-
Men är det inte förskollärare som har för lite tid? Inte lärare som har för mycket? Du skrev ju själv att du inte kunde förstå varför lärare skulle ha så mycket ledig tid etc. Det är ju inte lärarnas avtal det är fel på, det är ju i så fall förskollärarna.MariaElionora skrev 2012-01-07 15:50:58 följande:ja vi har det och alla även lärare medger att lärare i skolan har det mycket förmånligare än förskolelärare vilket också visar sig i sökande till tjänsterna. Självklart kan lärare ha mer planering men de har också +- 20h elevfri tid medans förskollärare har mellan 1-4h barnfritid. Ser du inte skillnaden?
-
Vilka är de många andra? Det är ganska få yrkesgrupper som arbetar gratis. Man har sin fasta arbetstid (vanligtvis 40 tim/vecka på en heltid) och det man gör utöver den arbetstiden får man ut i lön alt. komptid/ledighet.MariaElionora skrev 2012-01-07 16:43:38 följande:problemet är ju att många andra har jobbat in lika mycket men får ändå inte ut ens i närheten lika mycket ledighet. Lärarna är ju de enda som får ut så mycket.
-
Jag börjar jobba på måndag, och eleverna börjar på onsdag (dvs. terminstarten är på onsdag). så jag har också planeringsdagar INNAN barnens skolstart. De som började jobba den här veckan kanske slutade några dagar tidigare före jul.CocoC skrev 2012-01-07 22:53:50 följande:Det kanske är jag som missförstår Tuffen. Men jag förstod det som att planeringsdagarna har lagts innan barnens skolstart. Att det är samma antal skoldagar ändå förstår jag mycket väl och det har jag verkligen inget problem med.
-
Jag tycker att det är konstigt att det verkar vara så många som verkar vara ovetandes om att det kommer studiedagar. Vi brukar få information om alla lovdagar/studiedagar/läsårstider under våren/sommaren el. senast vid terminsstart, får inte alla det? För det verkar som att en del tycker att skolor/förskolor/fritids bara slänger in planeringsdagar hipp som happ. Det borde inte komma som en chock NU att det är studiedag imorgon. Det borde ni ju ha känt till sen minst ett halvår tillbaka och således planerat för det.
Sen är det många som klagar på att fritids är stängt. Alternativet är ju att man tar in vikarier den dagen då, men då är jag övertygad om att det skulle vara klagomål på det också för att barnet inte får ha sina vanliga (kända) pedagoger på plats. Dessutom är det ganska kostsamt att ta in vikarier, det finns inte obegränsat med pengar att ta av heller. Och då måste den kostnaden dras in någon annanstans. -
Jag upplever ofta från omgivningen att vi inte har rätt att klaga på vår arbetssituation, för vi har ju en massa lov så det går då ingen nöd på oss. Som om lovet är något som vi bara får...Mumu skrev 2012-01-08 10:04:01 följande:Tack Äppelpaj80. Det känns lite tröstlöst att som lärare försöka förklara hur vi arbetar, för det uppfattas ofta som att vi "gnäller", när det inte har med det att göra. Att lärare är ett slitigt jobb förminskar inte andras jobb som också är slitiga, men på nåt vis så uppfattas det ofta som att vi lärare tycker att vi har det värre än andra. Inte sant när det gäller mig i alla fall, men jag tycker definitivt att jag har rätt att ta ut min inarbetade tid som dessutom regleras i avtal. Det är ju inte ens nåt jag bestämmer över själv, liksom. Och att nån okunnig människa tycker att jag ska jobba mer på loven (alltså få mindre ledighet än jag enligt mitt avtal har rätt till) är såklart helt absurdt. Vem vill jobba mer än man måste utan ersättning, om det inte är för sig själv!?
-
60 dagar? Hur räknar du då? För jag har aldrig varit med om att barnomsorgen och skolbarnomsorgen stänger så mycket. Det är absolut ingen regel att de stänger på klämdagar (det ligger sällan någon planeringsdag då), det är nog snarare så att de stänger om ingen påtalar att de har behov av barnomsorg. Sen brukar det väl allt som oftast röra sig om ca 2 planeringsdagar/läsår som all verksamhet stänger (jag har i alla fall aldrig upplevt fler, och då har jag erfarenhet av fyra olika kommuner).Frila2 skrev 2012-01-08 22:58:56 följande:Arbetsgivaren behöver inte godkänna mer föräldraledighet än tre perioder per år och eftersom planeringsdagarna är utspridda över året (ganska självklart) så är det så att man kan bli nekad. Sedan har olika arbetsgivare olika regler. Hos min arbetsgivare får man inte ta ut föräldraledighet direkt efter en semester och tvärtom. Det innebär att jag inte får lov att ta föräldraledigt dagen efter en semesterdag och jag får inte ta semester dagen efter en föräldraledig dag. Så nej det är inte så enkelt som du vill tro.
Att planera i god tid räcker inte heller. Jag hade inte den blekaste aning om att förskolan (och sedan även skolan) var stängd så mycket som den är under året, utöver röda dagar även alla klämdagar och dessutom för planeringsdagar. Nej, jag hade ingen aning om att jag behövde ha ca 60 dagar sparade för att kunna ta under de närmaste åren. Ett misstag av mig uppenbarligen för jag räknade inte med att jag redan på BB eller under graviditeten behövde veta att förskolan har si och så många dagar stängt per år där jag normalt arbetar.
Och om ni inte får ta föräldraledigt i anslutning till semester - ta inte ut semester strax före en planeringsdag då. Problemet löst. -
Måste du inte ta semester på lördagar och söndagar också då om du jobbar på obekväma arbetstider? Att barnomsorgen stänger på helger är ju inte så konstigt. Har man behov av barnomsorg på obekväma arbetstider, så får man ju ansöka om barnomsorg som kan tillhandahålla det på helger. Det kan ju knappast komma som en chock att förskolan/fritids/skolan är stängd på julafton. Och att de har stängt på röda dagar också. Så det är väl ganska självklart att det handlar om planering. Har man obekväma arbetstider, så får man ju helt enkelt se till att planera så att inte båda jobbar på dessa dagar.Frila2 skrev 2012-01-10 16:14:41 följande:Att inte ta ut semester innan föräldraledig innebär ju att ännu fler föräldradagar går åt vilket innebär att föräldradagarna tar slut ännu fortare. Det är ju ofta många dagar i rad som ska täckas för. Det var även ett svar till någon som hade som förslag att man kunde kombinera semesterdagar och föräldradagar för att få det att gå ihop.
60 dagar på 5-6 år alltså. Inte på ett år.
Men tänk er själva om ni enligt schema jobbar 23:e, 24:e, 25:e och 26:e december. Då har man endast möjlighet till förskola den 23:e (under förutsättning att det infaller en vardag. Det innebär 3 dagar som måste tas ledigt på något sätt. Tänk er påsk, då är förskolan stängd fredag, lördag, söndag och måndag. Det innebär två dagar (fre och mån) som vi med obekväm arbetstid måste ta semester eller föräldradagar. Trettondagsafton var en torsdag vilket innebär att trettondagen var en fredag = stängd förskola. Hos oss hade vi även stängt igår pga planeringsdag. Det är ytterligare två dagar (fredag och måndag) som vi måste ta semester eller föräldraledigt. Bara dessa exempel ger 7 dagar där jag och min man normalt arbetar och då förskolan är stängd. Det fortsätter så här under året. Det handlar inte om planering eller brist på sådan. Det handlar om att det inte finns någon bra lösning för oss som arbetar när de flesta är lediga mer än att ta ledigt på något sätt.
Utöver dessa självklara dagar, så handlar det om några få dagar per år som är "vanliga" dagar som de har stängt pga planeringsdagar. Det brukar vara MAX fyra dagar/läsår (om ens det, jag har aldrig varit med om så många) Och vad beträffar semester, så är det inget tvång på att ta semester under jullovet eftersom fritids är öppet då = man kan ta ut en föräldradag i början på terminen. När det gäller sommaren, så får man väl se till att man inte har semester till mitten/slutet av augusti om det är så att det ligger en planeringsdag då. -
Jag vet mycket väl hur det fungerar inom vården. Jag vet också att saker behöver inte vara krångligare än vad man gör de till. Det enda som behövs är planering. Studiedagar borde vara ungefär lika lite överraskande som att det kommer en jul.
-
Jag kan förstå att det kan ställa till det ibland med planeringsdagar. Det gör det ju för oss lärare också (jag är glad att jag inte bor ihop med en lärare, för barnens pappa får alltid vara ledig om det är planeringsdagar). "Skyll dig själv" - attityden tror jag kommer från att vi ofta får "försvara" oss mot andras attityd. Att vi ska in och jobba, när vi är lediga för att då passar det andra bättre. Eller att vi minsann har tillräckligt mycket lov ändå, så vi behöver inte vara lediga hela jullovet osv. Andra gnäller hela tiden på att det är så jobbigt att tvingas ta ledigt, och i samma andetag så kommer det att vi lärare har det så jäkla bra som har så mycket "ledigt".Frila2 skrev 2012-01-13 09:01:13 följande:Jag tror faktiskt att det beror på okunskap. Folk, inklusive jag själv, vet eller förstår inte hur det fungerar. Det är ju därför det är så bra att ni ändå berättar hur det funderar.
Jag har aldrig sagt att ni har för mycket ledigt eller att planeringsdagar inte behövs, jag har bara sagt att jag tycker det är riktigt besvärligt att jag förlorar många av mina semesterdagar varje år för att täcka upp då förskolan är stängd och jag arbetar och då gör planeringsdagarna stor skillnad för min sommarsemester. Sedan har jag svårt för "skyll dig själv"-attityden som förekommit mycket här i tråden.
Men jag hoppas att det har framkommit i den här tråden hur vårt yrke fungerar, och jag hoppas att åtminstone någon person har förstått att vi inte har så mycket ledigt som folk tror. Vi har mer ledig tid än andra, men det beror ju på att vi jobbar mer än andra när vi jobbar. Fungerar inte det ungefär på samma sätt för människor som jobbar på båtar? De jobbar ofta en vecka och sen lediga en vecka. Eller människor som jobbar skift. Jag har vänner som jobbar skift, och de har ledigt långa perioder emellanåt. Och jobbar desto mer, när de jobbar. Men det är inte ofta som någon säger att de som jobbar på båtar har det minnsann så himla bra, för de är ju lediga jättemycket. Eller att de som jobbar skift har det bra, för de får en massa ledigheter. Men det går alldeles utmärkt att säga det om lärare?
(Detta är inte enbart riktat till dig "Frila2", utan bara en förklaring till varför man reagerar som man gör.) -
Varför ska vi erkänna något som inte är sant? Vi är inte ett dugg privilegierade. Vi har ett avtal som säger att vi får lön för arbetade timmar. Precis som de flesta andra yrken. Privilegierade skulle vi vara om vi slapp arbeta 45 tim/vecka och ändå få loven.MariaElionora skrev 2012-01-17 21:16:21 följande:Men varför är det så svårt för lärare att erkänna att de har det bra mycket bättre än andra arbetsgrupper tex förskollärarna. Man kan vara privilegierad trots att man utför ett arbete och många drömmer om lärarnas situation. Ser man i stockholm har varje lärartjänst 100-tals behöriga sökande. Det säger rätt mycket.
-
Mycket bra skrivet!Emeli skrev 2012-01-18 19:54:00 följande:Hmmm, jag säger som mina numera vuxna barn sa när de var i förskoleåldern: den som sa det, den kan ha det. Jag kan aldrig överta det.
Även om jag är lärare på högstadiet känner jag till förskolan en hel del eftersom jag har en dotter som är förskollärare. Dessutom är jag fackligt engagerad. Du ska ha helt och hållet klart för dig att
Förskollärare arbetar under ett helt annat avtal än lärare. Ni har 40-timmarsvecka och semestertjänst. I ett sådant avtal ingår ingen förtroendearbetstid. Om din arbetsgivare förväntar sig att du ska arbeta ett visst antal timmar utöver din arbetstid ska detta regleras. Du ska ha blivit beordrad, helst skriftligt. Du ska ha betalt i form av övertidsersättning. Om du inte får detta ska du snarast ta upp frågan med din fackliga företrädare. Om du inte hinner med dina ordinarie arbetsuppgifter under din ordinarie arbetstid ska du ta upp frågan med din chef. Det är arbetsgivarens ansvar (och rättighet) att leda och fördela arbetet. Arbetstidslagen är inte förhandlingsbar. Den gäller även för förskollärare. Jag tvivlar inte på att arbetet som förskollärare är intensivt. Barn är intensiva. Små barn är mycket intensiva. Många små barn är hiskeligt intensiva, och kan jaga upp varandra. Det vet även förskolechefer. De begriper att ni inte kan utföra andra sysslor när ni är i barngrupp. Om de vill att ni även utför andra arbetsuppgifter har de ansvaret att ge er möjligheter att utföra dem. Får ni inte dessa möjligheter reser ni er helt enkelt upp när arbetstiden är slut och går hem. Ni talar om att ni inte hinner göra mer.Det är då arbetsgivarens uppgift att prioritera bland arbetsuppgifterna. Det är arbetsgivarens ansvar att förstärka på personalsidan - inte den enskilda medarbetarens. Arbetsgivaren har rätt att förskjuta arbetstiden om han/hon har sagt till minst 14 dagar i förväg. Av den anledningen kan olika möten läggas på kvällen. Tiden till dessa möten kan räknas av från den totala årsarbetstiden, och man tar hänsyn till den när man lägger schemat. Jag tvivlar inte på att förskollärare är trötta när de kommer hem. Barn är som sagt intensiva. Du kan inte komma och påstå att ni förskollärare måste jobba även hemifrån för att ni väljer att inte ta in vikarier när ni har vakanser. Om arbetsgivaren väljer att spara pengar och inte ta in vikarier är det arbetsgivaren som ansvarar för att tala om vilka arbetsuppgifter som ska läggas åt sidan. Fråga sin chef vad du ska låta bli att göra om du får din planeringstid indragen. Det gör vi lärare när vi tvingas vikariera för våra sjuka kollegor. Självklart får det konsekvenser! Du måste lära dig att skilja på olika avtal och hur de fungerar. Lärare har 45 timmars arbetsvecka, och har därför ledigt på loven som kompensation. På samma sätt har läkare kompledigt med jämna mellanrum för att de jobbar på jourtid. Det är ingen som reagerar på att det är så himla glassigt! Du kan inte jämföra din egen oförmåga att sätta ner foten och låta dig utnyttjas med ett arbetstidsavtal. TRO mig, som lärare kan man jobba hur mycket som helst. Man kan alltid göra lite mer. Man kan alltid ringa ytterligare ett samtal. Man kan alltid ha ytterligare ett förhör (som ska rättas). Man kan alltid ge eleverna ytterligare en chans osv osv. Lärare är generellt mycket dåliga på att sätta gränser och måååånga jobbar långt mer är de avtalade 45 timmarna. Man vill att eleverna ska lyckas. Man vill ju göra ett bra jobb! För alla de timmar vi jobbar utöver de 45 timmarna får vi ingen ersättning, varken i tid eller pengar. Det är bara dumt att inte hålla kollen på hur mycket man ska jobba. Om arbetsbelastningen innebär att eleverna får vänta länge på att få tillbaka sina prov, så är det en konsekvens av vi har för mycket att göra. Det säger jag väl medveten om att många kollegor sitter och rättar halva nätterna för att de vill eleverna väl. Ingen tackar dem för det, tvärtom. Du kan inte jämföra ansvaret och svårighetsgraden på arbetet i förskolan med arbetet i skolan. I förskolan har ni så klart ett större tillsynsansvar och arbetet med små barn innebär mycket omvårdnad, men ni har inte pressen på er att barnen/eleverna ska klarar vissa specifika kunskapskrav, oavsett begåvningsnivå, intresse, fallenhet och övriga omständigheter. Du kan aldrig jämföra era projekt med att i detalj förbereda, genomföra och efterarbeta 17-18 lektioner varje vecka. Räkna med att varje undervisningstimme tar minst två timmar att förbereda och efterarbeta. -
Ha med? Hur menar du?MariaElionora skrev 2012-01-19 21:44:43 följande:Jag skrev att de skulle se på förskollärarnas situation också. jag tycker de borde ha med förskollärarna men lärarna tänker bara på sig själva.
-
På vilket sätt blev du kompenserad för förtroendetiden då?MariaElionora skrev 2012-01-19 21:28:17 följande:Jag beskrev hur det har varit. Fick förtroendetid men många förskollärare bränner ut sig eftersom de inte får sin planeringstid.
-
Du har inte funderat på om det kanske är förskollärarna själva som sätter den hierarkin? Jag själv jämför mig nämligen inte med förskollärare överhuvudtaget. Varken uppåt eller neråt. Det jobb som förskollärarna utför är ganska långt ifrån det jobb som jag gör, så jag ser liksom ingen "rangordning" i det. Två olika jobb helt enkelt, två olika världar. Två olika avtal och två olika arbetsplatser (FÖRskola och SKOLA). Ungefär som att jämföra tandläkare med läkare.MariaElionora skrev 2012-01-20 15:18:23 följande:Detta resonemang är så vanligt i skolans värld. Hierarkin är tydlig och vanligt med såna här typen av påståenden. Gymnasielärare är störst och viktigast och förskollärare sitter i sandlådan och leker.
-
MariaElionora skrev 2012-01-20 21:17:10 följande:Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv
Och du kanske borde jobba i skolan ett tag.
1) Hur många åtgärdsprogram behöver man skriva i en grupp på 24?
2) Hur mycket arbete behöver man lägga ner på likabehandlingsplaner? Hur mycket mobbning förekommer på förskolenivå?
3) Hur många utvecklingsamtal måste du hålla? Hur många underlag för utvecklingssamtal måste du skriva?
4) Hur många elever måste du bedöma?
Själv har jag runt 100 elever, som ska ha skriftliga omdömen. De ska bedömas kontinuerligt, eftersom de så småningom ska ha betyg. Det innebär också att jag har en hel del rättningsarbete att utföra, det blir ganska många inlämningsuppgifter. Utöver det ska det skrivas en del åtgärdsprogram för de elever som inte når målen. För att inte tala om vårterminerna, när det ligger nationella prov som ska bedömas. Det är inte gjort i en handvändning.
Och om du tror att inte skolelever behöver tillsyn, så har du en ganska felaktig bild av skolan. Som lärare måste man ständigt vara närvarande, och beredd att rycka in när det händer något.
Jag vidhåller ganska bestämt att vi INTE har samma arbetsbörda!