• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    criss00 skrev 2012-06-25 15:59:28 följande:
    Eh, jag ar nog inte sa mogig att jag vagar. Jag har aldrig tagit nagon spruta sjalv tidigare. Gissar att det bara ar en vanesak. Men jag borde nog eg vaga. Dr.D. sa att jag skulle ta den i rumpan. Skulle ju eg spara lite tid och pengar att slippa ta sig till kliniken. Vad tror ni vagar jag. For da tyckte han att jag skulle ta den nar jag kommer hem till Sverige igen imorgon kvall.
    Klart du vågar! Nålen är jättetunn och glider in nästan utan tryck. Men ta den i magen istället för rumpan om du tar den själv, det är ju lite lättare att se och komma åt.
  • criss00
    myran6801 skrev 2012-06-25 15:23:49 följande:
    Bra resultat av Pergotime! Är det Dr D som ordinerat det eller varför tar du det? Ska du köra hemmaförsök eller gör du insemination i Grekland? Uppdatera gärna din historia, jag kom inte riktigt ihåg varför du åkte till Dr D.

Lycka till och ha det fortsatt härligt i Aten!
    {#emotions_dlg.flower}
    Tack snalla! Ja det ar Dr.D. som tyckte jag skulle prova det. Han tror inte IVF skulle hjalpa mig. Verkar iaf ha en fertil man Tungan utemen aggkvaliteten pga min alder kanske gor att fostren leder till MF. Iom resultatet av Pergotime-kuren sa verkar aggreserven iaf ge hopp. Sa vi kor bara hemmaforsok och ska testa med Pergotime eller motsvarande som jag tankte kopa har imorgon i kanske 6 manader till.

Mitt problem kan aven vara att immunforsvaret attakerar embryot. Sa om jag blir gravid maste jag kontakta honom direkt vid forsta kanningen av graviditet. Problemet ar att jag bara inte kanner sa mkt. Endast kanske lite yr fran ca dag 8 efter agglossning.
  • criss00
    Zinfandel skrev 2012-06-25 15:49:49 följande:
    Tjorven: sååå bra!! Aha, Penny använder inte heller Ivig! Skicka dina provsvar om du vill {#emotions_dlg.flower}

Criss: jättebra!!

Myran: är det klart med era prover nu, kan du ta dem? 
    Tack!! Glad
  • Hjärtefröjd
    criss00 skrev 2012-06-25 16:06:35 följande:
    Mitt problem kan aven vara att immunforsvaret attakerar embryot. Sa om jag blir gravid maste jag kontakta honom direkt vid forsta kanningen av graviditet. Problemet ar att jag bara inte kanner sa mkt. Endast kanske lite yr fran ca dag 8 efter agglossning.
    Jag känner aldrig heller av när jag blir gravid, utan märker det först vid positivt test, vilket Dr D var lite bekymrad över, men men.. inte så mycket jag kan göra åt det.
  • criss00

Hjartefrojd och Myran, tack for pepping! Glad
    Jag tror jag ska forsoka mig pa det............hoppas bara jag inte fegar ut nu!!! Skäms
    Ar det nagot speciellt man ska tanka pa nar man tar sprutan? Jag menar forutom att ha rena hander?

• Hjärtefröjd
    criss00 skrev 2012-06-25 16:12:57 följande:
    Hjartefrojd och Myran, tack for pepping! Glad
    Jag tror jag ska forsoka mig pa det............hoppas bara jag inte fegar ut nu!!! Skäms
    Ar det nagot speciellt man ska tanka pa nar man tar sprutan? Jag menar forutom att ha rena hander?
    Ta ett fast tag om sprutan och tryck in den. Spruta in långsamt och låt sprutan vara kvar några sekunder innan du drar ut den. Om din man är hemma kanske han kan hjälpa dig om du tycker att det är för jobbigt?

Du fixar det, heja heja! 
  • criss00
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-25 16:09:16 följande:
    Jag känner aldrig heller av när jag blir gravid, utan märker det först vid positivt test, vilket Dr D var lite bekymrad över, men men.. inte så mycket jag kan göra åt det.
    Undrar om det kan vara att vi ev har for lag halt av gulkroppshormon?
    Jag glomde fraga Dr D om det. Men det ar nagot jag funderat pa. Jag fick Progestoron utskrivet efter mitt 4:e MF men sedan har jag inte hunnit med att tagit nagot innan jag fatt MF (eller forsenad mens iaf).
    Nasta gang ska jag nog ta det direkt jag kanner nagot. Problemet ar bara att man kanner efter sa mkt sa jag inbillar mig allt mojligt for jag vill kanna. Sa jag litar inte pa nagot tecken och har glomt hur det var forsta gangen. Sa irriterad pa mig sjalv att jag inte dokumenterade mer hur jag madde.
    Har nastan avundats de som mar illa eftesom de da vet att allt fungerar som det ska.

Aldrig ar man nojd va! Flört

Gisses vad romantiskt det ar har med de gamla gulliga kvarteren och sma tavernor. Helt fel att vara har sjalv. Tungan ute
  • criss00
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-25 16:15:53 följande:
    Ta ett fast tag om sprutan och tryck in den. Spruta in långsamt och låt sprutan vara kvar några sekunder innan du drar ut den. Om din man är hemma kanske han kan hjälpa dig om du tycker att det är för jobbigt?

Du fixar det, heja heja! 
    Dum fraga sakert, men ska man klamma ihop flasket sa att det bara sprutas in i sjalva huden?
    Varfor sa Dr.D att det skulle sprutas in i musklen (rumpan)?
  • criss00
    Zinfandel skrev 2012-06-25 16:21:31 följande:
    Haha, ni är underbara här Skrattande Värsta sprutorgien Gravid
    Hahaha!!!Skrattande
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!