• canmamma

Svårt med tygblöjor?

Tygblöjor behöver inte vara svårt. Jag tyckte att det var lättare att slänga i en maskin än att gå och handla blöjor. Vi tvättade varannan till var tredje dag och det hann inte bli särskilt ofräscht. Vi körde mest med pocketblöjor men också några med skal. De som hade bäst passform för tillfället för våra barn vid just det tillfället var favoriten så det var ganska bra att ha lite att välja mellan. För det skiftade med åldern. 

När vi var ute och reste eller hade magsjuka körde vi med engångsblöjor och visst är det smidigt. Med tygblöjor behöver man byta blöja ofta, var - varannan timme. Det ska man ju egentligen göra med engångsblöjor med, men de håller ju tätt i typ tolv timmar (även om det förstås inte är bra för små rumpor att sitta så länge utan att byta) och visst är det praktiskt ibland att kunna dra på det lite längre. 

Mina barn var också åt det minde hållet när de föddes så i början var blöjorna så väldigt stora att det såg bökigt ut. Nu väntar jag trean och funderar på att köpa hem ett paket engångsblöjor i minsta storleken för att inte upprepa just den tiden. I övrigt känns det faktiskt inte alls betungande att dra fram de gamla tygisarna från sina lådor. Någon behöver kanske ersättas men de allra flesta kommer att kunna användas utan problem till ett tredje barn. 

• canmamma
    Coriander skrev 2012-01-17 13:16:31 följande:
    Tack för alla tips som tillkommit!

Nu efter att jag läst era inlägg har jag faktiskt åter fått lusten tillbaka att använda tygblöjor. Verkar som att boken jag lånat krånglat till det hela för mig.

Då jag inte bor i Sverige går det inte för mig att handla på Tradera, men jag får väl kolla runt på liknande sidor här. Sen hittade jag någon Engelsk nätbutik där man kunde beställa tygblöjor rätt så billigt också. 

En fråga till: Jag har läst att vissa har rispapper i tygblöjorna just för att lättare kunna avlägsna bajs... någon här som kör med den metoden?  Det du beskriver låter som väldigt smidigt faktiskt! 
    Jag ska försäkra mig om att jag förstått dig rätt här... Ni kör alltså med one-size "skal" + inlägg som går att använda hela blöjperioden? Och Skalen behövs inte tvättas efter varje gång, då inlägget suger upp det mesta?  
    Nej det behöver inte vara svårt alls. Vi köpte två blöjpåsar som vi har de använda blöjorna i (typ en sådan här www.kellyscloset.com/Kissaluvs-Antibacterial-Pail-Liner_p_3841.html ). När det är tvättdags så bara häller jag ut alla blöjorna i och vänder ut och in på påsen som också hamnar i tvättmaskinen. Hur smidigt som helst och jag behöver inte röra en enda smutsig blöja. Men det är verkligen en djungel av tygblöjor (designade blöjor! hade jag aldrig trott innan jag hade bebis!)  och tillbehör, men man behöver absolut inte göra det komplicerat. 
Svar på tråden Svårt med tygblöjor?