• Äppelpaj80

Lär du dina barn att tacka för maten?

Ja hur gör ni andra med era barn och hur var det när ni växte upp?

Mina barn börjar bli så stora att det är dags att lära sig detta. När vi äter borta så har vi börjat prata med dem om att man alltid ska tacka för maten.
    Känner väl egentligen att det inte är av samma vikt att de tackar hemma, men är lite kluven i frågan.  
    Känner till viss del att det känns lite gammaldags. Som en ettiketregel som så många andra man hade "förr" som egentligen inte fyller något jättestort syfte, även om det givetvis är trevligt.
    Att inte rapa vid matbordet, eller att plocka undan sin egen tallrik tycker jag är bra och nödvändiga saker att lära sina barn. Men vet som sagt inte om jag tycker att man alltid måste tacka sina föräldrar för maten man äter hemma?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?
  • logg81

Röstar annat....

Jag tvingar inte mitt barn att tacka för maten. Det är inget måste. Jag gillar inte tvång.
    Däremot säger jag tack för maten och tösen brukar hänga på då. Så föregår man med gott exempel brukar resten lösa sig...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • brummagumman

Vi säger tack för maten och det gör/gjorde jag och maken även innan barnen föddes. Det är alltid trevligt med ett tack och ingen större uppoffring. Men äldsta sonen som är två år säger det ibland, ibland inte. Han härmar oss för det mesta.

• Caranlachiel

Annat. Jag lär dem tacka för maten i alla lägen, men det finns inget "ska" (tvång). Det är inte nödvändigt att göra det, men jag tycker de ska lära sig att det är normal hyfs att göra det.

• stor grön drake

Sonens första ord, efter pappa och mamma, var Tack
    Han är lite drygt 2 år och har tackat för maten i över ett år. Vi, både vuxna och barn i både min och makens släkt, tackar ALLTID för maten, och det är ju inte som att "tack för att jag får mat" utan mer med andemeningen "tack för att du har lagat mat til mig så jag inte behöver göra det själv"
    Hittills har han mest sagt "tack, tack" men senaste månaden har "tack, tack maten" börjat komma, han är lite ny på det där med meningar

• Muslimska mamman

Nej jag kommer lära mina barn att tacka Gud för maten, inte mig.

Blöjans mamma: en glad muslim med humor!
  • tahira

Ja, absolut!

Det är ingenting jag tänkt på, utan lika naturligt som att säga "tack" när någon ger en något, "hejdå" när man går eller "hej" när man ses. 

Jag säger alltid tack för maten om någon annan lagat den, t.ex. min mamma, mina svärföräldrar, vänners föräldrar etc, och mina vänner och min man är likadana. Det hör liksom till.

Hemma är det främst jag som lagar maten, och både min man och min son tackar alltid. Inte på ett "krystat" sätt precis när de skall gå från bordet, utan på ett vädlgt naturligt sätt när man ätit klart och sitter kvar och pratar.

För mig betyder det faktiskt mycket att få ett tack. Ett erkännande för det man gjort. Och det betyder ännu mer att höra sonen tacka, att han förstår att det faktiskt ligger en hel del jobb bakom matlagningen och att middagen inte liksom bara "dyker upp". 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Catti41

Lärt och lärt. Barnet, 4 år gammalt, gör det utan att vi lärt honom. Ibland när vi är bortbjudna behöver han hjälp att veta vem som ska tackas, bara.

• Catti41

Han har ju lyssnat på oss och lärt sig. Men det är inget vi behöver säga till om!

• Tygtiiger

Japp. Det är jättebra. Borta låter han artig och hemma är det en tydlig och trevlig signal till att han är färdig och följs raskt av ett "fårjaggåfrånbordet" och det gör att vi hinner be honom torka händerna och fråga om han verkligen är mätt om han har ätit sparsamt.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?