Sjuksköterskestudenter!
En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna
En del av texten försvann ovan, dubblerar.
Jag frågade tidigare men fick inget svar. Jag är tacksam om ni som läser nu detta program kan säga under vilka praktikperioder är det ev kvälls/natt och helg praktik samt ungefär hur många sådana pass per arbetsvecka det kan bli. Jag har kollat upp terminsplanering i Göteborg och så ser det ut med praktiken.
Vårdcentralen, psykiatrin och den valbara kan du ju önska en mottagning med dagtid. Annars har Högskolan väst haft ganska liten acceptans för att man inte kan gå helg/kväll då de menat att man gått in i detta med villkoret att det ingår.
Nätter kanske du kan undvika men två helger av fem och minst en kväll per vecka är nog så det ser ut även om du byter en del.
Sök nattis så behöver du ju inte oroa dej, det är en jättekul utbildning, gör det!
Det seer ju jätteolika ut men till 21.15 eller 22 på de ställen jag varit. Jobbar man helg går man ofta fredag till söndag eller lördag till måndag hela helgen, ofta kväll, dag, kväll dag.
Det enda du kan räkna med att kanske bara få dagtid är egentligen vårdcentral. Beroende på vad för ställe du hamnar på på din psykplacering kan det vara lika mycket kvällar där som inom den vanliga somatiken. Och helger kan du få allt från ingen helg till varannan helg. Det är ju så himla olika. Och att bara få gå på dagtid har jag svårt att tänka mig att du skulle få pga dagistider, då säger de bara "det är dessa tider vi arbetar inom vården" och så är det ju :p
Jag tror i princip enda stället du kan vara rätt säker på dagpass är vårdcentraler, men även där finns det ju kvälls- och helgöppna. Hemsjukvård, sjukhus osv är det ju helger och kvällar. Osäker på om man blir tvingad till nätter under praktiken dock. De flesta som jobbar natt jobbar ju inte dag öht. Men jag kan garantera att du kommer behöva gå kväll och helg nån gång under utbildningen. Är ju inte säkert att en handledare låter dig byta till andra pass då den kan få svårt att bedöma dig och det kanske inte finns någon lämplig handledare ledig så att säga.
Det dumma med deras formulering - "det är dessa tider vi arbetar inom vården" - att när man väl är anställd så har man rätt till barnomsorg på kvällar och helger vilket man inte har egentlig rätt för några veckors praktik under studier. Sedan när man är färdig så finns det chanser att få jobb även under enbart dagtid, på ex vårdcentral, barnmedicin osv.
Tack för era svar. Får se hur det löser sig.
En annan sak också, på universitets och högskolornas hemsidor (har läst på flertals) står att utbildning bedrivs 100 dagtid. Det står att man kan bli placeras hur som helst i länet men inte ett ord om att det är helg och kvälls praktik. Nu visste jag det innan jag sökte, men annars....Får prata vidare med kommunen om barnomsorg.