• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

april12 skrev 2013-07-27 23:37:43 följande:

Men är det hon som ordinerar blodprover, analyserar och ordinerar alla mediciner? Vad har hon för utbildning?

Peny är VD för kliniken och utbildad biokemist och har en degree i "human biology". Hennes man Thimmios och Euthimios Ippikoglou är embryologer, Dr Georgiou Konstantinos & Dr Panos Economides utför ÄP & kirurgiska ingrepp som laporaskopi och hysteroskopi och Dr Evangelos Kontorousis är också biokemist. Sen finns en hel hög med sköterskor & assistenter.  

Här kan du läsa mer om dem, klicka på prickarna
    http://www.serum-ivf.com/about-us/serum-staff

• Zinfandel

Det är som sagt inte omöjligt att få ta både TNF & NK i Sverige men det finns ett par krux - dels så är de inte anpassade för reproduktionsimmunologi, vilket är det vi menar här när vi lite snabbt & slarvigt säger immunologi, dels så måste såklart eventuella avvikelser behandlas och än så länge finns det ingen i Sverige som ordinerar annan immunterapi än Fragmin, Trombyl & Prednisolon. Jag har varit i kontakt med forskare som är helt bakbundna och jag har en underbar läkare som hjälper mig med allt men i mina journaler står inget om (in)fertilitet... Ett par andra här i tråden har varit hos tillverkaren av IL och vi har mig veterligen minst 3 journalister och 2 läkare som följer tråden.

Jag är en av dem som inte lyckats, jag har tittat på detta tidigare och jag skulle tro att en 1/4-1/3 av alla här inne  har lyckats, Det är alltså en majoritet som inte har lyckats, MEN - man ska då ha i åtanke att vi är "problemfall", vi är sådana som redan försökt i många år innan vi kom in på immunologi. Om vi hade fått rätt behandling från början och i rätt ålder så är jag övertygad om att betydligt fler av oss hade haft barn idag. Så att så många av oss problembarn trots allt lyckats är såklart oerhört bra, betänk att flera av dessa för länge sedan blivit helt utdömda i Sverige! En annan nackdel i sammanhanget är att Dr D har för få behandlingsalternativ och jag tror inte att jag/vi insåg det på tillräckligt tidigt stadium, flera av oss hade behövt en helt annan behandling och då hade säkert siffrorna sett annorlunda ut.

För mig personligen har jag tack vare dessa kompetenta immunläkare åtminstone fått reda på vad felet är, att det inte funkar trots individanpassad behandling beror nog mest på ålder nu. Med andra ord är jag ändå tacksam att jag tog denna vägen eftersom vi inte längre är "oförklarligt barnlösa" vilket i sig är frustrerande, vi vet varför och det är betydelsefullt för att kunna gå vidare, om det kommer att behövas. 

Lill: riktigt så enkelt är det inte med IVF heller, särskilt inte om man inte har så många ägg. Men chansen finns alltid!   

Nu ska jag inte störa er mer i er läsning FlörtDrömmer{#emotions_dlg.flower} 

• Zinfandel

Eftersom vi har några nya här och med lågt AMH så vill jag också tillägga att ett aggressivt immunförsvar och särskilt ett högt TNF kan orsaka lågt AMH, det påverkar nämligen både äggkvalité & reserv negativt.

Värt att veta är också att jag har tagit TNF i Sverige på samma dag som blod skickades till RFU för analys - i Sverige är det finfint när det är galet högt på RFU och tvärtom. Det är alltså inte samma test, tyvärr.  

• Zinfandel
    RobSab skrev 2013-07-29 21:03:49 följande:
    Zin. Jag läste här att du menade på att Dr D inte hade bästa lösningen för dig. Beror det på att du har någon annan problematik än många andra? Vad har du gjort istället? :) Om du orkar svara såklart. :)
    Jag lider inte av något mysko FlörtSkrattande utan ungefär samma som flera andra här. Kanske/antagligen är det just TNFet som Ninninn säger, vi verkar vara de svåraste fallen. Vi har gått över till Braverman som har betydligt bredare register så vi får hoppas att tiden inte är ute än. Med facit i hand så borde vi såklart gjort det redan från början eftersom IL inte är mumma på endopatienter, lätt att vara efterklok! Och eftersom ungefär var 4:e kvinna har endo utan att veta om det så kan det förklara statistiken här inne.

TWH: tror tyvärr att många här inne redan har ruckat & tänjt på sina gränser gaaaanska mycket vid det här laget......Tyst Du vet som med lotto, kanske nästa gång.... Drömmer Ps! Dr D använder endast några/inte alla av D Beers behandlingsalternativ.  

• Zinfandel
    RobSab skrev 2013-07-29 23:01:18 följande:
    Zin: jaha okej! Jag har ju också endo och ska träffa Dr D imorrn. Är det en dum idé att behandlas med IL då alltså? Jag jar visserligen en lätt endo så då kanske det inte spelar nån roll?
    Jag har också mycket lindrig. Jag vet faktiskt inte längre om det är en god eller dålig idé eftersom det är soja=fytoöstrogener men endofolk innan oss har ju lyckats med det! Det är alltså värt att prova {#emotions_dlg.flower}
    TWH skrev 2013-07-29 23:01:59 följande:
    Zin, det är klart att jag förstår att ni/vi alla har ruckat på våra gränser, vi var ju själva på väg att ge upp/hade nästan gjort det mentalt. Just därför ville jag göra ett medskick, jag är mkt tacksam att vi inte gav upp. Tonen i tråden har varit deppig, vilket är fullt förståeligt, vad jag vet och har förstått så har de flesta kämpat i många år och det vore ju synd att ge upp snart efter att ha fått immundiagnos, därför vill jag skicka lite uppmuntran. Tror du de flesta i tråden har endometrios?
    Nja, åtminstone så har betydligt fler än som vet om det. Och har man högt TNF och fertilitetsproblem så är risken stor. Och då borde man behandla utifrån det.
    TWH skrev 2013-07-29 23:33:06 följande:
    Zin, jag vill bara lägga till att efter allt ditt kämpande och all den kunskap som du har delat med dig av så finns det ingen som är mer värd att lyckas nu, hoppas inte du håller på att tappa kraften
    Jättegullligt av dig Hjärta men jag håller tyvärr inte med, jag tycker att alla är lika värda att lyckas och jag tillhör dem som gärna ställer sig sist i kön och får fram alla andra först... Om vi inte lyckas så är jag oerhört nöjd med om någon del av all info eller hemsidan kan ha hjälpt en enda att bli gravid, vilken ofattbar lycka! Då har det varit värt allt Glad

Nä, jag skulle kunna göra 100 försök till för det påverkar mig inte nämnvärt och jag tycker det är galet spännande!! Men det finns tyvärr andra parametrar som snart sätter hinder (ålder, antal försök och dn bittra verkligheten). 

Man måste till slut inse när kroppen tar för mycket stryk istället för att bli hjälpt framåt. 

Vi kanske t o m letar för mycket...? Vi kanske gör oss "sjukare" än vad vi är? Vi kanske har bankokmatkoden rakt framför oss? Vi kanske t o m ska lita på att vi faktiskt har den inom oss, galna tanke, och inte behöver leta efter den..?  Vem vet egentligen...? Oskyldig

... och adoption är heller ingen garanti, vilket många glömmer, även om oddsen är betydligt bättre. I min värld är det dock en heeeelt annan process  även om målet är detsamma så för mig är det inget dubbelspår, även om vi hade varit i den åldern att det alternativet hade varit möjligt. 

Cff: många av de sakerna du nämner hänger ihop med varandra och flera är immunrelaterade.   

• Zinfandel

Nu har jag varit ute på en pw, jag får så många bra tankar då Kyss

Sist jag pratade med Dr D så sa han att jag måste ta reda på orsaken till mitt höga TNF. Javisst men hur f-n gör man det, det är liksom inte jag som är läkare. Bara säg vad jag ska göra så gör jag det. Han hade inget bra förslag. Men han hade såklart rätt, vi måste finna orsaken till problemen, det går inte bara att bota utifrån.

För ett litet tag sedan uppmärksammade en av alla intelligenta tjejer härinne mig på läckande tarm:
    http://malinkjell.blogspot.fr/2012/11/lackande-tarm-del-1.html

Hela den bloggen är för övrigt bra läsning.

Det gav ny input och det kan helt klart vara orsaken till problemen. Nu är det tyvärr så att jag redan lever så som man ska för att åtgärda det så jag har inte så mycket mer att förändra men jag har börjat ta probiotika, ytterligare en dyr rackare.

Snart gravid: Nä, man ser inte det på FBC, du måste ta om TNF för att veta att det ha gått ner. Fördelen är att TNF är det billigare provet, NK är det dyrare. Får du ner TNFet så följer sannolikt även NK med så det behöver du nödvändigtvis inte testa om. Däremot kan du se status på vita blodkroppar/inflammationsnivån i kroppen på FBC. Det är inte säkert att det lönar sig att ta Pred långt i förväg, ibland är det bättre att "chocka" kroppen några dagar före ET. Jag tror att de flesta börjar ta det på CD2 vilket motsvarar 8-12 dagar före ET. 

• Zinfandel

Snart Gravid & Lillill: som jag skrev i tråden igår så är det inte samma tester så ni måste skicka blod. Däremot är det inte riktigt så krångligt som Angel säger, Det behövs inga speciella rör och det är bara att lämna det på Fedex. Ni måste dock ha en läkare som tar emot svaren och har ni Dr D så är det inga problem. Om ni bara testar TNF så kostar det under 2000 inkl frakt.

• Zinfandel

Vilaa, kul att se dig igen Hjärta lustigt för jag tänkte på dig häromkvällen.

Lill: tycker du ska kolla progesteron & prolaktin. Och börja ta rejält med Q10 Ubiquinol. 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!