Olivia: grattis till plus eller bebis! Tack för ditt inlägg, roligt att höra att tråden har hjälpt dig, att du lyckades med immunterapi och att du delade med dig, det inger alltid hopp för många
Den behandling du har fått är ungefär den som de flesta här inne får till en början. Naturligtvis vill alla läkare (och oftast patienter) först diagnosticera för att kunna behandla rätt, dvs kunna sätta in en individanpassad behandling utifrån de åkommor man har. Ett "överaktivt immunförsvar" räcker inte, vi måste veta den bakomliggande orsaken för att kunna sätta in rätt behandling. Om anledningen är endo, koagulationsproblem, HQ match, TNF, infektioner eller allergier så måste problemet angripas från olika håll. Först därefter kan man göra en adekvat uppföljning för att kunna optimera behandlingen. Givetvis kan man chansa och självmedicinera utan att "bekosta dyra undersökningar och resor" men då vet man kanske heller inte vad man behandlar. Dessutom känner man förhoppningsvis en trygghet i att ha en läkare i ryggen och som hjälper en med ordinationer.
Jag är däremot övertygad om att man inom några år sätter i betydligt fler läkemedel på ett tidigare stadium men betänk även att det är en oerhört lukrativ bransch ur alla ekonomiska synvinklar och därför kommer aldrig vissa "gåtor" att lösas.
Jag respekterar också att ingen seriös läkare sätter in tunga ett antal läkemedel som standard utan diagnos genom att höfta, även om jag såklart önskar att den svenska trångsyntheten lättades och att fler fick möjligheten till de mediciner som bevisligen skapar liv. Förhoppningsvis går denna hjälp att få öppet i Sverige framöver och inte i det dolda såsom sker idag.