• vittra

Svårt med tygblöjor?

Att läsa en massa beskrivningar böcker gör nog bara saker och ting krångligare än vad det egentligen är...

Nej vi tycker inte det är svårt med tygblöjor, ungefär lika enkelt som med engångs om jag ska vara ärlig. Man får byta dem lite oftare, men med fördelen då att bebisen aldrig blir röd i rumpan.

Vi har använt imsevimses formsydda blöjor, med ytterblöja/blöjfodral/skal över. Ibland inlägg av fleece som jag bara klippte till själv, för att det ska bli mjukare och torrare mot rumpan. De lägger man bara ovanpå så det är inget krångligt. Det är också lättare att skaka av bajset om man har inlägg av tex fleece i. Det finns många olika inlägg, man får fundera själv över vad man vill ha ut av ett eventuellt inlägg. De är inget måste.

Vi har haft 2-4 ytterblöjor (skal) i varje storlek, vissa kan användas under hela blöjperioden, andra måste bytas ut. Det beror helt på vad man vill ha för sorts blöjfodral. Vi har haft ca 20 blöjor och det har räckt bra, alla är i samma storlek så nej man behöver inte ha en massa olika storlekar på själva blöjan. Dock ska man komma ihåg att barn blir oftast blöjfria betydligt tidigare än genomsnittet när man kör med tygblöjor, jättestorlekar finns naturligtvis men det är enligt mig ingenting man behöver införskaffa! De vanliga Onesize-blöjorna fungerar ypperligt under hela blöjperioden.

De är absolut inte dyra, särskilt inte om man hittar fynd på tradera vilket man ofta gör.

Förövrigt förstår jag inte vad för maskin du surrar om för trycknappar? Jag har bytt ut kardborrknäppning mot tryckknappar på några av våra blöjfodral och det har gått alldeles ypperligt med ett helt vanligt tryckknappsset. Det följer ju med ett verktyg så att man lätt kan trycka fast dem. Så jag tycker verkligen du krånglar till detta för som du beskriver det så är det verkligen inte! Åtminstone inte för oss.

• vittra
    Coriander skrev 2012-01-16 21:06:13 följande:
    Tackar redan för dessa tips och åsikter. 

I boken som jag läst står det att en tygblöja består av tre saker: En skalblöja, innerblöja och uppsugningsdel. Vidare står det i boken att skalet inte behöver tvättas speciellt ofta, då innerblöjan ska egentligen skydda från läckage och uppsugningsdelen ska vara så kraftig, att den suger upp mesta av fukten. Jag har här hemma en Imse Vimse (?) tygblöja som jag faktiskt inte kan säga ifall det är en skalblöja eller om det ska in ytterligare en blöja där under eller om nu detta är en innerblöja och det ska komma över en skal. Det finns liksom en ficka i blöjan för en uppsugningsdel... men blöjan har ju en yta som är fuktavstötande. Jag är bara helt förvirrad... Förvånad  Liksom blir det inte väldigt varmt för barnet om den ska ha så många olika lager + vanliga kläder? Jag har läst att man allra helst ska använda sådana där tryckknappar av plast till tygblöjor, då det finns risk att tryckknappar i metall irriterar barnets hud. Och för just dessa tryckknappar i plast måste man ha en speciell maskin för att kunna fästa dom. Maskinen i sig kostar mellan 80 - 100 euro. Tryckknapparna heter KAM. 
    Tryckknapparna är ju aldrig mot barnets hud eftersom blöjan är ju innanför. Låter som en mycket onödig kostnad.

Sant att skalet inte behöver tvättas särskilt ofta.

Men har du inte kollat runt på internet på bilder av imsevimses produkter? Då ser du ju direkt vad det är för något du har. Är det ett slags plastigt material (oftast PUL och liknande) så är det ett skal. Det vi kallar för blöjfodral eller ytterblöja. Är det i frotté eller flanell så är det en blöja.

www.imsevimse.se/shop.pab

Nej det blir inte särskilt varmt. Har aldrig upplevt några problem med det i alla fall.
Svar på tråden Svårt med tygblöjor?