• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    Zinfandel skrev 2012-05-16 14:43:47 följande:
    Jag ska inte svara på "man" men jag har gjort det, ja.
    Ah, okej.. hur ofta har ni andra fått IL? Och hur ofta har ni lämnat blod Full Blood Count) här hemma?
  • Hjärtefröjd
    Zinfandel skrev 2012-05-16 14:24:47 följande:
    Cice: så här går det till!

* Du får recept på läkemedel som du hämtar ut på Apotek där.
    Just det, en fråga till.. vad är det för läkemedel man brukar få recept på som kan hämtas ut på plats i Aten? Jag fick uppfattningen om att det mesta (utom rena narkotiska preparat) är receptfritt i Grekland.

Tack för alla svar på mina många frågor!
  • CurlyRed

Hej alla, hemma igen! Hyston gick bra, normalt formad livmoder i ok storlek, öppningarna till äggledarna såg också bra ut. Men vad dr D i Aten och även min HSG röntgen läkare trodde var polyp var istället en hård klump av graviditet rester från vårt första missfall i januari, den hade borrat ner sig hårt i slemhinnan mellan infarten från höger och vänster äggledare. Så trots att jag haft 2 grav och rejäla blödningar på dessa missfall så har det inte kommit ut. Så känna bra att de opererade bort det. Skickat på analys nu, så vi får se om det är något som ser onormalt ut. Fick även läkarens kort, så ska ringa när vi blir gravida igen och få göra första VUL där i v6, så de ser att det har satt sig på rätt ställe. Han rynkade inte ens på ögonbrynet när jag berättade att det var först nu när vi tar fragmin nu sombi plussat på 5 år. Hoppas han kan hjälpa oss m recept om det behövs framöver. Så hemma igen, blöder så mens kanske startat (började redan igår på dag 20). Han tyckte vi kunde börja försöka redan i denna cykel eftersom ingreppet var så litet. Så väntar nån dag och ser om det är mens, sen kan vi börja m kortison och trombyl igen. Så skönt att det här steget är avklarat!!

• perry6

Vad skönt Curly att har gått bra.

Hjärte: IL är individuellt, jag tar var 4:e vecka. Det är dr D som bestämmer hur ofta det ska tas utifrån blodprovsresultat. FBC varje vecka för mig.

• Zinfandel

Curly: men oj, där ser man!! Ja, så skönt att bli av med det då, kanske det som hindrat de andra gångerna. Härligt, nu är det snart din tur igen!! Hjärta

• tjorven01

Åhhhh curly finaste lilla vän
    Har tänkt på dig hela dagen sååååå skönt att bli av med skrutt nr 1 nu då
    Men fruktansvärt att sådant inte kollas upp annars
    Tänk hur många ofrivilligt barnlösa som kanske går omkrlng och bär på ogynnsamma tillstånd i livmodern
    Skrämmande
    Det är snart er tur igen
    Kramar vännen

• CurlyRed

Tack för era fina inlägg, det värmer!!❤ Tjorven - Det var precis min reaktion med😳! Jag har ju varit på flera VUL och Gyn här har ju inte sett nått. Men som tur var såg ju dr D att nåt såg knasigt ut och jag fick fina VUL bilder med mig hem som bevis! Annars hade jag varken fått HSG eller hysto på remiss när jag kom hem! Så alla ni som är på gång utomlands, be att få bilder med hem på vad de än misstänker eller ser! Det jag är nervös för är ju att det kan upprepas, frågade läkaren idag och tydligen har man lite ökad risk att det kan fastna rester igen... Men nu ska vi tänka positivt😉!

• CurlyRed

Vi fick ju 2 embryos tillbaka m FET i Dec, ett 4celligt och ett 2celligt. Det jag tänkte på idag var om det var det 2celliga som förhårdnats och fastnat. För det 4celliga hann vi ju t o m se hjärtat slå på innan det blev missfall... Vi får aldrig veta, men man undrar ju😉 Gonatt alla ni underbara tjejer!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!