• neelliee

    Om lärare

    Läser tråden om lärares planeringsdagar och vill bara kommentera en sak angående lärares arbetstid.

    En av de arbetsuppgifter som äter upp mest barnfri tid är en arbetsuppgift som troligen inte alls "syns" för föräldrar till barn utan svårigheter. Nämligen allt det arbete som ligger bakom inkluderingen av elever med koncentrationssvårigheter, rörelsehinder. autism, adhd, dyslexi, hörselskador etc. Om det arbetet lyckas riktigt väl MÄRKS det kanske inte ens att vissa av barnens klasskompisar har svårigheter... men tid tar det.

    I min klass går exempelvis ett barn med ett fysiskt handikapp. Tänker inte säga vilket, men h*n fungerar i princip som andra när h*n får rätt hjälpmedel, vilket h*n får, och h*n klarar sina hjälpmedel själv. H*n är jätteduktig i skolan. ÄNDÅ har handikappet tagit ca 30 minuter av min tid i veckan under den gånga termien, i snitt. För en gång per år ska jag till barnhab och lära mig mer om hjälpmedlen (halva min "planeringsdag" som kollegorna får ha till planering), enligt LAG ska vi skriva ett åtgärdsprogram där vi kartlägger skolsituationen och skriftligt "bevisar" att barnet får de hjälpmedel som behövs. I ett sådant åtgärdsprogram ingår möten med föräldrar och barn. Och jag måste prata med idrottslärare, fritids, slöjdlärare etc. Vi ska ha möten med föräldrar och rektor (EVK), ett formellt möte där rektorn fördelar ansvaret och godkänner åtgärdsprogrammet och vi ska under terminens gång följa upp med föräldrarna. 
    3 h på barnhab
    4 för att skriva åtgärdsprogram
    3 h till EVK och uppföljning
    = 10 h, dvs 30 miuter per skolvecka om man räknar med att terminen är 20 veckor.

    Det handikappet är ENKELT för mig. Barnet klarar sig bra och när det formella och all dokumentation är över krävs inte mycket av mig. Jag har en annan elev vars svårigheter kräver 2-3 timmar per vecka, minst, H*n har resursperson och vi MÅSTE träffas och planera och diskutera hur vi ska möta barnet. Småsaker, som hur gör vi när h*n måste stå i kö (t.ex. till matsalen) kan starta jättekonflikter, så vi måste "bädda" där. Det vi kommer fram till (t.ex. att XXX alltid ska få stå på en viss plats i kön) måste jag sedan sprida till all berörd personal (som idrottsläraren). En timme i veckan går åt till planering med resursperson, minst en kvart till (i snitt) när information ska ut till flera. Om barnet gör något väldigt tokigt, t.ex. slåss, måste vi skriva en s.k. "incidentrapport" för att dokumentera händelsen. Det är jätteviktigt sen när skolan söker resurspengar - kan man inte "bevisa" att barnet har svårt så blir det inte pengar... En incidentrapport ska sedan kopieras, lämnas till rektor, elevhälsovården och sparas i en speciell pärm. Tar kanske 30 minuter? Föräldrarna till berörda barn (de slagna och den som slog) ska sedan informeras.

    Alltså: 
    möte med resursperson - 1 h
    skriva och arkivera en incidentrapport (tråkigt, men snittet är nog på en i veckan ca) - 30 minuter
    kontakta berörda föräldrar ang. incidenten - 30 minuter
    Det är 2 h bara det. Och sen tillkommer skrivandet av åtgärdsprogram, uppföljning av detsamma (dvs möten med föräldrar och eventuell ny dokumentation), kanske möten med BUP för att bättre förstå barnets problematik.

    Jag har också en dyslektiker som också är svag i matte. Inför VARJE DAG anpassar jag en del arbete så att det passar dyslektikern. Förbereder mp3-filer som dyslektikern kan lyssna på, letar efter bra lästräningsmaterial (som bara denna enda kommer kunna ha glädje av), skriver om matematikuppgifter så att de blir enklare. Även en dyslektiker har ju åtgärdsprogram, vi träffar föräldrar, är på logopedmottagningar osv. Ett par timmar i veckan går till att förbereda för just det barnet och så ett par timmars dokumentation i månaden i alla fall?
      
     Det är ingen extrem klass, inte alls. Faktiskt är den väldigt lugn och barnen vill verkligen jobba. Jag är i grunden positiv till inkludering och en viss del av vår arbetstid är självklart till för arbete runt barn som behöver mer och/eller andra saker än de flesta. Men det springer lätt i väg och blir enormt mycket tid som ingen alls SER, eller ens vet om att vi lägger ner... I en vanlig klass på 20-25 barn har man oftast ca 3-4 åtgärdsprogram och fler barn än så behöver extra hjälp. Det är olika hur man räknar, men 2-3 elever per klass brukar ha koncentrationssvårigheter (även om de inte alltid har diagnos), någon har dyslexi och någon något fysiskt t.ex. rörelsehinder, hörselskada, cancer. Och som sagt - en välfungerande och lugn klass kanske är välfungerande JUST FÖR ATT läraren lägger massor av tid (som ingen ser) på att bädda för barn som har det lite svårare.

    Den som säger att lärare bara rättar läxor, städar klassrum och kopierar stenciler till morgondagen har alldeles för dålig koll för att få påverka vår arbetstid, tycker jag.  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 08:28
    Sen vill jag också lägga till att jag inte är ute efter att spela martyr. Vi jobbar mycket och det gör andra också, jag säger inte att det är synd om oss. Men våra lov är vår inarbetade tid och det känns så ofattbart tråkigt att så många tycks tro att vi latar oss och bara gnäller på dagarna. Särskilt när man försökt berätta hur det ligger till - VARFÖR vill man inte tro på lärare som säger att avtalet motsvarar 40-timmarsveckor och 5 veckor semester? Jag vill inte ha medömkan, men jag vill ha respekt för mina arbetstider. Och det skulle aldrig falla mig in att antuda att revisorn som reser på komp, eller IT-tekniker som reser på flex, är lata och bortskämda.

  • Svar på tråden Om lärare
  • LaceyLoo
    Esmiso skrev 2012-01-14 09:17:06 följande:
    vad jag tror är att om lärare fortsätter att göra allt merarbete och bara gnälla bakom ryggen på sin chef blir det ingen ändring!
    Herregud, joina er och strejka, arbeta bara era timmar ni har betalt för och ring/maila/beök politiker och berätta hur verkligheten ser ut.
    Hur tror du att man ska gå tillväga?
    om vi bara skulle arbeta de timmar vi har betalt för, skulle vi inte ens kunna göra ett halvvettigt arbete. Det är alltför många arbetsuppgifter på alldeles för lite tid!
  • Esmiso
    LaceyLoo skrev 2012-01-15 15:00:43 följande:
    om vi bara skulle arbeta de timmar vi har betalt för, skulle vi inte ens kunna göra ett halvvettigt arbete. Det är alltför många arbetsuppgifter på alldeles för lite tid!
    det där håller jag inte riktigt med om och ÅTERIGEN: om man anser det varar så orimligt som att det bara skulle bli ett halvvettigt jobb kan jag inte förstå att man inte har mer stolthet i sitt yrke och ser till att vara med och förändra??

    Det är lätt att klaga, men man får jobba själv för sina rättigheter ibland!
  • LaceyLoo
    Esmiso skrev 2012-01-15 15:03:52 följande:
    det där håller jag inte riktigt med om och ÅTERIGEN: om man anser det varar så orimligt som att det bara skulle bli ett halvvettigt jobb kan jag inte förstå att man inte har mer stolthet i sitt yrke och ser till att vara med och förändra??

    Det är lätt att klaga, men man får jobba själv för sina rättigheter ibland!
    Klart att man försöker vara med och förändra (även om jag just nu utbildar mig), men saken är att allt arbete måste göras hela tiden, det finns inget arbete som man kan skippa att göra, man måste gå på möten och ha lektioner, planera, EVK, APT och ja, allt dedär. Och då ska man samtidigt strida för sina rättigheter vilket man inte riktigt orkar för att man inte kan bortprioritera något annat.

    Om man dessutom skulle bortprioritera något blir det genast ramaskri bland ett flertal föräldrar (inte alla) och då försvann den tiden iaf.
  • neelliee
    Lejons skrev 2012-01-15 08:56:44 följande:
    Jag är inte lärare själv men har ganska god insyn vad gäller arbetstiden
    arbetar man 8-15 och haren halvtimmes rast blir det  6.5 timmar
    6.5 *5=32.5
    då finns det enligt mitt tycke ganska många timmar kvar till planering om man ska göra 45 timmar i veckan

    Och här visar du att du INTE har insyn. Har du förresten läst min TS där jag beskriver vad en mycket stor del av "planeringstiden" används till?
  • Esmiso
    LaceyLoo skrev 2012-01-15 15:14:37 följande:
    Klart att man försöker vara med och förändra (även om jag just nu utbildar mig), men saken är att allt arbete måste göras hela tiden, det finns inget arbete som man kan skippa att göra, man måste gå på möten och ha lektioner, planera, EVK, APT och ja, allt dedär. Och då ska man samtidigt strida för sina rättigheter vilket man inte riktigt orkar för att man inte kan bortprioritera något annat.

    Om man dessutom skulle bortprioritera något blir det genast ramaskri bland ett flertal föräldrar (inte alla) och då försvann den tiden iaf.
    ja, då kan jag bara säga att om alla lärare resonerar som så kommer inget att förändras...Vem ska kämpa för era rättigheter om inte ni själva vill göra det???
  • LaceyLoo
    Esmiso skrev 2012-01-15 16:35:27 följande:
    ja, då kan jag bara säga att om alla lärare resonerar som så kommer inget att förändras...Vem ska kämpa för era rättigheter om inte ni själva vill göra det???
    Klart vi vill, det säger jag inget om. Men energin och kraften finns inte där efter allt arbete som vi gör på dels egen tid och arbetstid. Hade vi haft mindre att göra, hade energin till att kämpa finnas där. Men det är en ond cirkel. Om vi ska arbeta och få bra lektioner, eleverna utvecklas och sen kämpa för våra rättigheter kommer vi få jobba dygnet runt..
  • Hillbillie
    Lejons skrev 2012-01-15 08:56:44 följande:
    Jag är inte lärare själv men har ganska god insyn vad gäller arbetstiden
    arbetar man 8-15 och haren halvtimmes rast blir det  6.5 timmar
    6.5 *5=32.5
    då finns det enligt mitt tycke ganska många timmar kvar till planering om man ska göra 45 timmar i veckan
    Men inte många heltidsanställda lärare jobbar väl bara till kl 15? Det är ju den "tidiga" dagen man kommer iväg så tidigt. För det mesta är det väl konferenser, möten m m till kl 17.00? Vi ska ju dessutom vara arbetsplatsförlagda i 35 timmar/vecka...och de flesta är nog på plats fler timmar än så.
  • Hillbillie
    Esmiso skrev 2012-01-15 16:35:27 följande:
    ja, då kan jag bara säga att om alla lärare resonerar som så kommer inget att förändras...Vem ska kämpa för era rättigheter om inte ni själva vill göra det???
    Du har faktiskt en poäng, tycker jag. Vi borde nog vara betydligt hårdare än vad vi är. Jag tror att en av  anledningarna är att man känner att det är eleverna som kommer i kläm om man inte rättar klart, eller planerar tillräckligt bra, eller vad det nu kan vara. Men jag har nog tänkt många gånger, att man bara borde lägga av när tiden är slut....
  • Hillbillie
    Esmiso skrev 2012-01-15 08:53:25 följande:
    jag jobbar själv som undersköterska. Många gånger har även jag behövt jobba över, inte hunnit ta lunch etc...MEN då skriver jag upp övertid. Varför? Jag jobbar inte gratis. Anser att jag och mitt yrke är värt mer än så. Om min/mina chef/er inte skulle gått med på att betala det hade jag haft ett samtal med dem och förklarat att jag inte skulle arbetat på min lediga tid oavlönat.
    Vårt gissel heter "förtroendetid". Denna tid betyder i praktiken att vi i princip aldrig får ta ut övertid, utan det ska rymmas inom förtroendetiden....Fördelen med denna tid är att man har en viss flex, men annars kunde den gott skrotas....
  • Aprikos
    Lejons skrev 2012-01-15 08:56:44 följande:
    Jag är inte lärare själv men har ganska god insyn vad gäller arbetstiden
    arbetar man 8-15 och haren halvtimmes rast blir det  6.5 timmar
    6.5 *5=32.5
    då finns det enligt mitt tycke ganska många timmar kvar till planering om man ska göra 45 timmar i veckan

    Vem arbetar 8-15? Inte jag iallafall. Däremot BÖRJAR mina lektioner 8, och jag kan ju inte komma in med andan i halsen kl 8 utan att vara förberedd. När klockan slår 8 ska allt vara klart för att eleverna ska kunna få ut så mycket som möjligt av lektionerna. När sedan lektionerna är slut för eleverna kl 15 följer uppföljning, planering, möten, dokumentation, kanske utv.samtal... det är SÄLLAN jag är ifrån jobbet före 17. Och då har jag arbete kvar hemma.
  • Esmiso
    Hillbillie skrev 2012-01-15 16:54:44 följande:
    Vårt gissel heter "förtroendetid". Denna tid betyder i praktiken att vi i princip aldrig får ta ut övertid, utan det ska rymmas inom förtroendetiden....Fördelen med denna tid är att man har en viss flex, men annars kunde den gott skrotas....
    jo, jag vet det där. Min poäng var mer att jag talar om för min chef om jag inte hunnit ta ut rast eller behövt jobba över. Hur man blir ersatt är olika från jobb till jobb. Men många lärare verkar spela martyr och göra det i tysthet och sedan gnälla ( t ex här på FL), jag har lite svårt att ha sympati då...
  • Lejons

    Där jag jobbar kommer de flesta 7:45 och går hem ca 15 alla dagar utom en då de har träff men de går hem 14 på fredagar och jag vet eftersom jag städar efter dom och skolan är oftast tom när jag går hem 15:00

  • Hillbillie
    Lejons skrev 2012-01-16 19:32:10 följande:
    Där jag jobbar kommer de flesta 7:45 och går hem ca 15 alla dagar utom en då de har träff men de går hem 14 på fredagar och jag vet eftersom jag städar efter dom och skolan är oftast tom när jag går hem 15:00
    Ge mig skolans namn och nummer! Jag skickar in en ansökan direkt!!
  • Hillbillie
    Lejons skrev 2012-01-16 21:01:45 följande:
    De söker faktiskt en lärare nu ;)))
    Frestande. Men det är ju ändå så att alla skolor omfattas av samma skollag och samma läroplan, och mitt uppdrag kan ju aldrig bli lättare för att min arbetstid på skolan blir kortare (har de inte 35 timmars ap-tid??)

    Jag måste ju fortfarande skriva pedagogiska planeringar, skriftliga omdömen, åtgärdsprogram och diverse uppföljningar m m....ha utvecklingssamtal, föräldramöten, andra kontakter och kanske studiebesök, möten med kollegor, beställa läromedel etc etc...och så göra diagnoser, rätta prov, kopieringar etc....Det är helt enkelt inte möjligt på så kort tid! Nåt stämmer inte!
  • ultra

    jag tycker att många lärare gör ett fantastiskt jobb! och det verkar du med göra som har förmågan att "se" varje barn! lycka till i ditt jobb och fortsätt informera om lärarnas roll/tid så underlättar det förhoppningsvis för er alla! :)

  • Cicciliona

    Vilken idiotisk diskussion.
    Blir mest förbannad på inlägg gjorda utan ngn eftertänksamhet..,
    Är också lärare och håller till fullo med TS, dock framgår inte allt kvällsjobb och helgjobb! Söndagsjobbet inför kommande vecka mm.

Svar på tråden Om lärare