Inlägg från: Hillbillie |Visa alla inlägg
  • Hillbillie

Om lärare

Lejons skrev 2012-01-15 08:56:44 följande:
    Jag är inte lärare själv men har ganska god insyn vad gäller arbetstiden
    arbetar man 8-15 och haren halvtimmes rast blir det  6.5 timmar
    6.5 *5=32.5
    då finns det enligt mitt tycke ganska många timmar kvar till planering om man ska göra 45 timmar i veckan
    Men inte många heltidsanställda lärare jobbar väl bara till kl 15? Det är ju den "tidiga" dagen man kommer iväg så tidigt. För det mesta är det väl konferenser, möten m m till kl 17.00? Vi ska ju dessutom vara arbetsplatsförlagda i 35 timmar/vecka...och de flesta är nog på plats fler timmar än så.
  • Hillbillie
    Esmiso skrev 2012-01-15 16:35:27 följande:
    ja, då kan jag bara säga att om alla lärare resonerar som så kommer inget att förändras...Vem ska kämpa för era rättigheter om inte ni själva vill göra det???
    Du har faktiskt en poäng, tycker jag. Vi borde nog vara betydligt hårdare än vad vi är. Jag tror att en av  anledningarna är att man känner att det är eleverna som kommer i kläm om man inte rättar klart, eller planerar tillräckligt bra, eller vad det nu kan vara. Men jag har nog tänkt många gånger, att man bara borde lägga av när tiden är slut....
  • Hillbillie
    Esmiso skrev 2012-01-15 08:53:25 följande:
    jag jobbar själv som undersköterska. Många gånger har även jag behövt jobba över, inte hunnit ta lunch etc...MEN då skriver jag upp övertid. Varför? Jag jobbar inte gratis. Anser att jag och mitt yrke är värt mer än så. Om min/mina chef/er inte skulle gått med på att betala det hade jag haft ett samtal med dem och förklarat att jag inte skulle arbetat på min lediga tid oavlönat.
    Vårt gissel heter "förtroendetid". Denna tid betyder i praktiken att vi i princip aldrig får ta ut övertid, utan det ska rymmas inom förtroendetiden....Fördelen med denna tid är att man har en viss flex, men annars kunde den gott skrotas....
  • Hillbillie
    Lejons skrev 2012-01-16 19:32:10 följande:
    Där jag jobbar kommer de flesta 7:45 och går hem ca 15 alla dagar utom en då de har träff men de går hem 14 på fredagar och jag vet eftersom jag städar efter dom och skolan är oftast tom när jag går hem 15:00
    Ge mig skolans namn och nummer! Jag skickar in en ansökan direkt!!
  • Hillbillie
    Lejons skrev 2012-01-16 21:01:45 följande:
    De söker faktiskt en lärare nu ;)))
    Frestande. Men det är ju ändå så att alla skolor omfattas av samma skollag och samma läroplan, och mitt uppdrag kan ju aldrig bli lättare för att min arbetstid på skolan blir kortare (har de inte 35 timmars ap-tid??)

Jag måste ju fortfarande skriva pedagogiska planeringar, skriftliga omdömen, åtgärdsprogram och diverse uppföljningar m m....ha utvecklingssamtal, föräldramöten, andra kontakter och kanske studiebesök, möten med kollegor, beställa läromedel etc etc...och så göra diagnoser, rätta prov, kopieringar etc....Det är helt enkelt inte möjligt på så kort tid! Nåt stämmer inte!
Svar på tråden Om lärare