• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    myran6801 skrev 2012-06-25 14:59:04 följande:
    Zin, så imponerad att du kan tolka alla siffror! Du borde verkligen ta det där Dr D assistentjobbet snart
    Instämmer!
  • criss00
    myran6801 skrev 2012-06-25 07:30:54 följande:
    Lycka till alla Greklandsresenärer!!!!
    Tack Myran!
    Har haft en harlig formiddag med promenadi hettan till Akropolis och lunch i en liten grand i narheten.
    Har traffat Dr D pa eftermiddagen. Han kontrollerade hur jag svarat pa Pergotime-kuren(5 x 50 mg). Pa dag 9 hade jag tre folliklar pa dryga 18, 17 och 16 mm och han var mkt nojd med det med tanke pa min alder och att jag "bara" tagit en tablett om dagen. Ev aker jag tillbaka imorgon fm for att fa en Ovitrell-spruta. (Om jag lyckas hitta nagot apotek som har det. Tydligen svara att fa tag pa enligt Dr.D.
    Allt sag bra ut och sedan tog han de grekiska blodproverna (sa behover jag inte gora dem hemma) och US-blodproverna.

Som alla har sagt tidigare sa var han verkligen sa lattsam, snall, trevlig men framforallt uppriktig.

Ps: Om ni aker taxi se till att de satter pa taxametern. jag fick betala 20 E fran city till kliniken (och anda sa jag till att han forsokte lura mig) och 8,5 E for hemvagen (med taxametern). Förvånad Ds.
  • tjorven01

Så då var det fixat och klart
    IVIG beställt till Apoteket och infusion senare i veckan
    Fick ett långt och fint email av Penny där hon förklarade statistik över IVIG och varför de inte använde det på hennes klinik

Hur som helst så har vi nu recept så vi klarar oss graviditeten ut
    Får dock köra aningen lägre dos bara för att inte kostnaden ska dra iväg men bättre det än inget

Ska kolla om jag hittar mina övriga provsvar så kanske du kan hjälpa mig oxå att tolka Zin

• Hjärtefröjd
    criss00 skrev 2012-06-25 15:11:15 följande:
    Tack Myran!
    Har haft en harlig formiddag med promenadi hettan till Akropolis och lunch i en liten grand i narheten.
    Har traffat Dr D pa eftermiddagen. Han kontrollerade hur jag svarat pa Pergotime-kuren(5 x 50 mg). Pa dag 9 hade jag tre folliklar pa dryga 18, 17 och 16 mm och han var mkt nojd med det med tanke pa min alder och att jag "bara" tagit en tablett om dagen. Ev aker jag tillbaka imorgon fm for att fa en Ovitrell-spruta. (Om jag lyckas hitta nagot apotek som har det. Tydligen svara att fa tag pa enligt Dr.D.
    Allt sag bra ut och sedan tog han de grekiska blodproverna (sa behover jag inte gora dem hemma) och US-blodproverna.

Som alla har sagt tidigare sa var han verkligen sa lattsam, snall, trevlig men framforallt uppriktig.

Ps: Om ni aker taxi se till att de satter pa taxametern. jag fick betala 20 E fran city till kliniken (och anda sa jag till att han forsokte lura mig) och 8,5 E for hemvagen (med taxametern). Förvånad Ds.
    Om du får tag i en Ovitrellspruta behöver du inte åka till kliniken för att ta den, den tar du själv i magen.

Vilket bra resultat av pergo, har du ätit det tidigare?
  • Zinfandel

Myran: det är säkert bara en tiondel av vad man kan utröna...

Angla: det är lite svårtolkat så som du har klippt in det så jag förstår inte allt men det är ungefär samma men du har höga TNF, men inte så höga att du behöver Humira utan det bör IL greja.  Dina 50:1 & 25:1 ligger bra, IgG för låga, ser det ut som, CD-markörerna är grötiga men CD 3 är högt och då stämmer det med IgG.

• myran6801
    criss00 skrev 2012-06-25 15:11:15 följande:
    Tack Myran!

Bra resultat av Pergotime! Är det Dr D som ordinerat det eller varför tar du det? Ska du köra hemmaförsök eller gör du insemination i Grekland? Uppdatera gärna din historia, jag kom inte riktigt ihåg varför du åkte till Dr D.

Lycka till och ha det fortsatt härligt i Aten!
    {#emotions_dlg.flower}
  • Zinfandel

Tjorven: sååå bra!! Aha, Penny använder inte heller Ivig! Skicka dina provsvar om du vill {#emotions_dlg.flower}

Criss: jättebra!!

Myran: är det klart med era prover nu, kan du ta dem? 

• myran6801

Zin, nej ska ringa sköterskan imorgon och kolla om hon fått tag på remiss till de olika proverna. Hoppas vi får ta proverna denna vecka innan semestern.

• criss00
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-25 15:18:49 följande:
    Om du får tag i en Ovitrellspruta behöver du inte åka till kliniken för att ta den, den tar du själv i magen.

Vilket bra resultat av pergo, har du ätit det tidigare?
    Eh, jag ar nog inte sa mogig att jag vagar. Jag har aldrig tagit nagon spruta sjalv tidigare. Gissar att det bara ar en vanesak. Men jag borde nog eg vaga. Dr.D. sa att jag skulle ta den i rumpan. Skulle ju eg spara lite tid och pengar att slippa ta sig till kliniken. Vad tror ni vagar jag. For da tyckte han att jag skulle ta den nar jag kommer hem till Sverige igen imorgon kvall.

Tack! Ja, tre stycken kandes iaf hoppfullt. Sa jag ar pa bra humor iaf. Flört
    Nej, jag har inte atit det tidigare. Jag har for min alder lyckats bli gravid ganska latt manga ggr. 4 MF sedan jag var 43 + troligtvis tva graviditetet till i julas och i paskas iar men da ficka jag mens BIM +3-5 dgr. Gjorde gravtest sista gangen med svagt svagt + men fick mens 2 dgr senare. Sa Dr.D. tyckte vi skulle prova detta i kanske 6 manader. Da har jag kanske tre chanser/manad istallet for en.
  • myran6801

Criss00, klart du vågar ta sprutan själv!! Jag är världens fegis men jag har tagit sprutor hej vilt sedan jag började med ivf. Det känns inget och är snabbt gjort!!! Lycka till!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!