• neelliee

    Om lärare

    Läser tråden om lärares planeringsdagar och vill bara kommentera en sak angående lärares arbetstid.

    En av de arbetsuppgifter som äter upp mest barnfri tid är en arbetsuppgift som troligen inte alls "syns" för föräldrar till barn utan svårigheter. Nämligen allt det arbete som ligger bakom inkluderingen av elever med koncentrationssvårigheter, rörelsehinder. autism, adhd, dyslexi, hörselskador etc. Om det arbetet lyckas riktigt väl MÄRKS det kanske inte ens att vissa av barnens klasskompisar har svårigheter... men tid tar det.

    I min klass går exempelvis ett barn med ett fysiskt handikapp. Tänker inte säga vilket, men h*n fungerar i princip som andra när h*n får rätt hjälpmedel, vilket h*n får, och h*n klarar sina hjälpmedel själv. H*n är jätteduktig i skolan. ÄNDÅ har handikappet tagit ca 30 minuter av min tid i veckan under den gånga termien, i snitt. För en gång per år ska jag till barnhab och lära mig mer om hjälpmedlen (halva min "planeringsdag" som kollegorna får ha till planering), enligt LAG ska vi skriva ett åtgärdsprogram där vi kartlägger skolsituationen och skriftligt "bevisar" att barnet får de hjälpmedel som behövs. I ett sådant åtgärdsprogram ingår möten med föräldrar och barn. Och jag måste prata med idrottslärare, fritids, slöjdlärare etc. Vi ska ha möten med föräldrar och rektor (EVK), ett formellt möte där rektorn fördelar ansvaret och godkänner åtgärdsprogrammet och vi ska under terminens gång följa upp med föräldrarna. 
    3 h på barnhab
    4 för att skriva åtgärdsprogram
    3 h till EVK och uppföljning
    = 10 h, dvs 30 miuter per skolvecka om man räknar med att terminen är 20 veckor.

    Det handikappet är ENKELT för mig. Barnet klarar sig bra och när det formella och all dokumentation är över krävs inte mycket av mig. Jag har en annan elev vars svårigheter kräver 2-3 timmar per vecka, minst, H*n har resursperson och vi MÅSTE träffas och planera och diskutera hur vi ska möta barnet. Småsaker, som hur gör vi när h*n måste stå i kö (t.ex. till matsalen) kan starta jättekonflikter, så vi måste "bädda" där. Det vi kommer fram till (t.ex. att XXX alltid ska få stå på en viss plats i kön) måste jag sedan sprida till all berörd personal (som idrottsläraren). En timme i veckan går åt till planering med resursperson, minst en kvart till (i snitt) när information ska ut till flera. Om barnet gör något väldigt tokigt, t.ex. slåss, måste vi skriva en s.k. "incidentrapport" för att dokumentera händelsen. Det är jätteviktigt sen när skolan söker resurspengar - kan man inte "bevisa" att barnet har svårt så blir det inte pengar... En incidentrapport ska sedan kopieras, lämnas till rektor, elevhälsovården och sparas i en speciell pärm. Tar kanske 30 minuter? Föräldrarna till berörda barn (de slagna och den som slog) ska sedan informeras.

    Alltså: 
    möte med resursperson - 1 h
    skriva och arkivera en incidentrapport (tråkigt, men snittet är nog på en i veckan ca) - 30 minuter
    kontakta berörda föräldrar ang. incidenten - 30 minuter
    Det är 2 h bara det. Och sen tillkommer skrivandet av åtgärdsprogram, uppföljning av detsamma (dvs möten med föräldrar och eventuell ny dokumentation), kanske möten med BUP för att bättre förstå barnets problematik.

    Jag har också en dyslektiker som också är svag i matte. Inför VARJE DAG anpassar jag en del arbete så att det passar dyslektikern. Förbereder mp3-filer som dyslektikern kan lyssna på, letar efter bra lästräningsmaterial (som bara denna enda kommer kunna ha glädje av), skriver om matematikuppgifter så att de blir enklare. Även en dyslektiker har ju åtgärdsprogram, vi träffar föräldrar, är på logopedmottagningar osv. Ett par timmar i veckan går till att förbereda för just det barnet och så ett par timmars dokumentation i månaden i alla fall?
      
     Det är ingen extrem klass, inte alls. Faktiskt är den väldigt lugn och barnen vill verkligen jobba. Jag är i grunden positiv till inkludering och en viss del av vår arbetstid är självklart till för arbete runt barn som behöver mer och/eller andra saker än de flesta. Men det springer lätt i väg och blir enormt mycket tid som ingen alls SER, eller ens vet om att vi lägger ner... I en vanlig klass på 20-25 barn har man oftast ca 3-4 åtgärdsprogram och fler barn än så behöver extra hjälp. Det är olika hur man räknar, men 2-3 elever per klass brukar ha koncentrationssvårigheter (även om de inte alltid har diagnos), någon har dyslexi och någon något fysiskt t.ex. rörelsehinder, hörselskada, cancer. Och som sagt - en välfungerande och lugn klass kanske är välfungerande JUST FÖR ATT läraren lägger massor av tid (som ingen ser) på att bädda för barn som har det lite svårare.

    Den som säger att lärare bara rättar läxor, städar klassrum och kopierar stenciler till morgondagen har alldeles för dålig koll för att få påverka vår arbetstid, tycker jag.  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 08:28
    Sen vill jag också lägga till att jag inte är ute efter att spela martyr. Vi jobbar mycket och det gör andra också, jag säger inte att det är synd om oss. Men våra lov är vår inarbetade tid och det känns så ofattbart tråkigt att så många tycks tro att vi latar oss och bara gnäller på dagarna. Särskilt när man försökt berätta hur det ligger till - VARFÖR vill man inte tro på lärare som säger att avtalet motsvarar 40-timmarsveckor och 5 veckor semester? Jag vill inte ha medömkan, men jag vill ha respekt för mina arbetstider. Och det skulle aldrig falla mig in att antuda att revisorn som reser på komp, eller IT-tekniker som reser på flex, är lata och bortskämda.

  • Svar på tråden Om lärare
  • Xay1de

    Jag kan inte heller riktigt förstå de föräldrar som gnäller på lärarkåren. "Gud vad ni är lediga ofta och mycket", "jamen du är ju lärare, det är ju ett skitlätt jobb".

    Under lärarutbildningen vet jag inte HUR många studenter jag mötte som hoppat av andra utbildningar och sen hoppat på lärarutbildningen istället "för det är ju ett lätt jobb". Inte en enda av dom var egentligen intresserade av att jobba som lärare, men det verkade ju enkelt...

    Jag arbetar med mitt drömyrke. Jag har under tio års arbetslivserfarenhet från yrket, men jag älskar det över allt annat. Jag har aldrig, en enda dag oavsett mängden rättningar, möten och planering, ångrat mitt yrkesval. Jag är (till skillnad från många andra lärare, tyvärr) medveten om att JAG är där för eleverna, inte tvärtom. Jag har mycket att göra, det förnekar jag inte, men jag tycker det är så sjukt roligt att det är värt energin och tiden. Jag är mycket väl medveten om att jag i princip aldrig kommer kunna gå på mina barns skolavslutningar, julfester och allt annat som förekommer i skolans värld eftersom jag själv jobbar just de dagarna. Jag VET att jag aldrig kommer kunna åka iväg på semester när jag vill under året eftersom obetald ledighet inte är något jag tycker är särskilt trevligt. Dessutom slår det bara tillbaka på mig själv i form av förberedelse, planering, uppföljning och missad undervisningstid för eleverna.

    Det skulle naturligtvis vara jättetrevligt att ha mer tid över, men oavsett om jag har ferietjänst eller semestertjänst kommer jag inte kunna ta semester mitt i läsåret av ovan nämnda skäl.

    I min mening funkar inte den kommunala skolan, den borde förstatligas igen. Skolapparaten är för dyr och omfattande för Sveriges kommuner att klara av. Det finns inte många, om någon kommun i Sverige som inte dras med budgetunderskott och besparingskrav. Det finns helt enkelt inga pengar över, och det gäller inte bara min förvaltning, så är det ju i princip överallt inom den offentliga sektorn. Det är köpstopp på kurslitteratur, vi får räkna pennor, papper och dylikt material inte bara en eller två gånger innan vi vågar beställa nåt utan att få bannor. Tyvärr sitter lärarkåren i något av en rävsax. Det finns många lärare som helt enkelt inte bryr sig pga att de är less, det finns lärare som vägrar arbeta en minut mer än deras arbets- och förtroendetid och det finns lärare som gör allt för sina elever. Dels för att de faktiskt bryr sig om sina elever men även för att de har yrkesstolthet. Jag behöver väl inte nämna hur det brukar se ut för de elever som har lärare som struntar i dom eller som när arbets-och förtroendetid vägrar svara på en enda fråga som har med jobbet att göra...

    Jag VILL att det ska gå bra för mina elever. Jag VILL att de ska må bra och trivas med sig själva ur en skolsynpunkt. Jag har ett viktigt jobb och jag tycker det är en gåva att få jobba med alla fantastiska ungdomar varje dag. Oavsett om de är superstarka elever som aldrig har några problem eller skolkare som tycker allt är jobbigt och svårt.


    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Tuffen
    Esmiso skrev 2012-01-14 09:17:06 följande:
    vad jag tror är att om lärare fortsätter att göra allt merarbete och bara gnälla bakom ryggen på sin chef blir det ingen ändring!
    Herregud, joina er och strejka, arbeta bara era timmar ni har betalt för och ring/maila/beök politiker och berätta hur verkligheten ser ut.
    Hur tror du att man ska gå tillväga?
    Undrar hur många föräldrar som skulle gnälla här om vi lärare strejkade för "herregud, nu måste jag ju vara ledig från jobbet för att ta hand om mitt barn. Det kräver ju semesterdagar, och då får jag ju inte lika mkt ledigt på sommaren!!!" Suckar.... 
  • Esmiso
    Xay1de skrev 2012-01-14 15:22:58 följande:
    Jag har som inget val. Vi har skolplikt i Svergie vetdu...Det är inte så att jag väljer vad jag vill göra. Jag gör det som måste göras. Men jag tror inte du skulle vara riktigt lika tålmodig om det skulle gå dåligt för dina barn i skolan och läraren skulle svara "Det skiter jag i. Jag har inte tid"...
    du vet ingenting om mig. JAg är den förste att bakca upp om mina barns lärare skulle jobba enbart de timmar de har betalt för.
    Skolplikt, javisst, men det är väl ingen som sitter och tvingar dig att rätta prov etc utanför arbetstid??? Du gör det för att bli färdig. Jag förstår det, men sluta med det istället och kräv mer tid/lön vad du än känner är rimligt hos din chef.
  • Esmiso
    Tuffen skrev 2012-01-14 18:28:21 följande:
    Undrar hur många föräldrar som skulle gnälla här om vi lärare strejkade för "herregud, nu måste jag ju vara ledig från jobbet för att ta hand om mitt barn. Det kräver ju semesterdagar, och då får jag ju inte lika mkt ledigt på sommaren!!!" Suckar.... 
    Ja, jag är inte en av dem!

    Som tidigare sagt: Jag vänder mig mest mot det faktum att många lärare gör saker på obetald arbetstid och sedan gnäller över det. VARFÖR göra saker på obetald arbetstid??? Hur många andra yrkeskårer skulle ens komma på den tanken???
  • Gurkan
    Xay1de skrev 2012-01-14 15:46:02 följande:
    I min mening funkar inte den kommunala skolan, den borde förstatligas igen. Skolapparaten är för dyr och omfattande för Sveriges kommuner att klara av. Det finns inte många, om någon kommun i Sverige som inte dras med budgetunderskott och besparingskrav. Det finns helt enkelt inga pengar över, och det gäller inte bara min förvaltning, så är det ju i princip överallt inom den offentliga sektorn. Det är köpstopp på kurslitteratur, vi får räkna pennor, papper och dylikt material inte bara en eller två gånger innan vi vågar beställa nåt utan att få bannor. Tyvärr sitter lärarkåren i något av en rävsax. Det finns många lärare som helt enkelt inte bryr sig pga att de är less, det finns lärare som vägrar arbeta en minut mer än deras arbets- och förtroendetid och det finns lärare som gör allt för sina elever. Dels för att de faktiskt bryr sig om sina elever men även för att de har yrkesstolthet. Jag behöver väl inte nämna hur det brukar se ut för de elever som har lärare som struntar i dom eller som när arbets-och förtroendetid vägrar svara på en enda fråga som har med jobbet att göra...
    Jag håller fullständigt med dig om det och det är inte bara skolan som är för dyr för kommunerna. Fritids, förskola och förskoleklass är inräknat där med.

    Är lärare och har genom åren arbetat i både skola, förskola och på fritids och överallt är det samma sak. Resurserna, tjänsterna, räcker inte till. Ofta får personalen arbeta över tio minuter varje dag och det låter inte mycket men det blir mycket i slutänden, allt bjuds inte på. ibland finns det otroligt nog möjlighet att gå tio minuter tidigare men aldrig lika ofta som man får stanna kvar. I alla år så har mentaliteten varit "det jämnar nog ut sig" men där jag arbetar nu så har vi sagt att vi ska föra in allt. Varje påbörjad kvart övertid och varje kvart vi går tidigare eftersom det måste börja synas i systemet att timmarna inte räcker till. 
  • Esmiso
    Gurkan skrev 2012-01-15 08:49:32 följande:
    Jag håller fullständigt med dig om det och det är inte bara skolan som är för dyr för kommunerna. Fritids, förskola och förskoleklass är inräknat där med.

    Är lärare och har genom åren arbetat i både skola, förskola och på fritids och överallt är det samma sak. Resurserna, tjänsterna, räcker inte till. Ofta får personalen arbeta över tio minuter varje dag och det låter inte mycket men det blir mycket i slutänden, allt bjuds inte på. ibland finns det otroligt nog möjlighet att gå tio minuter tidigare men aldrig lika ofta som man får stanna kvar. I alla år så har mentaliteten varit "det jämnar nog ut sig" men där jag arbetar nu så har vi sagt att vi ska föra in allt. Varje påbörjad kvart övertid och varje kvart vi går tidigare eftersom det måste börja synas i systemet att timmarna inte räcker till. 
    jag jobbar själv som undersköterska. Många gånger har även jag behövt jobba över, inte hunnit ta lunch etc...MEN då skriver jag upp övertid. Varför? Jag jobbar inte gratis. Anser att jag och mitt yrke är värt mer än så. Om min/mina chef/er inte skulle gått med på att betala det hade jag haft ett samtal med dem och förklarat att jag inte skulle arbetat på min lediga tid oavlönat.
  • Lejons

    Jag är inte lärare själv men har ganska god insyn vad gäller arbetstiden
    arbetar man 8-15 och haren halvtimmes rast blir det  6.5 timmar
    6.5 *5=32.5
    då finns det enligt mitt tycke ganska många timmar kvar till planering om man ska göra 45 timmar i veckan

  • Johan75
    Lejons skrev 2012-01-15 08:56:44 följande:
    Jag är inte lärare själv men har ganska god insyn vad gäller arbetstiden
    arbetar man 8-15 och haren halvtimmes rast blir det  6.5 timmar
    6.5 *5=32.5
    då finns det enligt mitt tycke ganska många timmar kvar till planering om man ska göra 45 timmar i veckan
    Det tycker inte jag. 12,5 ska fördelas mellan förarbete (planering, hämtning och iordningställande av material, med mera), efterarbete (återställande av salar och material, rättning av prov, lektionsskrivelser, dokumenterande av närvaro, elevprestationer, med mera) och slutligen övriga arbetsuppgifter (ansvarig för planering av studieresor och studiedagar, inhandling och service av IT-utrustning, kompetensutveckling och arbete med den nya läroplanen och tillämpning av den nya skollagen, med mera).

    Händer det något "oförutsett" eller utöver det vanliga kan det gå många timmar till detta.
    Kalle och Pelle bråkade - dokumentera vad som hände, prata med de inblandade, ringa och maila deras föräldrar, prata med rektor och övriga inblandade personal. 
    Tova och Emil har fått olika diagnoser efter utredning - Ny planering för dessa efter deras nya förutsättningar, leta reda på annat material till dessa utifrån vad läroplanen ger utrymme till, prata med övriga inblandade pedagoger, prata med deras föräldrar, dokumentera allt. 
    Är barnet i den ålder att det ska ha betyg måste det skrivas en åtgärdsplan ifall läraren misstänker att det kanske inte når godkännt/E - skriftlig dokumentation om var problemet ligger, vilka åtgärder som ska sättas in och hur dessa åtgärder ska appliceras och tidsramar. Om barnet efter utsatt tid fortfarande riskerar att inte uppnå godkännt betyg (E) ska hela proceduren med åtgärdsprogrammet starta om från början. Och detta ska ske med VARJE elev som riskerar att inte uppnå betyget.

    Sen allt annat småtjafs som nästan alla lärare gör trots att de inte räknar in det i arbetstiden - tittar på dokumentärer för att se ifall det går att använda i undervisningen, går på museum av samma skäl, läser saker på nätet som kanske skulle kunna vara till nytta för undervisningen, med mera.

    Att planera ett bra prov till en klass så att alla ska kunna visa sina kunskaper efter sina förutsättningar tar kanske 2-5 timmar, att rätta 30 st av dessa prov kan i vissa fall ta 15 timmar, per klass och prov.  
    Behold, i come as a thief.
  • Xay1de
    Lejons skrev 2012-01-15 08:56:44 följande:
    Jag är inte lärare själv men har ganska god insyn vad gäller arbetstiden
    arbetar man 8-15 och haren halvtimmes rast blir det  6.5 timmar
    6.5 *5=32.5
    då finns det enligt mitt tycke ganska många timmar kvar till planering om man ska göra 45 timmar i veckan
    Det där var så dumt att det inte ens förtjänar ett svar...
    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Xay1de
    Gurkan skrev 2012-01-15 08:49:32 följande:
    Jag håller fullständigt med dig om det och det är inte bara skolan som är för dyr för kommunerna. Fritids, förskola och förskoleklass är inräknat där med.

    Är lärare och har genom åren arbetat i både skola, förskola och på fritids och överallt är det samma sak. Resurserna, tjänsterna, räcker inte till. Ofta får personalen arbeta över tio minuter varje dag och det låter inte mycket men det blir mycket i slutänden, allt bjuds inte på. ibland finns det otroligt nog möjlighet att gå tio minuter tidigare men aldrig lika ofta som man får stanna kvar. I alla år så har mentaliteten varit "det jämnar nog ut sig" men där jag arbetar nu så har vi sagt att vi ska föra in allt. Varje påbörjad kvart övertid och varje kvart vi går tidigare eftersom det måste börja synas i systemet att timmarna inte räcker till. 
    Ja, jag menade naturligtvis hela skolapparaten, inklusive barnomsorg. =). I vår kommun ska grundskollärarna på vissa skolor nu eventuellt börja föra logg över hur det arbetar. Vissa klagar på att det kommer bli merarbete, men jag tror man kan vinna på det i slutändan. Nu jobbar jag själv inte i grundskolan så jag berörs inte av detta förslag, dock leder det förhoppningsvis till en diskussion kring arbetstiden för alla lärare...
    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
Svar på tråden Om lärare