• Äppelpaj80

Lär du dina barn att tacka för maten?

Ja hur gör ni andra med era barn och hur var det när ni växte upp?

Mina barn börjar bli så stora att det är dags att lära sig detta. När vi äter borta så har vi börjat prata med dem om att man alltid ska tacka för maten.
    Känner väl egentligen att det inte är av samma vikt att de tackar hemma, men är lite kluven i frågan.  
    Känner till viss del att det känns lite gammaldags. Som en ettiketregel som så många andra man hade "förr" som egentligen inte fyller något jättestort syfte, även om det givetvis är trevligt.
    Att inte rapa vid matbordet, eller att plocka undan sin egen tallrik tycker jag är bra och nödvändiga saker att lära sina barn. Men vet som sagt inte om jag tycker att man alltid måste tacka sina föräldrar för maten man äter hemma?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?
  • Stjärnfall76

de ska tacka för maten. Det är ett sätt att visa uppskattning. Jag eller min man har ju faktiskt stått och gjort maten, och vi hade ju inte gjort all den maten om man bara gjorde mat till sig själv. Självklart ska man visa uppskattning när någon gjort något för en.

Hos andra är det en självklarhet, det verkar ouppfostrat att inte tacka för maten.

• Oreos

Jag lär sonen att tacka för maten, jag har själv sagt 'tack tack' varje gång han visat att han är klar och jag lyfter ner han från bordet. Nu är han två och säger så gott som alltid 'tack tack' efter maten. Det är såklart inte hela världen om han inte säger det efter maten, men då brukar jag bara påminna han så brukar det komma automatiskt. Det har aldrig varit ett tvång dock.

• The bad seed

Men varför lära sina barn att tacka för maten när man är borta, men inte hemma? 
    Man tackar väl alla som lagar mat åt en? Inte bara dom man är gäst hos?
    Fattar inte varför folk har olika regler hemma och borta...

Har lärt min dotter att tacka från första början. Inte bara för mat, men alltid när hon får nåt eller någon gör nåt för henne. Kommer lära min son det samma. Tacksamhet är viktigt.  
    Sambons dotter verkade inte ha lika naturligt för det, men det kommer sig! Flört 

• Placebo

Absolut, jag tycker det är viktigt att ha hyfs och att vara artig. Min 2-åring tackar nästan alltid för maten, "tack mamma" säger hon när hon fått mat.

• Magrat

Min dotter tackar för maten oavsett om hon är hemma eller borta. Hon brukar be servitören att tacka kocken när vi är på restaurang också.
    Det är väl inget gammalmodigt med att visa uppskattning när man fått något?
    Jag kommer tacka henne för maten när hon lagar mat (vilket hon har börjat visa intresse för).

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Hedebris

Det har vi kört sen de började sitta vid bordet. Alla våra barn säger tack även 2åringen. Likaså på restauranger springer de självmant och vill tacka. Ibland kallar de ut kocken

• Coruscant

Vi är vänliga i vår familj mellan oss vuxna - tackar för mat och hjälp etc. Och säger varsågod när vi ger/hjälper. Så det har smittat av på sonen. Skulle det "glömmas" tjatar vi inte hemma. Men är vi borta tackar vi alltid för maten/presenter och dylikt. Samt säger hej och hej då, trevlig helg och ses snart igen. Blir trevligare så och ett tack för mycket kan aldrig vara fel

• colanappen

vi har aldrig aktivt lärt vår son detta han är 2,5 men vi säger själva alltid tack för maten och han har helt enkelt tagit efter...

• lila hibiskus

De ska alltid tacka för maten både hemma och när vi äter hos andra.

• Marie30

Tacka för maten, ta undan tallriken och tvätta sig är de tre saker som ska göras efter maten både hemma och borta. Trots att det varit så sen drygt två års ålder är det VÄLDIGT svårt att komma ihåg för mina barn...

Svar på tråden Lär du dina barn att tacka för maten?