• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Katt12: Du kan använda kreditkort på tex Forex och få ut större summor euro. April: Du testar om TNF genom att skicka blod till RFU, kostar 4000 kr via Dr D. Du behöver alltså någon som drar blodet. Om TNF kan fluktuera som Dr D säger så kan det ju stiga också... NinaCamilla: Vi har skrivit om eu-recept massor med gånger, senast för någon dag sedan, läs tillbaks! Dr D testar tyvärr inte mannen alls vid immunutredning och han ger inte LIT heller :( Blåvingen: jag får IL utskrivet i Sverige. Stumpan: det är en miiinidos...! Blingbling: ja svenskar litar för mycket på läkare och förutsätter att de gör allt för en. Jag önskar att fler sa ifrån och ifrågasatte, först då kan en förändring ske. Och framförallt att männen sa ifrån!! Jag är med på en Medlemstråd men nackdelen är då att vi inte når ut till fler, det är ju tack vare denna tråd som många har fått klart för sig att det finns mycket mer att göra än vad som görs i Sverige, att svenska fertläkare är grymt dåliga på fertilitet och att hela branschen i Sverige är förbluffande inkompetent. Jag förbluffas även över alla som inväntar sitt 3:e MF bara för att någon sagt att så ska det vara, kräv hjälp tidigare eller säg att det är 3 MF!! Ta kontroll över era kroppar tjejer B-)

• Zinfandel

Che: nejdå inte alls, det finns det massor med bevis på. Det är precis det jag menar med att inte lita på en eller två eller tre utan söka sig vidare tills man får den vård man behöver.... Och jag går till en allmänläkare.

• Zinfandel

Bling: jag vet som sagt både läkare och journalister som läser denna tråd (Hej på er!) och det är inte bara av ondo, en del har grejor på gång och vill lära sig. Men jag håller med att en medlemstråd parallellt kan vara väldigt bra men att denna tråd ändå måste hållas igång så att så många som möjligt kan få vetskap om de alternativ som faktiskt finns. Bara en sån sak som att man får olika många ivfer beroende på var man bor i landet måste ju ändras. Och när jag försökte anmäla en klinik och det visar sig att det inte finns en anmälningsinstans för privata ivf-kliniker... Eller som du säger skitdiagnosen oförklarligt barnlös som folk köper. Eller denna eviga problematik med recept och IL, ja nåt måste göras någon gång. Jag har gjort mitt bästa genom hemsidan men hänger gärna på fler idéer

• Zinfandel

Bling, du har en trogen följeslagare här :)) ju mer som görs desto bättre!! Jag tycker bara det är underbart att fler tar tag i det, de flesta orkar inte så det behövs att någon tar tar i det. Dessutom kan jag känna att alla som fått hjälp i denna tråd gott kan hjälpa till att sprida vidare och hjälpa andra......

• Zinfandel
    snartgravid skrev 2013-10-14 14:58:02 följande:
    Mitt gyn idag.: Jag har jobbat i trettio år och jag har aldrig hört talas om HIdden Chlamydia. Vad säger man?
    SkrattandeGuld i munSkrikandesDemonFörvånadFoten i munnen
  • Zinfandel
    april12 skrev 2013-10-14 20:57:15 följande:
    Fick reda idag på att jag har bakteriell vaginos av min svenska gynekolog, ingen som sagt tidigare. Detta kan väl inte påverkat/ samband till 5 missfall i vecka 7-8.. ? Hon skrev ut zidoval och fluconazol räcker detta verkligen borde inte en riktigt AB kur vara bättre? Zidoval e väl bara bakteriedödande..
    Det hade jag kollat upp mer noggrant. Har du hyfsat nära till Ludmila i Sundsvall så boka tid där direkt. 
  • Zinfandel

Ang högt TNF är så den främsta anledningen endometrios därför skulle jag själv välja laporaskopi framför hysteroskopi för att få det diagnosticerat. Det viktigaste är att finna anledningen till det höga TNFet innan man sätter in en åtgärd. Man sätter inte in hämmare förrän man har försökt allt annat eftersom det är tung medicinering med andra nackdelar som kan påverka negativt. Om man däremot är äldre, har försökt med IL & kortison så är det självklart, tycker jag, att även testa en hämmare innan tiden går för mycket eller sätta in t ex Neupogen istället.

• Zinfandel
    Fidelia skrev 2013-10-16 22:59:12 följande:
    Har fått en annan frågeställning som jag behöver hjälp med:
    Jag skickade ett prov till Serum och fick svaret att jag har Ureaplasma, rekommendationen var att behandla med Erythromycin tablets 500mg (one tablet in the morning and one tablet in the evening for 25 days)

När jag kollar upp medicinen i FASS hittar jag detta:

Graviditet

Kvinnor som planerar graviditet eller är gravida ska inte använda Abboticin Novum. Behandling med Abboticin ska ske endast om den är absolut nödvändig och endast efter läkares ordination.

Känns inte helt ok att ta ett sånt läkemedel eftersom vi såklart försöker bli gravida så fort som möjligt.
    Hur skulle du resonera? Har du fått någon rekommendation på behandling efter prov hos Serum? Vilket läkemedel och mot vilka bakterier?
    Tror det finns varningstext på Alvedon också... Vad är värst, ureaplasma som förmodligen orsakar infertiiltet eller en medicin som kan bota den? Du ska tveklöst lita på Penny, hon vet exakt vad hon gör. Det är en ovanligt smärtfri ordination det där!
  • Zinfandel
    Blingbling skrev 2013-10-14 17:08:31 följande:
    Ja...det är inte bara vi här inne som tvingas söka vård utomlands med läkare som bara säger att inget finns att göra... Gillar speciellt svaret som läkaren ger i artikeln när journalisten frågar honom om det är meningslöst att söka vård utomlands: www.expressen.se/halsa/marie-38-vadjar-om-hja.../
    Haha, kategorin "alla som erbjuder (lyckade) behandlingar utomlands gör det bara för att tjäna pengar " - sa läkaren och klappade sig själv på axeln..... Guld i mun
  • Zinfandel

Listan över vilka prov som ska tas innan Dr D-besök finns på hemsidan Solig

För dem som "bara" vill kolla läget lite här hemma så är följande en bra idé på så tidigt stadium som möjligt:

TSH/T4/T3
    D-vit
    Kortisol
    Prolaktin
    B-vit
    TPO-ak
    IgG/IgM
    Protein S & C
    ANA

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!