• lill111

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Jag och min man ska träffa sjukhusdiriktören för att diskutera helt förutsättningslöst, kring detta och berätta att det är så olyckligt att en rad par fr Sverige måste söka sig till b la Aten för att få bekräfta vad missfallen beror på....är så otroligt, ska bli spännande att höra hans resonemang....han kommer även ha med sig Lennart Blomqvist som jag och jag vet att även Ninnin i denna tråd gjort utredning hos honom....han är inte det minsta intresserad att få till lyckad graviditeten för oss med upprepade mf, jag frågade honom efter mitt färde vad han tänkte göra nu vi måste ju byta strtegi eller hitta och pröva ngn medicin....hans svar var det är bara att köra på igen och det gjorde vi och nu är det 5 st....det är INTE normalt i synnerhet när man haft en lyckad graviditet innan utan några mf.... Jag hoppas vi kan få betalt ngt från FK vad gäller den nya lag ngn hänvisat till EU rörlighet....ngn som prövar den?? Vi åker till Dr D om en vecka ska bli så skönt att åtminstånde få veta om det föreligger någon immunproblematik vilket Dr D absolut trodde det gjorde hos mig, dock en mild variant och att det definitivt går att behandla.... Ska bara ta ställning till om vi ska köra på IVF nu i november ....ja, mkt att fundera på.... Även jag är absolut beredd på att gå ut offentligt vad gäller de inlägg som debatterats innan....tycker det är på tiden svenska läkare öppnar upp för en så marginaliserad grupp som vi är och börjar utöka sin repertoar av prover framför allt när det gäller en fullständig utredning kring mf/ma....och börjar pröva olika behandlingsalternativ.....i ljuset av immunproblem, titta bara på CFC jag hänvisade till den artikeln för en gyn i veckan, han avfärdade den direkt och menade att det är ingen fullständig vetenskapligt genombrott, därav kan inte sådana prover beaktas i Sverige....Suck...tack och lov att det finns läkare som b la Dr D, men det är skamligt att vi ska behöva betala för dessa prover och stöd när vi betalar dyra skatter i Sverige usch vad less jag blir....det är just denna diskussion som ska bli spännande att föra med sjukhusdiriktören.....jag ska be honom att försöka att åtminstånde försöka.....inta mitt perspektiv i 5 minuter, för det är just det jag tror många inte förstår hur frustrerande det upplevs för oss all denna tid, kraft sorg och motstånd vi möter hela tiden tär ordentligt..... Ja, ja, återigen stort tack till alla härinne....jag kommer aldrig ge mig!! Kram

• lill111
    Blingbling skrev 2013-10-12 20:22:41 följande:
    Ni som vill vara med i en grupp här inne för att se om vi skulle kunna hjälpas åt att få till någon/några sak/saker för att få ut info om detta med immunproblematik - inboxa mig ert intresse så ska jag försöka fixa till en hemlig grupp för oss och så jobbar vi därifrån. TWH: Jag känner lite som du att jag inte har något större problem att gå ut och bli offentlig (vilket jag helt klart kommer att bli om min egen idé på hur vi ska nå ut blir verkställd...mer än så säger jag inte här ;-.) ), för mig är det viktigt att fler får vetskap om detta område och att informationen når ut till fler i landet som kanske behöver få informationen och därför ställer jag gärna upp som en budbärare för detta. Du är antecknad som intresserad TWH!     

Anteckna mig med!!
  • lill111
    TWH skrev 2013-10-14 09:09:17 följande:
    Lill, när du träffar överläkaren, nämn gärna att det är vanligt med immunbehandling bland framgångsrika fertilitetskliniker även i USA och England, jag hörde också Paris, och säkert också massor av andra länder (många forskningsrapporter kommer från Israel och Egypten). Jag har tyvärr märkt att om man berättar att t ex il används öppet i Usa så får man en annan respons än om man enbart nämner D i Aten. För övrigt använder sig ju många kliniker i Aten av il. Jag brukar fråga läkarna om de verkligen tror att kliniker i Usa skulle våga använda farliga preparat.
    Jättebra TWH, tusen tack för att du delar med dig - sedan är det ju detta med statistik, vet att jag frågat förr, men är det möjligt att få fram  t ex från denna tråden hur många som lyckats med immunbehandling - har vi ngn koll??Det vore också bra att nämna för sjukhusdiriktören, de vill ju alltid ha statistik, det är där jag går bet, när jag hänvisar till olika immunbehandlingar, där svenska läkare hävdar att det är alldeles för liten målgrupp som svarat på immunbehandling för att den ska anses vetenskapligt vedertagen - men nu borde vi ju vara ett gäng svenskar som lyckats med olika immunbehandlingar runt om i världen..??

• lill111
    stumpan81 skrev 2013-10-14 08:14:37 följande:
    Den här månaden är det 5 mån sedan jag gjorde hysto hos Peny. Jag tror hon sa att implantationssnitten håller i sig upp till 6 mån. Jag har ju bara problem med upprepade mf. Vissa gånger tar det några månader att bli gravid, ibland går det direkt. Nu har jag lite lätt panik att tiden för snitten håller på att vara över. Hadeju inbillat mig att embryot kan fästa bättre i dem. Sambon och jag bråkade igår, när vi egentligen borde gjort bebis(äl-tider). Känner mig ledsen och orolig att hyston(snitten) var förgäves...

Usch Stumpan - förstår din känsla....men du är ung och har säkert många fina ägg kvar - vet hur det är att bråka vid äl-tider - inte kul.....skickar en varm kram!!!
  • lill111
    Blingbling skrev 2013-10-13 20:38:01 följande:
    lill111: Du undrade om det var någon som prövar den nya lagen - jag gör absolut det, lade ansökan på lådan i början av veckan. Så nu får vi se om det ger något, men har man inte provat så händer ju inte något alls...

Bra att du fått tid hos sjukhusdirektören, hoppas han är välvilligt inställd! Jag håller tummarna här på min front!

Vill du (eller någon annan) vara med i arbetsgruppen för att hjälpas åt att få ut vårt budskap så ansöker ni här:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/immungruppen...
    Tack Blingbling....ska jag spara alla kvitton från Aten och skicka till FK eller hur gör jag rent praktiskt? Tack snälla för all hjälp....
  • lill111
    april12 skrev 2013-10-14 20:57:15 följande:
    Fick reda idag på att jag har bakteriell vaginos av min svenska gynekolog, ingen som sagt tidigare. Detta kan väl inte påverkat/ samband till 5 missfall i vecka 7-8.. ? Hon skrev ut zidoval och fluconazol räcker detta verkligen borde inte en riktigt AB kur vara bättre? Zidoval e väl bara
    Jag har bett dem kolla det på mig med men då hävdar de att de känner de på lukten därav att de ej behöver ta något prov - visst är det konstigt?? Hur tog de provet på dig???
  • lill111

Hej!! Ber om er experthjälp nu!! Åker till Aten på söndag till tisdag - fragmin och kortison löser min läkare här hemma, men givetvis inte IL....men proverna får jag ju tidigast efter två veckor - ska jag köpa med IL ändå?? Eller hur har ni gjort...det kanske visar sig att jag inte behöver det??

Hoppas ni orkar svra...tack, tack:)

• lill111
    Blingbling skrev 2013-10-15 01:03:57 följande:

För det första så måste du fylla i blanketten som finns att ladda hem från deras hemsida, men det har du säkert koll på. Sedan stod det ju något om att man skulle skicka med en behandlingsplan...men någon sådan har jag inte ännu, så jag skrev istället ihop ett detaljerat personligt brev som blev en bilaga till blanketten. Gjorde också en uträkning på vad behandlingen skulle kosta så man vet hur mycket pengar man ska ansöka om från FK.

Tack Blingbling för info - bara en fråga vad uppkom din summa till? Kan man hänvisa till provtagning och Follow up?? Alltså ca 25 tkr??
  • lill111
    Cathy skrev 2013-10-15 13:11:54 följande:
    Jag skulle köpa med IL om jag vore du, om det visar sig att du inte behöver det så lovar jag att det finns dem här på FL som gärna köper dina påsar Glad Lycka till i Aten!

tack Cathy!! Och de kan jag hämta ut på vilka apotek som helst i Athen och lägga i vanligt bagage??
  • lill111
    Cathy skrev 2013-10-15 21:53:24 följande:
    The new girl; jag fortsätter att förespråka att kolla prolaktinvärden om man har/får plötsligt kort cykel! Vissa har konstant kort cykel och blir ändå gravida men för många är problemet med kort cykel att även om äl skulle ske och ägget befruktas så hinner de inte fästa innan mensen är redan på g. Min cykel blev kortare och kortare, längre med prog vaggisar tills jag kom på att mäta prolaktinnivån som var INOM ref värden men ändå för högt. Högt prolaktin = lägre progesteron och östrogen (=högre FSH). Med hjälp av bromokriptin fick jag ner prolaktinvärdet och plussade.

Angla; förmodligen har Dr D rätt att IL kunde sänka dina TPO antikroppar (autoimmunreaktion=immunproblem).
    Här är min favorit studie som rekommenderar att man tar prednisolon för att sänka diverse antikroppar man kan ha bl a TPO (se under punkt 3. tabellerna och i slutet av studien). www.hindawi.com/journals/cdi/2012/762541/  
    IL gör ju förstås samma sak eller IL+pred förmodligen bästa resultat.  

Behövde du aldig ta IL Cathy eller fick du det här i sverige??

Om man får ett recept på IL Av Dr D så kan man väl hämta ut detta i sverige?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!