• Coriander

Svårt med tygblöjor?

Ni som kört med tygblöjor: Tycker ni det är lätt att handskas med dessa? Hur stort förråd av blöjor har ni där hemma? Vad fick er att välja just tygblöjor istället för vanliga blöjor?

Innan graviditeten och ungefär fram till halva graviditeten var jag övertygad om att vi skulle köra med just tygblöjor. Nu är jag inte längre så säker på det. Mina argument för att vi skulle köra med tygblöjor var, att vi skulle spara på miljön, då inga blöjor från vårt hushåll skulle hamna på soptippen. Dessutom lät tygblöjor till en början som en mer ekonomisk alternativ. 

Nu fick jag i veckan reda på att inga blöjor hamnar på någon soptipp, utan de bräns upp med andra sopor och blir till energi istället - det låter för mig som bra återvinning. Tygblöjor hade jag tänkt sy själv till barnet, då ca 25 euro per tygblöja är rätt mycket ifall barnet använder 6-10 blöjor per dag. Plus att man ska ha blöjor i en massa olika storlekar från nyfödd till dess att hon lär sig göra sina behov på pottan. Men i och med att tygerna är rätt dyra och jag måste även investera i en maskin för att sätta i tryckknappar, så blir det dyrt hur jag än gör. 

Jag lånade en bok på biblan om just tygblöjor och hur man använder dom. Helt ärligt så låter det inte så himla smidigt. Jag blev bara mer förvirrad av boken, fast jag måste erkänna att boken var väldigt bra och omfattande. Det känns bara så mycket smidigare att köra med engångsblöjor...

Nu vill jag med andra ord höra från er andra som kört med tygblöjor hur det är i verkligheten - är det så knepigt som denna bok exempelvis får det att låta som?  

• Svar på tråden Svårt med tygblöjor?
  • Lena

Vi körde vikblöjor. Då använder man samma blöjor hela perioden men byter blöjbyxor. Det fungerade jättebra hemma men var osmidigt om vi var ute så då blev det engångs.

Du behöver ingen maskin för att slå i tryckknappar, bara en hammare. Eller så använder man sådana man syr fast.

• fågelungarna

Jag köpte begagnat på tradera, de lär ju ändå vara bäst när de är begagnade, bättre uppsugningsförmåga. Har 24 st, imse onesize. Aningens stora den första nyföddhetstiden, men funkar utan bekymmer därefter. Blöjbyxorna runt om köper jag dock nya då kvaliten försämras rätt snabbt.

Tycker fördelarna överväger stort:

MYCKET billigare.

Tidigare blöjfri (höll på med EC med, men stora slutade med blöja dagtid vid ett år, och blev pålitligt dag och nattorr vid 1,5.)

Bättre för miljön enligt naturskyddsföreningen som väl får ses som rätt trovärdiga.

Dessutom luktar engångsblöjor rätt äckligt, och man har sämre koll på hur/när barnet kissar.

Visst, lite mer jobb är det väl med tygblöjor, tvättar minst var tredje dag, men jag är glad att jag använder det. Hellre än att kämpa med blöjavvänjning när barnet är 3,5 om inte mer...

• Krake

På min presentation finns mina åsikter och tips om tygisar. Vi är jättenöjda. Det låter krångligare än vad det är.

Moster, inte monster.
  • Coriander

Tackar redan för dessa tips och åsikter. 

I boken som jag läst står det att en tygblöja består av tre saker: En skalblöja, innerblöja och uppsugningsdel. Vidare står det i boken att skalet inte behöver tvättas speciellt ofta, då innerblöjan ska egentligen skydda från läckage och uppsugningsdelen ska vara så kraftig, att den suger upp mesta av fukten. Jag har här hemma en Imse Vimse (?) tygblöja som jag faktiskt inte kan säga ifall det är en skalblöja eller om det ska in ytterligare en blöja där under eller om nu detta är en innerblöja och det ska komma över en skal. Det finns liksom en ficka i blöjan för en uppsugningsdel... men blöjan har ju en yta som är fuktavstötande. Jag är bara helt förvirrad... Förvånad  Liksom blir det inte väldigt varmt för barnet om den ska ha så många olika lager + vanliga kläder? 

Lena skrev 2012-01-16 18:52:32 följande:
    Du behöver ingen maskin för att slå i tryckknappar, bara en hammare. Eller så använder man sådana man syr fast.
    Jag har läst att man allra helst ska använda sådana där tryckknappar av plast till tygblöjor, då det finns risk att tryckknappar i metall irriterar barnets hud. Och för just dessa tryckknappar i plast måste man ha en speciell maskin för att kunna fästa dom. Maskinen i sig kostar mellan 80 - 100 euro. Tryckknapparna heter KAM. 

• Lena
    Coriander skrev 2012-01-16 21:06:13 följande:
    Tackar redan för dessa tips och åsikter. 

I boken som jag läst står det att en tygblöja består av tre saker: En skalblöja, innerblöja och uppsugningsdel. Vidare står det i boken att skalet inte behöver tvättas speciellt ofta, då innerblöjan ska egentligen skydda från läckage och uppsugningsdelen ska vara så kraftig, att den suger upp mesta av fukten. Jag har här hemma en Imse Vimse (?) tygblöja som jag faktiskt inte kan säga ifall det är en skalblöja eller om det ska in ytterligare en blöja där under eller om nu detta är en innerblöja och det ska komma över en skal. Det finns liksom en ficka i blöjan för en uppsugningsdel... men blöjan har ju en yta som är fuktavstötande. Jag är bara helt förvirrad... Förvånad  Liksom blir det inte väldigt varmt för barnet om den ska ha så många olika lager + vanliga kläder? Jag har läst att man allra helst ska använda sådana där tryckknappar av plast till tygblöjor, då det finns risk att tryckknappar i metall irriterar barnets hud. Och för just dessa tryckknappar i plast måste man ha en speciell maskin för att kunna fästa dom. Maskinen i sig kostar mellan 80 - 100 euro. Tryckknapparna heter KAM. 
    Sådana du syr i går itne igenom så de är aldrig mot barnets hud. Sen så funkar kardborreband annars utmärkt, det var det på blöjbyxorna vi använde.
  • sahara sahara

Vi valde tygblöjor för att det är miljövänligare och skonsammare mot barnets hud, men fortsatte med det mest för att det var så smidigt. Det är mycket lättare att slänga in en omgång blöjor i tvättmaskinen än att komma ihåg att handla i tid och släpa sig till affären. Hade jag haft affären runt knuten och tvättstuga i källaren som jag delade med tjugo lägenheter, ja, då hade jag kanske resonerat annorlunda.

Vi varierade mellan vikblöjor+ytterbyxa, formsydda+ytterbyxa och allt-i-ett. Pocketblöjor gillade inte jag när vi testade, så det blev inte fler.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • canmamma

Tygblöjor behöver inte vara svårt. Jag tyckte att det var lättare att slänga i en maskin än att gå och handla blöjor. Vi tvättade varannan till var tredje dag och det hann inte bli särskilt ofräscht. Vi körde mest med pocketblöjor men också några med skal. De som hade bäst passform för tillfället för våra barn vid just det tillfället var favoriten så det var ganska bra att ha lite att välja mellan. För det skiftade med åldern. 

När vi var ute och reste eller hade magsjuka körde vi med engångsblöjor och visst är det smidigt. Med tygblöjor behöver man byta blöja ofta, var - varannan timme. Det ska man ju egentligen göra med engångsblöjor med, men de håller ju tätt i typ tolv timmar (även om det förstås inte är bra för små rumpor att sitta så länge utan att byta) och visst är det praktiskt ibland att kunna dra på det lite längre. 

Mina barn var också åt det minde hållet när de föddes så i början var blöjorna så väldigt stora att det såg bökigt ut. Nu väntar jag trean och funderar på att köpa hem ett paket engångsblöjor i minsta storleken för att inte upprepa just den tiden. I övrigt känns det faktiskt inte alls betungande att dra fram de gamla tygisarna från sina lådor. Någon behöver kanske ersättas men de allra flesta kommer att kunna användas utan problem till ett tredje barn. 

• Eleator

Vi använder ett amerikanskt märke, i one-size. (SoftBums, säljs inte i Sverige.) Har ca 8-10 "skal", och 24 bambuinlägg. Detta ska räcka hela blöjperioden och funkar bra om man tvättar var tredje dag. Inte särskilt krångligt alls faktiskt. Skillnaden mot svenska märken är att det inte blir som två byxor på varandra, men att inlägget ändå inte är helt rakt. 

Tycker inte att Imse Vimses system verkar särskilt bra faktiskt, antingen har man ju en allt-i-ettblöja och behöver då jättemånga dyra (dessutom i flera storlekar) eller varianten med inner- och ytterbyxa. Blir ju som två byxor på varandra! Och man behöver ändå fler storlekar.

Vi behöver inte byta blöja var till varannan timme bara för att det är tyg! Det extra tjocka inlägget vi har på natten håller hela natten. Är rejält tungt av kiss på morgonen, men läcker inte

Skalen går dessutom att återanvända om det inte kommit bajs på dem. Att tvätta blöjorna är enkelt, inget jobbigt lägga i blöt eller så, bara in i maskinen.

Vi använder bara engångsblöjor när vi reser bort mer än en dag, eller när vi behöver smörja lillen med kräm (det sätter igen inläggen).  

Mycket nöjda! 

• vittra

Att läsa en massa beskrivningar böcker gör nog bara saker och ting krångligare än vad det egentligen är...

Nej vi tycker inte det är svårt med tygblöjor, ungefär lika enkelt som med engångs om jag ska vara ärlig. Man får byta dem lite oftare, men med fördelen då att bebisen aldrig blir röd i rumpan.

Vi har använt imsevimses formsydda blöjor, med ytterblöja/blöjfodral/skal över. Ibland inlägg av fleece som jag bara klippte till själv, för att det ska bli mjukare och torrare mot rumpan. De lägger man bara ovanpå så det är inget krångligt. Det är också lättare att skaka av bajset om man har inlägg av tex fleece i. Det finns många olika inlägg, man får fundera själv över vad man vill ha ut av ett eventuellt inlägg. De är inget måste.

Vi har haft 2-4 ytterblöjor (skal) i varje storlek, vissa kan användas under hela blöjperioden, andra måste bytas ut. Det beror helt på vad man vill ha för sorts blöjfodral. Vi har haft ca 20 blöjor och det har räckt bra, alla är i samma storlek så nej man behöver inte ha en massa olika storlekar på själva blöjan. Dock ska man komma ihåg att barn blir oftast blöjfria betydligt tidigare än genomsnittet när man kör med tygblöjor, jättestorlekar finns naturligtvis men det är enligt mig ingenting man behöver införskaffa! De vanliga Onesize-blöjorna fungerar ypperligt under hela blöjperioden.

De är absolut inte dyra, särskilt inte om man hittar fynd på tradera vilket man ofta gör.

Förövrigt förstår jag inte vad för maskin du surrar om för trycknappar? Jag har bytt ut kardborrknäppning mot tryckknappar på några av våra blöjfodral och det har gått alldeles ypperligt med ett helt vanligt tryckknappsset. Det följer ju med ett verktyg så att man lätt kan trycka fast dem. Så jag tycker verkligen du krånglar till detta för som du beskriver det så är det verkligen inte! Åtminstone inte för oss.

Svar på tråden Svårt med tygblöjor?