulle hittas några baciller som inte ska vara där, så ingår receptskrivning i de 300euron du betalt. Då får du ett EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige utanför högkostnadsskyddet.
    Både mannen och kvinnan måste ta antibiotikan och behandlas samtidigt, annars bollar man bara infektionen mellan varandra.

Läs mer här:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

• UndrandeSökare

Hej allihop!

Hoppar in i denna tråd, har inte läst allt men mycket och känner mig lite mer hoppfull. Jag har fyra missfall i bagaget, med två olika partner. Inga barn. Funderar nu på att åka till Aten, men har inte hundra koll på första steg osv. Sökte efter hemsidan, men tycker inte den ser likadan ut som sist jag var inne på den. Är detta rätt?

www.lifeclinic.gr

Sen som Steg 2 (efter att man gjort Mensblodtestet och både mannen och kvinnan ätit upp ev antibiotikakuren) brukar jag rekommendera att man bokar in besök hos Dr D för immunutredning och besök hos IvfSerum för hysto för kvinnan och Sperm dna fragmentationstest för mannen under samma Atenresa.

Jag tror Dr D har bytt hemsida, jag vet inte vilken han har nu men jag har sett att han har en grekisk sida på facebook iallafall.

Så här kommer man i kontakt med Dr D:
    Life clinic, Aten, Grekland
    Dr Dimitri (Dr D brukar vi kalla honom i Atentråden)
    Han är duktig på immunutredningar och immunproblem.
    Tar blodprover och skickar dem till ett speciallabb i USA för analys.
    De vanligaste medicineringen består av Intralipiddropp, Prednisolon, Fragminsprutor och Trombyltabletter. Men beroende på vad blodproven visar så kan man också behöva använda andra starkare mediciner som Neupogen och/eller Humira eller annat.

Han brukar råda sina patienter att ta Omega3, D-vitamin och Folsyra varje dag året runt. Så om du inte tar det så kan du börja med det direkt.
    Jag kan rekommendera Eskimo3 Pure (Omega 3) säljs på tex apotea.se.

Han brukar också rekommendera vissa kvinnor att ta Agnus Castus (Munkpeppar) för att förbättra äggkvaliteten så det kan du köpa via Graviditetskollen.se av märket Lamberts

Du kommer sen efter provtagningen kunna få ditt första IL-dropp satt om du vill.
    Sen får man ett papper av Dr D vilka mediciner han rekommenderar att man köper i Aten. Sen efter hemkomsten, får man hans faktura via mail och efter man betalat får man sina provsvar via mail samt sin egen personliga behandlingsplan utifrån de saker som provsvaren visar.

Sen under behandlingen så kommer du behöva ta blodprover regelbundet. Dessa prover kan man enklast ta och betala för själv via tex Werlabs.se eller Blodkollen.se och man mailar sen siffrorna till Dr D och han sköter medicineringen utifrån dessa.

Men Dr D är konkurrent med Serum, så vi brukar inte nämna för honom vad vi gör på andra kliniker för han kan bli lite lynnig då.
    Här är hans epostadress:
    [email protected]

Så här kommer du i kontakt med Serum:
    Kliniken Serum, Aten Grekland
    Om du vill bli patient hos dem så börjar man med att fylla i deras Questionarie (Patientformulär) som du hittar här nedan.

Efter du fyllt i det och mailat in så kommer Katie på Serum att svara dig via mail och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. Serum är mycket duktiga på Mensblodtest, Hysto med inplanteringssnitt, Sperm dna fragmentationstest (det bästa spermatestet, visar mycket mer än spermatesten som finns i Sverige, man får resultat på 4 timmar,) och gör också Äggdonation och Embryodonation.Vill du ha deras prislista så säg det bara till Katie så mailar hon dig prislistan.

www.ivfserum.com/questionaire/

• UndrandeSökare

Till er som snart ska åka till Aten för att träffa Dr D kommer här några tips inför resan !

Ni blir alltid inbokade hos Dr D på en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal.

Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten.

Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.
    Baby Aspirin 100mg.(acetylaslisylsyra, som Trombyl i Sverige)
    Filicine (folsyra på grekiska) tror det ska vara 5 mg?
    Omega3 och D-vitamin (om du vill, annars köp det i Sverige)
    Clexane (blodförtunnande sprutor10sprutor i en ask) - fråga Dr D vilken dos du ska ta av Clexane
    Intralipider 250ml påsar (kommer ofta i lådor med 10st i)
    NaCl 100ml (koksalt som IL-droppet ska spädas med)
    Utrogestan 200mg (finns för oralt eller vaginalt bruk) Om du ska ta Progesteron
    Ska du ta Levaxin under graviditeten? fråga Dr D vad det heter på grekiska

Droppset (beställningsvara på apotek eller hjälpmedelsbutiker)
    Nålar (beställningsvara på apotek eller hjälpmedelsbutiker)
    3vägskranar (beställningsvara på apotek eller hjälpmedelsbutiker)

Fråga Dr D vilka andra mediciner du ska ta.

Alla dessa mediciner är receptfria i Grekland.
    I stort sett alla mediciner är receptfria där förutom narkotika (vilket detta inte är)
    Även penicillin och astmamediciner etc är receptfria.

Billigaste sättet att köpa intralipider är på apotek i Grekland, varje påse
    kostar ca 68kr/st om du köper ett 10-pack( 250mls påsar)
    Köper du av Dr D på kliniken tar han motsvarande ca 350kr/påse.

Till mig sa han att patienter inte kunde köpa Intralipider själv på apotek.
    Men det är inte sant. Men du får beställa på apoteket och hämta det dagen efter.

Du har rätt att ta med dig ett års förbrukning av mediciner för eget bruk
    vid resa mellan två EU-länder som detta är.

Skaffa en bra bagagevåg och väg allt ditt bagage så du inte får övervikt på planet !
    (kolla upp viktreglerna för ditt bagage hos ditt flygbolag).
    Lägg alla sprutor och vätskor i det incheckade bagaget.

Be att Dr D skriver ner på ett papper vad du ska köpa och vilka doser.
    Du kan även be honom att skriva ner vad droppset och nålar heter
    på grekiska på ditt papper. Då är det bara att visa upp det på apoteket sen.

Köp på dig mer medicin än han rekommenderar.
    Vissa här i tråden har köpt 30st förpackningar av flera av medicinerna,

Speciellt Clexane kan vara svårt att få tag på
    så räkna med att springa runt på många apotek.

Ta med dig både kontanter och kort. Vissa apotek accepterar inga kort !

Obs! Intralipider är inte kyl eller frysvara!

Ha en bra resa !

• UndrandeSökare

Så här går det till med Dr Ds behandling:

1.Du åker dit och tar alla prover. Dr D ger dig en lista på mediciner du behöver (kan köpas receptfritt på apoteken i Aten).

2.Du reser hem och inväntar hans faktura via mail.

3. Du betalar hans faktura

4. Han mailar provresultaten efter en vecka

5. Ni bestämmer dag och tid för uppföljningssamtal via telefon eller Skype.

6. Vid uppföljningssamtalet går han igenom dina provsvar med dig och sen mailar han din personliga behandlingsplan.

7. Sen påbörjar du behandlingen utifrån din behandlingsplan.

Innan du börjar behandlingen måste du ha  löst 3 viktiga praktiska frågor.

1. Var kan du ta blodprover ofta och regelbundet samt snabbt få ut provsvaren så du kan maila dem till Dr D?

Finns Werlabs.se eller Blodkollen.se på en ort nära dig ? Isåfall kan det vara en lösning. Annars måste du lösa det genom din vårdcentral eller någon gynekolog.

2. Var kan du få dina intralipiddropp satta?

Har du någon sjuksköterska som kan sätta dropp på dig hemma? Annars finns privatkliniker i Stockholm och Göteborg som sätter dropp mot betalning.

Man tar många dropp under behandlingen.

3. Medicinrecept. Dr D kan skicka EU-recept efter du betalat hans faktura om du ber honom om det, men då gäller inte högkostnadskortet. Annars försök hitta svensk läkare som vill skriva ut svenska recept.

• UndrandeSökare
    cooco skrev 2019-06-24 21:02:05 följande:

Tack:) du har verkligen svar på det mesta och snabb! Jag har blivit sövd i Sverige två gånger tidigare men reagerat rätt olika efteråt. Det var när jag var i 20-års åldern och helt orädd för allt. Haha nu 20 år senare är jag rädd för det mesta. Men det låter ju bra att det är på sjukhus med kontroll. Sen tror jag du tidigare skrev att man gör EKG innan.

Info Ang om du ska göra hysto hos Serum:

Här har jag klistrat in infon jag la in i Atentråden i november 2018 efter att jag hade gjort Hysto hos Serum i Aten:

Jag har gjort hysto på Mitera sjukhuset genom Serum och allt har gått bra. De tog bort slemhinna och gjorde implantationssnitt. Vi bodde i ett lägenhetshotell som ligger mycket nära Mitera. Efter hyston tog vi buss 550 från Mitera till Serum och pratade med kirurgen och Penny.

Efter vi lämnat Serum blev det lunch på resturang nära Serum och vi tog buss X95 till flygplatsen för hemresa med mellanlandning i Amsterdam. Så det var skönt att sova i sin vanliga säng i natt.

Jag ska nu ta Prixina 600mg antibiotika i 10 dagar efter hyston (köpte på Serum).

För de som ev är oroliga för att få ont efter hyston kan jag rekommendera att man endera köper och tar med sig Alvedon suppar från Sverige (Paracetamol 500mg) eller köper Depon 600mg på Apoteket i Aten. Det kostar 90 cent för 6st suppar. Det finns flera Apotek nära Yaia sjukhuset och Mitera sjukhuset. Suppar tas analt. Det är ett bra alternativ om man har svårt att svälja tabletter om man har ont.

Eftersom man måste fasta sen kl 10 kvällen innan och inte får äta något föränn efter hyston så är ett jättebra tips att be ert hotell om en packad Breakfast box. Om frukost ingår på ert hotell. Jag hade läst om det tipset i Agathes FAQ på Fertility Friends. Så vi bad hotellet om en Breakfast box som sambon kunde ta med sig till sjukhuset sen och jag kunde äta efter uppvaket efter jag kommit upp på rummet.
  • UndrandeSökare

Hej allihop!

www.lifeclinic.gr

Ursäkta om det blev mycket info att läsa, jag klistrade in info från tidigare inlägg jag gjort.

Men i kortfattad form:
    Steg 1 Mensblodtest,  och ev antibiotika för både mannen och kvinnan
    Steg 2 immunutredning på Life clinic och hysto och Sperm dna fragemnetationstest hos Serum under samma resa.

Om du gör detta så ökar du chanserna att lyckas sen.

För mer bra info kan jag rekommendera att du köper och läser "Is your body babyfriendly" boken. Den förklarar allt om immunproblem och interfititet, svs varför immunförsvaret kan orsaka problem och hur man kan behandla det. Jättebra bok ! Många här i tråden har läst den eller läser den.
    www.adlibris.com/se/bok/is-your-body-baby-friendly-9780978507855

Mycket bra info hittas också på denna sida, som är skriven av en FD medlem i denna tråd:
    www.fertilitetsguiden.com/wp/

Du kan också inboxa mig eller ställa dina frågor direkt här i tråden så är vi flera personer som kan hjälpa till att svara.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Nina05 skrev 2019-06-26 08:20:07 följande:

Tack för svar! Jag gjorde mensblodstest för ett år sen, minns inte exakt. Inget fel. Inget fel vid missfallsutredning med tidigare partner. Har ett missfall med nuvarande. Inget avvikande på spermieprovet. Jag är övertygad om att problemet helt och hållet ligger hos mig och kan inte se något annat än immunförsvaret.

Vilket spermaprov gjorde de på din man i Sverige? Det bästa i Sverige heter Spermaanalys med Morfologi. Obs ! Måste vara med morfologi, det är viktigaste delen ! Då tittar man på spermiernas utseende (hur många som har för små huvuden, för korta svansar etc ). Det räcker inte att bara mäta mängd och antal rörliga (det får man oftast bara göra i Sverige).

Men även om man får ok på spermaprov i Sverige så kan det finnas dnafel på spermietna, men det finns inga tester som jan testa för det i Sverige tyvärr. Men det kanSperm dna fragmentationstestet göra. Finns ej i Sverige, endast utomlands.

Min man har gjort det i Riga. Det kostade då 75euro, nu kostar det 130 euro, så det är inte dyrt att göra och man får svaret via mail efter ett dygn, men absolut värt att göra det !

Vi trodde att allt var ok med min mans spermier, vi blir jättelätt gravida naturligt (men alltid missfall innan v.12). Vi fick inte göra spermaprov vid mussfallsutredningen och Dr D tar heller INGA prover på mannen Men vi märkte att jag fick missfall ändå med Dt Ds behandling.

Så vi åkte då till Riga där min man fick göra Sperm dna fragmentationstest och det visade sig att det finns både dnafel och fragmentationsfel på spermierna, så de kommer aldrig leda till levande födda barn, så vi måste använda spermadonator. Det hade vi aldrig fått veta om vi inte gjort detta test. Hans spermiemängd och antal rörliga är fullt normalt.Så jag rekommenderar absolut Sperm dna fragmentationstestet.

Samma sak med hysto, jag trodde inte jag behövde det eftersom jag hade lätt att bli gravid och inga baciller hittades vid mitt Mensblodprov. Men när jag gjorde hysto i nov 2018 så hittades förtjockad slemhinna (som är en orsak till missfall). Min mens blev också mycket förbättrad efteråt och svampproblemen jag haft då och då är helt borta numera ! Så det är absolut värt att göra hysto och städa upp därinne om man har problem med missfall.
  • UndrandeSökare
    Nina05 skrev 2019-06-26 19:21:54 följande:

Oj vilken tur att ni gjorde spermieprov i Riga så ni fann det! Jag har svårt att tänka mig att det är något fel på min sambo eftersom jag fått missfall med honom och även med min tidigare partner. Gemensamma nämnaren, är jag.. men såklart det skulle kunna vara någonting med min sambos spermier som vi inte vet. Hur går man tillväga för provet i Riga, har du någon hemsida?

Det är vanliga spermieprover pga infertilitet som tagits på min sambo bara.

Angående hysto så ingick jag i någon studie och fick göra det då jag gjorde ivf med tidigare partner. Har för mig att det var så det hette iaf. Hittades inget vad jag vet och gjorde ohyggligt ont minns jag. Tänker att jag inte borde behöva göra det igen..?

Googla på Avaclinic i Riga så hittar du klinikens hemsida. Testet heter Sperm dna fragmentationstest och kostar 130 euro. Man går in på deras hemsida en vardag under kontorstid och börjar chatta med någon av klinikens koorinatorer.

Denna person blir sedan er kontaktperson hela tiden i kontakt med den kliniken. Jag skulle råda dig att kolla på hemsidan och vänta tills att Veronika är online, hon är bäst. Duktig och svarar snabbt på alla frågor.

Man kan även göra Sperm dna fragmentationstest hos ivfSerum i Aten. Vet ej priset där, men maila dem så får du veta det.

Gör man hysto hos Serum blir man sövd och känner inget alls, man får gott om antbiotika och smärtstillande.

Jag fick inte alls ont i Aten och blev avsevärt mycket bättre behandlad där, än jag blev i Sverige vid akut skrapning

Vid aktu skrapning i Sverige fick jag ingen smärtstillning och antibiotika, och efteråt fick jag feber och hade ont och blödde i flera veckor efteråt, svensk sjukvård är under all kritik ;-(
  • UndrandeSökare

Cooco och Nina05- Om ni planerar att resa till Aten under sommaren, så tänk på att både Life clinic och Serum har semesterstängt hela Augusti månad varje år. Så kontakta kliniken snart om ni vill åka ner innan de stänger för semester.

Ta med bra skor, värdebälte att bära närmast huden (mot ficktjuvar) och en bagagevåg (ifall ni vill handla hem tex mediciner. En låda med 10 påsar intralipid 250ml väger 3 kilo. Viktigt att man inte får övervikt på väskorna).

Hör av er om ni har fler frågor.

Hoppas ni får en bra resa !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!