• Coriander

Svårt med tygblöjor?

Ni som kört med tygblöjor: Tycker ni det är lätt att handskas med dessa? Hur stort förråd av blöjor har ni där hemma? Vad fick er att välja just tygblöjor istället för vanliga blöjor?

Innan graviditeten och ungefär fram till halva graviditeten var jag övertygad om att vi skulle köra med just tygblöjor. Nu är jag inte längre så säker på det. Mina argument för att vi skulle köra med tygblöjor var, att vi skulle spara på miljön, då inga blöjor från vårt hushåll skulle hamna på soptippen. Dessutom lät tygblöjor till en början som en mer ekonomisk alternativ. 

Nu fick jag i veckan reda på att inga blöjor hamnar på någon soptipp, utan de bräns upp med andra sopor och blir till energi istället - det låter för mig som bra återvinning. Tygblöjor hade jag tänkt sy själv till barnet, då ca 25 euro per tygblöja är rätt mycket ifall barnet använder 6-10 blöjor per dag. Plus att man ska ha blöjor i en massa olika storlekar från nyfödd till dess att hon lär sig göra sina behov på pottan. Men i och med att tygerna är rätt dyra och jag måste även investera i en maskin för att sätta i tryckknappar, så blir det dyrt hur jag än gör. 

Jag lånade en bok på biblan om just tygblöjor och hur man använder dom. Helt ärligt så låter det inte så himla smidigt. Jag blev bara mer förvirrad av boken, fast jag måste erkänna att boken var väldigt bra och omfattande. Det känns bara så mycket smidigare att köra med engångsblöjor...

Nu vill jag med andra ord höra från er andra som kört med tygblöjor hur det är i verkligheten - är det så knepigt som denna bok exempelvis får det att låta som?  

• Svar på tråden Svårt med tygblöjor?
  • Coriander

Tackar redan för dessa tips och åsikter. 

I boken som jag läst står det att en tygblöja består av tre saker: En skalblöja, innerblöja och uppsugningsdel. Vidare står det i boken att skalet inte behöver tvättas speciellt ofta, då innerblöjan ska egentligen skydda från läckage och uppsugningsdelen ska vara så kraftig, att den suger upp mesta av fukten. Jag har här hemma en Imse Vimse (?) tygblöja som jag faktiskt inte kan säga ifall det är en skalblöja eller om det ska in ytterligare en blöja där under eller om nu detta är en innerblöja och det ska komma över en skal. Det finns liksom en ficka i blöjan för en uppsugningsdel... men blöjan har ju en yta som är fuktavstötande. Jag är bara helt förvirrad... Förvånad  Liksom blir det inte väldigt varmt för barnet om den ska ha så många olika lager + vanliga kläder? 

Lena skrev 2012-01-16 18:52:32 följande:
    Du behöver ingen maskin för att slå i tryckknappar, bara en hammare. Eller så använder man sådana man syr fast.
    Jag har läst att man allra helst ska använda sådana där tryckknappar av plast till tygblöjor, då det finns risk att tryckknappar i metall irriterar barnets hud. Och för just dessa tryckknappar i plast måste man ha en speciell maskin för att kunna fästa dom. Maskinen i sig kostar mellan 80 - 100 euro. Tryckknapparna heter KAM. 

• Coriander

Tack för alla tips som tillkommit!

Nu efter att jag läst era inlägg har jag faktiskt åter fått lusten tillbaka att använda tygblöjor. Verkar som att boken jag lånat krånglat till det hela för mig.

Då jag inte bor i Sverige går det inte för mig att handla på Tradera, men jag får väl kolla runt på liknande sidor här. Sen hittade jag någon Engelsk nätbutik där man kunde beställa tygblöjor rätt så billigt också. 

En fråga till: Jag har läst att vissa har rispapper i tygblöjorna just för att lättare kunna avlägsna bajs... någon här som kör med den metoden?  

Eleator skrev 2012-01-16 23:35:08 följande:
    Vi använder ett amerikanskt märke, i one-size. (SoftBums, säljs inte i Sverige.) Har ca 8-10 "skal", och 24 bambuinlägg. Detta ska räcka hela blöjperioden och funkar bra om man tvättar var tredje dag. Inte särskilt krångligt alls faktiskt. Skillnaden mot svenska märken är att det inte blir som två byxor på varandra, men att inlägget ändå inte är helt rakt. 

Tycker inte att Imse Vimses system verkar särskilt bra faktiskt, antingen har man ju en allt-i-ettblöja och behöver då jättemånga dyra (dessutom i flera storlekar) eller varianten med inner- och ytterbyxa. Blir ju som två byxor på varandra! Och man behöver ändå fler storlekar.

Vi behöver inte byta blöja var till varannan timme bara för att det är tyg! Det extra tjocka inlägget vi har på natten håller hela natten. Är rejält tungt av kiss på morgonen, men läcker inte

Skalen går dessutom att återanvända om det inte kommit bajs på dem. Att tvätta blöjorna är enkelt, inget jobbigt lägga i blöt eller så, bara in i maskinen.

Vi använder bara engångsblöjor när vi reser bort mer än en dag, eller när vi behöver smörja lillen med kräm (det sätter igen inläggen).  

Mycket nöjda! 
    Det du beskriver låter som väldigt smidigt faktiskt! 
    Jag ska försäkra mig om att jag förstått dig rätt här... Ni kör alltså med one-size "skal" + inlägg som går att använda hela blöjperioden? Och Skalen behövs inte tvättas efter varje gång, då inlägget suger upp det mesta?  

• Coriander

Imse Vimse sidan hade ju jättebra tutorials på Youtube... precis vad jag behöver för att komma igång själv med tygisar! Och det visade sig att Imse Vimsen jag har här hemma är en allt-i-ett-blöja. Nu efter att jag sett filmen om hur man använder blöjan fattar jag ju precis hur man gör. 

• Coriander

Tro det eller ej, men nu har jag varit och shoppat tygblöjor! Jag vet, det står över allt att man INTE ska köpa på sig något lager av tygblöjor innan man testat att blöjorna fungerar (å andra sidan, hur provar man om man inte köper blöjan först?). Jag kollade på en lång rad av reviews på Youtube av olika tygblöjor och det var faktiskt jätteinspirerande. Sedan köpte jag 10 st. nya one-size pocketblöjor för 30euro på Ebay. Nu väntar jag ivrigt på att paketet ska komma hem om ett par veckor.

Om det mot förmodan skulle vara som så att blöjorna inte skulle passa vår tjej, så kan jag ju alltid sälja dem vidare. Och eftersom de kostade bara 30 euro/10 blöjor, så blir det ju inget jättestort förlust oavsett hur det går. Enligt samtliga reviews jag sett, så är dessa väldigt bra blöjor som hållt i flera år (när de använts även av syskon) och blöjan går att justera med tryckknappar till flera olika storlekar.

Inlägg har jag tänkt sy själv till dessa blöjor av microfleece, froté och bambu, då inlägget som hör ihop med denna blöja tydligen inte suger åt sig allt så jättebra.  

Jag ska lägga in en egen bedömning om hur blöjan fungerar när vår tjej väl har använt dom. Men än så länge är jag väldigt nöjd. 

• Coriander
    Tygtiiger skrev 2012-01-17 19:28:47 följande:
    One-size känns ofta klumpiga på en nyfödd. Då sparar du de blöjorna tills barnet hunnit bli tre-fyra månader och köper en liten blöja för de första månaderna (pockets kan läcka nyföddhetsbajs men fuzzi bunz NB är iallafall söta).

Titta på tex www.babykind.co.uk eller www.kittykins.co.uk de har bra beskrivningar av blöjor. Köp från brittiska sajter, blöjor är momsfritt där (vilket innebär att det är billigare att köpa tex imse från england).  
    Här där jag bor får alla gravida kvinnor ett "startpaket" till barnet från staten som innehåller bl.a två tygblöjor och några inlägg samt vikblöjor (paketet innehåller mycket annat också såsom kläder, vinteroveroller, hygienartiklar, täcke, sängkläder osv.). Därav att jag då har en ImseVimse all-in-one blöja + en pocketblöja av ett annat märke + några inlägg och 6st. vikblöjor. Sen fick jag en diaper cake från min syster som innehåller närmare 100 engångsblöjor, så jag hoppas att jag klarar mig ett tag med dessa, ifall det skulle vara bökigt med one-sizen som jag beställt. 

Får väl lära mig sy tygblöjor om inte annat..
  • Coriander
    fågelungarna skrev 2012-01-17 20:02:45 följande:
    Rispapper kan man ha när matbajset kommer, inte till amningsbajs. Men, det är knappt lönt tycker jag. MYCKET smidigare att pricka in bajset i potta i stället!
    sahara sahara skrev 2012-01-17 20:07:44 följande:
    Jag är för rädd om mina avloppsrör för att vilja spola ner dem på toa, och då är det ju ingen poäng med det.
    Alright... ja, jag funderade också på hur avloppet reagerar på detta papper. Ja, då blir det nog ingen rispapper här heller då.
Svar på tråden Svårt med tygblöjor?