Hur var eran första förlossnings ? (förlossning berättelse)
Som rubriken lyder, Hur var eran första förlossning ? Vill inte läsa "Ja ont, gick bra" och dant.
Utan berätta händelsen
Som rubriken lyder, Hur var eran första förlossning ? Vill inte läsa "Ja ont, gick bra" och dant.
Utan berätta händelsen
Orkar inte skriva den här, men gå in på mammastheodore.blogg.se å kolla under kategorier så finns det en som heter förlossningsberöttesle med Theodore, det är min första förlossning och förlossningsberättelse med Troy är min andra :)
Jag fick havandeskapsförgiftning (lätt) och blev inlagd 1 vecka före bf. Samma natt kl 3.15 gick mitt vatten.kändes skönt att vara på förlossningen redan. Jag försökte vila lite, tog en dusch och kl 6 ringde jag efter min man. Hade värkar men inte så farliga. Vid halv 9 hade jag bra ont och blev flyttad till ett förlossningsrum. Fick epidural och lavemang...tog lite lustgas. Epiduralen var underbar! Var uppe och åt lite lunch och rörde mig i korridoren för att skynda på det hela lite. Vid 15 tiden började det bli jobbigt att stå, hade inte så ont av värkarna men det tryckte på neråt ordentligt. Fick lägga mig i sängen. Plötsligt stormar läkare och 4 sjuksköterskor in, det tas prover och allt möjligt, jag var ganska borta på lustgas så jag fattade ingenting, men tydligen hade bebisens hjärtljud sjunkit drastiskt. Proverna visade dock att allt var bra. Ca kl 17. 10 började jag krysta, vilket var både skönt och för jävligt! Hade inga krafter kvar och var helt slut. Men kl 17.57 kom världens underbaraste bebis ! Fick sy 3 stygn och sedan var det klart, en bra förlossning som jag är helnöjd med. Värre var det med tvåan, men det är en annan historia ...
Väntar oxå på min första bebis så bra att läsa detta, tack.
Min första och enda förlossning var fruktansvärt snabb!
Jag var livrädd för den med.. haha!
Jag hade ont i huvudet en dag så jag gick och la mig kl var runt 16 när jag senare vakna kl 18.30 så kände ja ngn konstig känsla i magen..kändes som en väldigt svag mensvärk, detta var 3,5 vecka innan BF så jag ringde mamma (då ja hört att man kunde få förvärkar lång tid innan) och sa ja tror ja fått förvärkar.. bodde då mitt ute i ingenstans själv :P haha..min granne hade alla sina barn på besök varav en mamma me tre barn..tillbax till samtal..Mamma sa att jaja..de är inget då..du kan nog vänta ett bra tag till..Happ tänkte ja och gick å la mig.. men en timme senare 19,30 så kändes de som ja bada i svett haha.. ursäkta detaljen.. ;) så ja ringde in grannens dotter..när hon kommer in så tittar hon på mig och frågar har du ringt förlossningen? jag tittar tillbax på henne och förklarar ne vadå de är ju nästan en månad kvar ? hon förklarar sakta Natalie du ska föda barn idag inte om en månad..haha nej skrattar jag.. vi ringde och dom på förlossningen tog mig inte på allvar för att ja inte haft värkar så länge och var förstföderska.. men ja skulle komma in på "smärtlidring" tyckte dom.. så vi börja packa den där "bb" väskan.. precis innan vi kommer till bilen springer ja in igen och skriker JAG MÅSTE DUSCHA jag åker inte annars! jag hoppa in och tvätta av mig..sen åkte vi..på vägen ringer min granne mamma och ber henne möta oss.. i mitten sagt och gjort..hon möter oss (en halvtimme ungefär till sjukhuset.. vi åkte kl 8) när vi kommer till parkeringen på förlossningen så känns de som att huvudet är på ävg ut..! mina värkar är så starka att ja knappt kan gå själv..när vi kommer upp så möter en sköterska oss i gången och ser då hur ja mår haha:P jag får första rummet närmast ingången hinner precis lägga mig på britsen och fyra krystvärkar senare utan bedövningen el liknande så är min son Leandro född =)) haha hoppas du förstår min skrivning :)
Första barnet, satt och kollade på datorn, då kände jag en plopp och så forsade det ut vatten, sjukt vatten, lindade 3 handukar runt mig och så for vi till eskilstuna för att kolla så det verkligen var fostervatten (vad skulle det annars vara) kom in och det var det ju, då var kl 11 på morgonen (kände inte mycket) fick gör stan och kom tillbaka runt 16 tiden, hade molvärk och var öppen 3 cm.
Vi fick en rum och där satt vi och väntade, tittade på kl och hon var 19:30, funderade på om vi skulle gå upp coh kolla på lyxfällan.
Då hände något, knöt sig i magen och vi plingade på dom, jag fick 1 citadon och dom undersökte mig, då var 4 cm öppen, då var kl 21 (det blev ingen lyxfälla)
Smärtan blev värre och dom ville att jag skulle ta lustgas, hatade det från första början, dom ringde och bad om ryggmärgsbedövning, hon satte nålen och jag skrek att barnet kommer, dom undersöker mig igen och vips hade jag öppnats till 10 cm och var redo. kl 22:30
Lade mig tillrätta och så kände jag ett tryck, krystade 3 gånger och sen kom min sin 23:36=)
Andra sonen: låg och nattade sonen och då kände jag värkar, gick ner till sambon och han åkte och ähmtade min syster som fick vara hemma och barnvakta=)
Åkte till eskilstuna (kl var 23:30) och när vi kom in konstaterade dom att jag var 3 cm öppen, vi fick ett rum och vi lades oss och småsov vaknade kl 7 av att dom kom in, var då 5 cm öppen och kände inte mycket.
Runt 12 på dagen slutade mina värkar, vi gick och åt mat och kom tillbaka kl 13:00, då satte dom värkstimulans, coh jag fick värkar efter 30 min, så vansinnigt smärtsamma så jag skrek rakt ut, tillsut så hade jag bara värk, i 20 minuter i sträck och den klingade inte av, dom frågade om jag ville ha något, och dom trugade med lustgasen (hatade det denna gång också) tillsut gav dom mig morfinspruta, och jag var jätte känslig mot morfin tydligen och tuppade av, dom fick slå igång mig hela tiden.
När dom väl fick liv i mig så skrek jag rakt ut igen av smärta, tillslut drog en sköterska av stimulansen och smärtan klingade av, då kom trycket och jag sa att det var dags för bebis, blev undersökt och dom konstaterade att jag bara var 5cm öppen fortfarande!
5 min senare satte jag mig upp och var arg, det kommer ett barn nu så ni har fel.. dom kollade igen och jag var då 10 cm öppen och barnet på väg (dom blev förvånade kan jag säga). Jag var redo för att krysta och hade mitt första barns förlossning i huvudet och tänkte det här kommer gå bra men efter 30 min så hände inget =/ jag kände huvudet men det kom ingenstans...ånej hörde jag min barnmorska säga och fick hjärtat i halsen!!! barnet låg i pannbjudning och var gansak stort, jag kämpade i 20 min till men inget hände.
Då tog BM en handduk och rullade ihop den och gav mig ena delen, efter 5 min dragkamp kom min plutt ut, vägde 4360 och var 52 lång!! PUST!!
Tyckte mycket bättre om första förlossningen måste jag säga!
han kom kl 16:13 försesten!
Vattnet gick plötsligt på torsdags eftermiddagen och det var ju inte lite vatten som kom . Ringde mannen och sa "-Jag tror att vattnet gått", trots att det var väldigt uppenbart att så var fallet. Åkte in till förlossningen på en koll och allt såg bra ut så jag fick åka hem för att invänta värkarna. Framåt midnatt började värkarna komma och vid klockan fyra på fredags morgonen blev det dags att åka in då värkarna gjorde ont och kom var fjärde minut.
Väl inne på förlossningen började jag kräka och blev allmänt smärtpåverkad. Bad om eda som lades en timme senare. Edan hade tyvärr ingen bra verkan. Krystvärkarna kom vid klockan 10 på förmiddagen och det gjorde väldigt ont. En timme senare föddes sonen.
Har bara positiva minnen från förlossningen och ser fram emot att få göra det igen, om det går lika bra då. Det värsta var nog smärtan efter förlossningen då jag sprack en del.