• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Zwillinge86 skrev 2013-09-21 17:14:49 följande:
    Jag får nog ge upp min plan B som var att till våren satsa på immunologisk utredning. Blev inget ET idag då alla ägg slutat dela sig efter dag 3. Önskar Falun haft andra rutiner så de upptäckt detta och besparat oss de höga förväntningar vi hade när vi inatt körde dit. Linköping förklarar vår barnlöshet med för få men fina ägg och hänvisar till ÄD. Falun menar att jag får fram fler och finare ägg än förväntat, men att det måste vara något fel på dem som gör att de slutar utvecklas. Även Falun hänvisar till ÄD. Antar att jag inte längre kan skylla på eventuella immunologiska problem då äggen dör innan de ens återförts. Suck, så nu är det slut på fortsatta försök. Vi ger upp då vi inte är mentalt redo för ÄD än, samt då vårt förhållande inte klarar fler motgångar. Vi har inte fått ett positivt besked på tre år och det har slitit framför allt på min sambo som hamnat i någon livskris. Önskar så att vi fått tillbaka äggen på dag 3 då de fortfarande så bra ut. Förstår ju att det ändå hade resulterat i ett minus, men då hade vi under ett par veckor kunnat få dela glädje och förväntan istället för nattsvart sorg. Dessutom hade vi då fått ägg till frysen att fortsätta hoppas på, och kliniken hade befömt våra förutsättningar som goda istället för hopplösa. Jag vill tacka för all kunska och stöd som finns i denna tråd och önska er andra bättre lycka än våran.
    Om du fortfarande läser så här vill jag bara hinna säga ett par saker.

En del av immunproblematiken är just kassa ägg. Det har visat sig i studier med bl a IL att äggen påverkas positivt, så man har faktiskt funderat över om alla lyckade resultat beror på att äggen blir bättre eller om det är immunförsvaret och hormonerna som balanseras, troligen en kombo.

Att embryon inte överlever i värmeskåp betyder verkligen inte att det inte hade överlevt i livmodern, det går inte att jämföra. Det finns många kliniker som inte ens blastoodlar eftersom bästa miljön är i livmodern och därför alltid återför på dag 2 och den totala statistiken är precis lika bra. Bara för att det överlever utanför livmodern så innebär det inte nödvändigtvis att det är mer livskraftigt, den främsta fördelen är att man ser hur det utvecklas.

Jag har även stött på måååånga här som blivit utdömda på olika kliniker i Sverige men som sen t o m lyckats naturligt med rätt behandling och immunterapi.

ÄD är ett precis lika bra alternativ då det har visat sig att embryot antar många av bärarens gener. Dessutom är success rate ofta över 50% och sannolikheten att få till frysen är hög.

Jag skulle föreslå att ni kontaktar en expert innan ni kastar in handduken.
    Vilken spår ni än väljer i framtiden så önskar jag er ett stort lycka till Hjärta
  • Zinfandel

Snart Lycklig: åh bra resultat! Nu håller vi alla tummar!

Ang Dr D så gav vi honom redan ifjol bra och enkla tips på hur han kan effektivisera sin verksamhet (t ex olika mailadresser) som han tyckte var toppen, men det hände uppenbarligen inget. Hoppas han har en bättre plan nu.....

• Zinfandel

Klart det går att få ut EU-recept! Och även Dr Ds Glad Men visst, de säger inte ja direkt, så lätt ska det inte vara Skrikandes

Först och främst så måste det vara original, mail funkar inte men fax funkar... ;). Be helst att få det skickat per post men jag vet några som lyckats även med mail som skrivits ut med färg så det ser ut som original.
    Sen måste all uppgifter finnas med, patientens namn & personnummer,  läkarens namn, telenummer &underskrift, medicinen måste vara en som finns på Fass och ordinationen måste vara tydlig. Alltså precis samma info som på ett vanligt svenska recept. Så är det Clexane så måste det stå Klexane och är det IL så måste det vara en storlek som finns här annars lämnar de inte ut det.

En smart tjej här i tråden begav sig till ett invandrartätt område och ett apotek där, vips så funkade det utan krångel. Dividera inte med första bästa du träffar, be att få prata med apotekschefen direkt om det inte funkar. Du kan även ringa Apoteket.se och förhöra dig i förväg om exakt vilken info som behövs. Eller bege dig till ditt apotek och säg att "jag ska hämta ut ett EU-recept, vilken info vill ni ha med?" istället för att fråga om det går.

• Zinfandel
    stumpan81 skrev 2013-09-25 19:31:28 följande:
    curly: jag har inte gjort laparaskopi, har inga som helst tecken som skulle tyda på endo. Det där med att skölja livmodern med ab, gör man det i sverige?
    Det hade inte jag heller men det fanns där likväl... Endo är otroligt vanligt förekommande, syns oftast inte på vul, de flesta vet inte att de har det och det är en av de vanligaste orsakerna till MF/infertilitet.
    Påskliljan skrev 2013-09-25 21:13:42 följande:
    Idag var jag på VUL och tog hcg. Hcg hade bara dubblerats på en vecka (idag 451) och läkaren kunde inte se någon tydlig hinsäck (bara något som skulle kunna vara en hinsäck). Så ha sa att det finns ingen chans att det ska kunna fortsätta utvecklas normalt, och sa att jag kunde sluta med medicinerna. Självklart var förkrossad och tänkte att nu är det kört.
    Trodde även Dr D skulle säga det samma, men han svarade att han inte är säker på att det är över än och vill att jag fortsätter med alla mediciner.
    Vad tror ni?
    Har inte mycket hopp kvar själv, men tänker fortsätta ta medicinerna.
    Jag har hört många som varit långsamma i starten men som sedan hämtat sig. Fortsätt med medicinerna och ta hcg en vecka till!

• Zinfandel

Snart gravid: ånej, beklagar innerligt Gråter Skit skit. Om embryot inte är livdugligt så går det tyvärr inte att rädda upp med IL. Men Dr D borde naturligtvis ha svarat dig omedelbart ändå, för din trygghet. Det är väldigt respektlöst mot sin patient som betalar dyra pengar och befinner sig i en synnerligen känslig situation. Ja, du kan ta IL på eget bevåg så slipper du undra. 

De flesta andra immunläkare ber inte om FBC, vilket är en onödig stress tycker jag, det är skönt att slippa och att sen inte behöva oroa sig över att inte få någon kommentar av Dimman, som vi kallar Dimitri här hemma, kommunikationen är liksom lite dimmig... FlörtTyst 

• Zinfandel

Hihi, vilket dåligt svepskäl Flört Däremot så har jag märkt att han är en otroligt dålig förlorare och blir väldigt putt när man inte lyckas.

• Zinfandel
    leah2012 skrev 2013-09-29 12:21:51 följande:
    Lill beklagar verkligen! Hoppas du nu kan komma på var problemet ligger. Jag är inte heller så erfaren men jag tänkte bara säga att jag lycksdes faktiskt, efter en del bearbetning, få ta nk och tnf-a I Stockholm. Nu vet jag inte om det blir "rätt" slags analyser och jag har inte fått resultaten än. Men jag kan tipsa dig om var det var ifall du är intresserad.
    Det har jag också gjort, problemet är att det inte är samma tester. Det är egentligen precis raka motsatsen.
  • Zinfandel
    lill111 skrev 2013-09-29 14:44:58 följande:

Tack för svar! Vad krävs för medicin att behandla TNF-a?
    Kortison, Neupogen, Ivig, IL, Humira eller andra TNF-blockerare.
    lill111 skrev 2013-09-29 15:19:10 följande:
    TWH, jag har gjort utredning av Lennart Blomqvist i Borås våren 2012 blev 16 rör totalt inkl kromosomanalys.

Han behandlar inte vad jag vet med så mycket starkare än Heparin & Pred.

• Zinfandel
    lill111 skrev 2013-09-30 09:07:48 följande:

Tack Zin för info, men om du vill får du gärna förklara hur det kan vara raka motsatsen, förvirrad här:/
    Därför att det inte är samma test helt enkelt! De som tas på RFU/Reprosource är anpassade för reproduktionsimmunologi. Jag har testat och tagit båda samtidigt, därför vet jag att det svenska är direkt felaktigt.
  • Zinfandel
    lill111 skrev 2013-09-30 09:13:49 följande:
    Kan Dr D se om man behöver dessa mediciner? Ivig är väl att man sprutar in mannens någonting, eller har jag fel....jag och min man har ett barn tillsammans så då kan väl jag inte behöva Ivig iaf, eller har jag fel? Tacksam för all input!!
    Nja, Dr D använder tyvärr inte alla.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!