Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Zwillinge86 skrev 2013-09-21 17:14:49 följande:
Jag får nog ge upp min plan B som var att till våren satsa på immunologisk utredning. Blev inget ET idag då alla ägg slutat dela sig efter dag 3. Önskar Falun haft andra rutiner så de upptäckt detta och besparat oss de höga förväntningar vi hade när vi inatt körde dit. Linköping förklarar vår barnlöshet med för få men fina ägg och hänvisar till ÄD. Falun menar att jag får fram fler och finare ägg än förväntat, men att det måste vara något fel på dem som gör att de slutar utvecklas. Även Falun hänvisar till ÄD. Antar att jag inte längre kan skylla på eventuella immunologiska problem då äggen dör innan de ens återförts. Suck, så nu är det slut på fortsatta försök. Vi ger upp då vi inte är mentalt redo för ÄD än, samt då vårt förhållande inte klarar fler motgångar. Vi har inte fått ett positivt besked på tre år och det har slitit framför allt på min sambo som hamnat i någon livskris. Önskar så att vi fått tillbaka äggen på dag 3 då de fortfarande så bra ut. Förstår ju att det ändå hade resulterat i ett minus, men då hade vi under ett par veckor kunnat få dela glädje och förväntan istället för nattsvart sorg. Dessutom hade vi då fått ägg till frysen att fortsätta hoppas på, och kliniken hade befömt våra förutsättningar som goda istället för hopplösa. Jag vill tacka för all kunska och stöd som finns i denna tråd och önska er andra bättre lycka än våran.
Om du fortfarande läser så här vill jag bara hinna säga ett par saker.
En del av immunproblematiken är just kassa ägg. Det har visat sig i studier med bl a IL att äggen påverkas positivt, så man har faktiskt funderat över om alla lyckade resultat beror på att äggen blir bättre eller om det är immunförsvaret och hormonerna som balanseras, troligen en kombo.
Att embryon inte överlever i värmeskåp betyder verkligen inte att det inte hade överlevt i livmodern, det går inte att jämföra. Det finns många kliniker som inte ens blastoodlar eftersom bästa miljön är i livmodern och därför alltid återför på dag 2 och den totala statistiken är precis lika bra. Bara för att det överlever utanför livmodern så innebär det inte nödvändigtvis att det är mer livskraftigt, den främsta fördelen är att man ser
hur det utvecklas.
Jag har även stött på måååånga här som blivit utdömda på olika kliniker i Sverige men som sen t o m lyckats naturligt med rätt behandling och immunterapi.
ÄD är ett precis lika bra alternativ då det har visat sig att embryot antar många av bärarens gener. Dessutom är success rate ofta över 50% och sannolikheten att få till frysen är hög.
Jag skulle föreslå att ni kontaktar en
expert innan ni kastar in handduken.
Vilken spår ni än väljer i framtiden så önskar jag er ett stort lycka till