Svårt med tygblöjor?
Ni som kört med tygblöjor: Tycker ni det är lätt att handskas med dessa? Hur stort förråd av blöjor har ni där hemma? Vad fick er att välja just tygblöjor istället för vanliga blöjor?
Innan graviditeten och ungefär fram till halva graviditeten var jag övertygad om att vi skulle köra med just tygblöjor. Nu är jag inte längre så säker på det. Mina argument för att vi skulle köra med tygblöjor var, att vi skulle spara på miljön, då inga blöjor från vårt hushåll skulle hamna på soptippen. Dessutom lät tygblöjor till en början som en mer ekonomisk alternativ.
Nu fick jag i veckan reda på att inga blöjor hamnar på någon soptipp, utan de bräns upp med andra sopor och blir till energi istället - det låter för mig som bra återvinning. Tygblöjor hade jag tänkt sy själv till barnet, då ca 25 euro per tygblöja är rätt mycket ifall barnet använder 6-10 blöjor per dag. Plus att man ska ha blöjor i en massa olika storlekar från nyfödd till dess att hon lär sig göra sina behov på pottan. Men i och med att tygerna är rätt dyra och jag måste även investera i en maskin för att sätta i tryckknappar, så blir det dyrt hur jag än gör.
Jag lånade en bok på biblan om just tygblöjor och hur man använder dom. Helt ärligt så låter det inte så himla smidigt. Jag blev bara mer förvirrad av boken, fast jag måste erkänna att boken var väldigt bra och omfattande. Det känns bara så mycket smidigare att köra med engångsblöjor...
Nu vill jag med andra ord höra från er andra som kört med tygblöjor hur det är i verkligheten - är det så knepigt som denna bok exempelvis får det att låta som?