• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Maxad skrev 2013-09-11 17:30:27 följande:
    Zin. Jag köper fullt ut det med att hitta orsaken till ett problem och behandla det.
    För mig var det av en slump som jag gick på hälsokoll innan vi ens planerade barn som sköldkörtelproblematik hittades. Jag hade höga TPO-ak och Tsh värden. Läkaren då tyckte bara jag skulle ha koll på detta halvårsvis utan medicinering.

Idag är mitt TSH runt 0,5 (rejält undertryckt för att trycka ner antikropparna).
    Jag mådde faktiskt bra när mina värden hittades och började först med Levaxin när barnresan för oss satte igång.

Är det detta du menar som orsak till mitt immunologiska problem - eller tänker du till och med på orsaken bakom de höga värdena jag nu håller i schack? För det har jag aldrig hittat.

Alla läkare säger att varför man får en autoimmun sjukdom är oförklarligt. Akupunktörer (i öst) säger att min infertiliet sannolikt beror på sköldkörteln.
    Det är åtminstone värt att fundera över den bakomliggande orsaken och ett eventuellt samband, den vanligaste orsaken till sköldkörtelproblematik är att immunsystemet reagerar felaktigt och bildar antikroppar mot sköldkörteln, att binjurarna är utmattade, att vi äter för lite jod & selen och stressar för mycket, för mycket östrogen i kroppen, ämnesomsättningsproblem och för lågt proteinintag osv.
  • Zinfandel

Precis, och det finns även AdreComp, Liothyronin och Amour Thyroid, så det finns en del alternativ.

• Zinfandel
    Vilaa skrev 2013-09-11 22:13:01 följande:

Nähä, okej då är jag med. Trodde det bara var il som gällde efter att ha läst här så mycket. Finns det många biverkningar med dom andra medicinerna? Och varför åker man till aten och väljer il framför att testa dom medicinerna först? Har cfc något belägg för att man kan dö av droppet? Tycker det verkar vara många bud och jag är dålig dräng själv :( vill helst ha en läkare som fixar allt åt mig så jag bara behöver följa och slippa vara egen doktor.
    Den främsta anledningen till att man föredrar IL är att det är så naturligt man kan tänka sig bland receptbelagda läkemedel, det är billigt och har nästan inga biverkningar. Blodprodukter kan för många kännas soso och är väldigt dyrt. Eftersom resultaten med IL är i stort sett samma så ha bl a Dr D helt gått över till IL.Problemet är alla de som inte svarar på IL, de får inget annat hos Dr D. Nej, det var en gammal kvinna som dog i DK efter IL men det fastställdes aldrig att det var IL som var dödsorsaken, det kan lika gärna ha varit en mängd andra saker. Det är en god idé att bli sin egen läkare eftersom du aldrig ska förlita dig helt på EN läkares åsikt, som Aylak säger så är det bara du själv som känner dig själv.
  • Zinfandel

Jo visst ska ni ta B12 och Levaxin eftersom B12-brist är starkt kopplat till hypotyreos och det är ofta mer fördelaktigt med en kombo av Levaxin & B12 för att stabilisera TSH. Det är därför väldigt vanligt att man sätter in båda. B12 är ofta mumma för kvinnor ;)

Jag har idag pratat med Svend om NK & CD som de alldeles snart börjar testa på CFC och proverna skickas till Rigshospitalet. Jag fick inte klart besked på vad behandlingen blir men han hade helt klart något på lut. 

• Zinfandel
    Katt12 skrev 2013-09-12 13:24:27 följande:
    April, dr D avråder alltså fr IVF vid immunproblematik? Intressant. Jag har ju två barn sedan tidigare o fick då hjälp m laparoskopi innan mot min Endo. Kanske borde jag helt enkelt åka t dr D och ta alla prover och göra både hysto o laparoskopi, såg att han har paketpris på bägge ingreppen. Har ngn gjort laparoskopi hos dr D?
    Avråder kan man såklart inte göra eftersom det är enda möjligheten för många av oss men alla hormoner triggar immunförsvaret varför det är det allra bästa att försöka naturligt om man har den möjligheten. IVF har andra fördelar som kan vara att föredra.
  • Zinfandel
    TWH skrev 2013-09-12 15:48:15 följande:
    Zin, jag är trött efter allt ammande😉 cd celler vet jag vad det är såklart😃
    Så här har jag förklarat det på hemsidan:

CD, vilket står för “cluster designation”, är glykoproteinmolekyler på cellytan, som fungerar som en identifieringsmarkör. Tänk dig att du jämför celler som man jämför människor. Människan består av otaliga, på ytan identifieringsbara egenskaper (såsom hårfärg, ögon färg, etc) och så är det även med celler. Celler har förmodligen tusentals olika identifieringsmarkörer, eller “CD’s”, befintliga på sina ytor, men hitintills har ca 200 upptäckts och namngetts. Varje markör (eller CD) på en cell namnges med ett nummer, som inte betyder mer än den ordning i vilken den upptäcktes.  På en given cell finns många olika klusterbeteckningsmarkörer (CDS), vilket ger varje cell dess unika utseende och funktion, men knyter också samman vissa celler genom sina likheter (som att gruppera alla människor med brunt hår eller alla människor med blå ögon). Celler som har en viss typ av CD närvarande på ytan betecknas specifik CD-typ + (t.ex. en cell med CD57-markörer på sin yta är CD57 +). 
  • Zinfandel
    che71 skrev 2013-09-12 21:28:34 följande:
    Hur mycket ska man ta då?
    Fortsätt likadant som du gör nu.
  • Zinfandel
    snartgravid skrev 2013-09-13 09:00:47 följande:
    Zwillinge86. Jag var också rädd att jag skulle få för lågt progesteronvärde med CrinoneX2.
    Jag testade och hade värdet 24. När jag gick över till progesteron micX3 är värdet 40. Vet ej om det är bra värde eller inte. Zinfandel kanske vet?
    Värdet i blodet påverkas faktiskt ofta inte alls eftersom vaggisarna bara utsöndrar prog lokalt.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!