• Vackert

Sjuksköterskestudenter!

En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!
  • Catlady2013
    JA77 skrev 2013-12-22 16:58:37 följande:
    Medicinsk terminologi behövs verkligen inte, det är lättare att kolla på Google. 

Så mkt lättare att plugga idag, google fanns inte på min tid.
  • Vackert

Vet fler som läst till sjuksköterska för många år sen när Google inte fanns och det finns ingen som säger att det är lättare att plugga nu. Det ställs så höga krav på referenshantering, säkra källor, leta rätt i databaser osv. Inte helt lätt alla gånger!

• Catlady2013
    Vackert skrev 2013-12-22 17:14:01 följande:
    Vet fler som läst till sjuksköterska för många år sen när Google inte fanns och det finns ingen som säger att det är lättare att plugga nu. Det ställs så höga krav på referenshantering, säkra källor, leta rätt i databaser osv. Inte helt lätt alla gånger!
    Ordet lätt kan ju relateras till olika saker. Som ex leta i databaser och få rätt referenser. istället för att gå till biblioteket och leta rätt på en bok, så googlar man lite och vips har man massa förslag på hur man skriver en referenslista och får rätt i löpande text.
  • Chetti
    mamajennie skrev 2013-12-21 23:49:55 följande:
    Jag vet inte hur det varit för er andra, men vi har böcker som inte "används" så jättemycket, men som vi måste använda vid tentor och så... Men det går ju att låna på biblioteket också :) Alltså, då måste vi ju använda den litt. att referera till menar jag, så då accepteras inte någon likvärdig litt. Den går ju inte heller att hoppa över då. Det skiljer mellan kurser såklart :)
    Jo, precis så är det också att man ibland måste referera till kursitteraturen i t.ex. hemtentor
    blääääääääääää
  • MammaTillMy11

Fick reda på platser inför VFU i Termin 4 häromdagen...  
    Går ut vecka 4 och ska vara 8 veckor på medicin/stroke avdelning och sen 2 veckor på anestesi/operation.

Någon som har erfarenhet av dessa ställen, undrar lite vad man får göra och så?
    Ska bli så himla kul och spännande, men samtidigt lite läskigt!  

♥ My 110124 - mysansfamily.blogg.se
  • JA77
    MammaTillMy11 skrev 2013-12-22 21:12:25 följande:
    Fick reda på platser inför VFU i Termin 4 häromdagen...  
    Går ut vecka 4 och ska vara 8 veckor på medicin/stroke avdelning och sen 2 veckor på anestesi/operation.

Någon som har erfarenhet av dessa ställen, undrar lite vad man får göra och så?
    Ska bli så himla kul och spännande, men samtidigt lite läskigt!  
    Jag är anestesi-ssk, så jag låter mina ssk-studenter:

1. öva på att hålla fria luftvägar
    2. dra upp läkemedel, beräkna rätt dos att ge vid sövning (mkt läkemedelsräkning på op då mycket ges efter vikt), 3. sätta nålar, hänga dropp.

Respiratorn förklarar jag allmänt, inte exakt vad alla inställningar står för - ja, såvida jag inte har en student som bara säger att den vill veta! :) Provtagning låter jag de inte pröva, eftersom när prover ska tas på en  sövd person, så är det ganska bråttom. 

På op får du assistera operations-ssk genom att packa upp material, duka sterilt osv. Se till att få vara steril i såret! Att bara stå bredvid och kolla är inte samma sak. 

Undrar du något? 
  • MammaTillMy11
    JA77 skrev 2013-12-23 05:39:22 följande:
    Jag är anestesi-ssk, så jag låter mina ssk-studenter:

1. öva på att hålla fria luftvägar
    2. dra upp läkemedel, beräkna rätt dos att ge vid sövning (mkt läkemedelsräkning på op då mycket ges efter vikt), 3. sätta nålar, hänga dropp.

Respiratorn förklarar jag allmänt, inte exakt vad alla inställningar står för - ja, såvida jag inte har en student som bara säger att den vill veta! :) Provtagning låter jag de inte pröva, eftersom när prover ska tas på en  sövd person, så är det ganska bråttom. 

På op får du assistera operations-ssk genom att packa upp material, duka sterilt osv. Se till att få vara steril i såret! Att bara stå bredvid och kolla är inte samma sak. 

Undrar du något? 
    Tack så jättemycket för ditt svar! Låter väldigt intressant och spännande! :) 
    ♥ My 110124 - mysansfamily.blogg.se
  • JA77
    MammaTillMy11 skrev 2013-12-23 22:14:06 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar! Låter väldigt intressant och spännande! :) 
    Det är det också! Ett otroligt självständigt jobb, med möjligheter att arbeta på op, ambulans, iva, oljeplattformar, ja vad som. En av mina kollegor jobbar nu på vårdcentral! De ser hennes narkosbakgrund som otroligt meriterande. 
  • Catlady2013
    JA77 skrev 2013-12-24 10:19:38 följande:
    Det är det också! Ett otroligt självständigt jobb, med möjligheter att arbeta på op, ambulans, iva, oljeplattformar, ja vad som. En av mina kollegor jobbar nu på vårdcentral! De ser hennes narkosbakgrund som otroligt meriterande. 
    Bara nyfiken på hur chefen på vårdcentralen ser det som så meriterande? Utifrån vilka aspeketer lixom, relaterat till det jobb och de patienter man möter på en vårdcentral.
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!