Inlägg från: MintMint |Visa alla inlägg
  • MintMint

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Tettan skrev 2012-01-07 13:17:27 följande:
    Om du har missat det så har (åtminstone i vår lilla stad) både tandläkare och bilverkstäder öppet helgtid. Och banken har ofta en dag i veckan då de har öppet längre. Det finns fler yrkeskategorier än lärare som har svårt att komma ifrån jobbet dagtid...

Sen är det ju så att oftast har man bara fem veckor semester och ingen inarbetad komptid att ta ut, och de
     dagarna räcker inte långt när det är sommar-, höst-, jul-, sport- och påsklov... Och för min del så är det det att det är svårt att vara borta från jobbet så länge i sträck (jag får högst 4 veckor varav 3 i följd på sommaren) TROTS att jag har ca 100 timmar i inarbetad komptid... För att jag inte har någon som ersätter mig på mitt jobb...

Så ja - jag jobbar nog minst lika mycket som er UTAN att få chansen att vara långledig på sommaren. För jag tror nog inte att ni lider av att vara lediga under årets varmaste årstid??
    Ja, här brukar banken vara öppet längre på torsdagar...just precis den dagen som jag jobbar senare. Så jag tycker att de ska ändra den dagen.

Vad jag menar var, att man kanske helt enkelt får acceptera att vissa saker är som det är. Och vad jullov, höstlov, sportlov etc. har med saken att göra förstår jag inte? Varför måste man ta ut ledighet då?
  • MintMint
    Tettan skrev 2012-01-07 13:25:28 följande:
    För att barnen är lediga då, kanske....?
    Från skolan ja...men det behöver inte per automatik innebära att du som förälder måste vara ledig. Fritids har öppet på skolans lov. Skolan är ingen barnomsorg!
  • MintMint
    Tettan skrev 2012-01-07 13:47:22 följande:
    Näe - men om man inte har fritids då...? Alla har inte det. Och även OM man har det så är oftast alla kompisar lediga då (ialla fall när de blir lite äldre) så det är "jättetråkigt" på fritids...

Observera att jag har full förståelse för allas situation - även lärarnas. Men vad jag försöker få fram är att det finns fördelar och nackdelar överallt. Och ofta ser man oftast nackdelarna i sin egen situation och fördelarna i de andras...
    Jag upplever det snarare tvärtom. Sonen (åk 2) tycker att det är supertrist att vara ledig från fritids, eftersom nästan alla hans kompisar är på fritids. De enda barnen som också är lediga brukar vara de som har föräldrar som är lärare.

Klart att det finns fördelar och nackdelar med allt. Men man får ju fokusera på rätt saker då. Inte "ge sig på" lärarnas arbetssituation och tycka att vi har alldeles för mycket ledigt osv. Vill man vara ledig med sina barn, när de är lediga (eller när det är stängt på fritids) så får man helt enkelt lösa det själv. Precis som jag också får göra, när fritids har planeringsdag (= en extra viktig arbetsdag för min egen del!).
  • MintMint
    k girl skrev 2012-01-07 14:19:55 följande:
    OT, men den arbetssituation du beskriver är ju sanningen för många många egenföretagare som jobbar mot kunder. Skillnaden är den att ringer det en kund utanför arbetstid så kan du inte så gärna säga "ring på kontorstid istället", eftersom du vill ha kvar kunden.
    Ja, fast med den stora skillnaden att en egenföretagare i regel tjänar pengar på att prata med kunder "utanför arbetstid". Jag får inte en krona extra i mitt lönekuvert om jag pratar med en förälder i telefonen efter min arbetstid.
  • MintMint
    Tettan skrev 2012-01-07 14:26:29 följande:
    Nu har ju inte jag "gett mig på" lärararnas arbetssituation, mer än att sagt att det finns fler än lärarna som inte "rår på" hur ledighet etc förläggs.

Och ja - när min tjej gick i tvåan ville hon inte heller vara ledig - nu när hon går i trean är hon oftast ensam från sin klass på fritids... och då är det inte lika kul...

Sen att kommunen är skyldig att ordna barnomsorg låter ju bra i teorin, men hur skulle det funka i praktiken?? Skall jag sätta henne på bussen till någon annan kommun då? Där hon inte hittar och inte känner någon???
    Nej, men det finns en del hugg i tråden mot lärare med kommentarer om att vi har för mycket lov och för mycket ledighet.

Men om hon nu är ensam från sin klass på fritids under lediga dagar, så innebär ju det att barnomsorgen är ordnad...? Inte i en annan kommun och i ett okänt område.
  • MintMint
    k girl skrev 2012-01-07 14:49:10 följande:
    Telefonsamtal är ytterst sällan fakturerbar tid... "Det var det dummaste jag har hört" fnyser maken i stolen här bredvid. Tror du att en rörmokare kan fakturera telefonsamtalet du gör klockan 22 en måndag där du talar om att ditt värmesystem har brakat ihop? Eller att en IT-konsult kan fakturera halvtimmen då en VD ringer för att "bolla lite idéer till nya systemet" strax efter middagstid? Jaja, lärarna säger i den här tråden att folk har felaktig uppfattning om deras jobb, jag kan väl bara konstatera att det motsatta visst kan gälla också.
    Nu menade ju inte jag att det handlade om att fakturera just den tiden, men om det handlar om att behålla en kund/få en ny kund så innebär det ju i slutändan också en vinst. Jag vet mycket väl vad det innebär att vara egenföretagare, då jag lever ihop med en sådan. Han jobbar bra mycket mer utanför kontorstid, men det innebär också att han får fler kunder och får in mer pengar helt enkelt. Om han väljer bort kunden och kanske ber kunden återkomma under kontorstid, så kan det ju hända att den kunden istället vänder sig till ett annat företag.

Om jag som lärare tar samtalet med en förälder på kvällen, eller om jag ber föräldern återkomma under min fasta arbetstid så gör det ingen som helst skillnad i långa loppet. Inte mer än att jag kanske kan få känna att jag är ledig, när jag är ledig!
  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:16:47 följande:
    Så här ser en helt vanlig dag på förskolan ut.

7:00 Kommer till förskolan och hår direkt till öppningsavdelningen för att hälsa på barn och personal och ta emot barnen som kommer. Hör mig för hur det ser ut på huset idag. 3 pedagoger ska vara borta så vi börjar fundera kring hur vi ska lösa dagen. Behövs vikarie? Jo egentligen men vi måste ju täcka på budgeten så vi väljer att inte ta in en vikarie så länge "bara" 3 är borta.

7:30 Frukost med ett 10-tal barn där många är små och behöver hjälp med allt.

7:50 Börja klä på barnen och gå ut samtidigt som jag tar emot barn och föräldrar. Något barn vill inte gå ut, något river ner något från en hylla. Ofta väldigt stressande stund och snabbt ska det gå för att ge utrymme i hallen för nästa gäng barn.

ca 8 -10 Vara på gården och ta emot barn och föräldrar. från min avdelning är vi 2 pedagoger som är ute med 14 småbarn. Vi ska även hjälpa de andra avdelningarna. Alla barnen ska ha det meningsfullt ute och hela tiden behöver nåt barn tröstas samtidigt som någon förälder skäller för att kalles mössa är borta. telefonen ringer konstant.

10-11 Gå in, klä av barnen, ha samling, förbereda lunchen osv

11-11:30 lunch, sällan hinnar man få i sig sin utan man får kasta i sig i slutet.

11:30- ca 13 Vila, samtidigt som alla raster ska tas ut.

13:30 -14 projekt vatten

14-14:30 mellanmål
    '
    14:30-15 En del barn går hem andra få leka

15-15:30 Min planeringstid men då de fattas personal kan jag ej ta ut den

15:30-16 Städa på avdelningen, samtala med föräldrar om dagen

16:00 Slutar, skynda att hämta mina barn
    17:00 Middag, sen lekstund, badning och nattning

20:00-22.00 sätter mig framför datorn för att utvärdera dagens arbete i projektet samt planera för nästa dag. Tittar på fotografierna och dokumenterar.

2200 Läger jag mig i sängen med projektet kvar i tankarna
    Och hur mycket av den tiden behöver detaljplaneras?
  • MintMint
    k girl skrev 2012-01-07 15:39:25 följande:
    Det jag menar är att av bland annat det jag har läst här i tråden så låter det på flera av lärarna som om deras arbetssituation är helt unik och visar en brist på insikt för hur arbetssituationen ser ut för andra, som om alla vore kommunalarbetare med schemalagd arbetstid som kan vara lediga när de har gjort sin arbetsdag.

Bland annat togs det upp just rörmokare tidigare i tråden, om jag inte minns alldeles galet, som om de jobbar sina timmar och sen går hem och kan slappa i soffan och släppa allt vad jobb heter. Och så ser ju inte direkt verkligheten ut.
    Fast jag tror inte att lärare tror att deras situation är unik på något vis. Det handlar om att många tror att en lärares arbetsdag tar slut, när eleverna går hem... Att vi jobbar mellan 8-15, åtta veckors semester plus alla lov. Och så ser det ju verkligen inte ut!
  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:41:13 följande:
    inte all tid men det behövs ju inte i skolan heller. Vi planer hela verksamheten, projekten, åtaganden och utflykter.

Fast jag tror att vi lärare planerar mer än vad man gör på förskolenivå. Jag planerar alla dagens lektioner i detalj mer eller mindre.

Jag menade inte att ni inte behöver planeringstid också, men hur man än vänder och vrider på det så har en förskollärare och en lärare olika avtal om arbetstid etc.

• MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:52:59 följande:
    det är väll så för att sjuksköterskor tex jobbar häcken av sig men får inte i närheten av er ledighet. Jag vickade i ett år som lärare och visst är det mycket att göra men nån vidare stress var det inte. Var många långa fika stunder i lärarrummet.
    Jag har 30 minuters lunch varje dag. Några långa fikastunder i lärarrummet har jag aldrig. Och om jag skulle "unna" mig att sitta och fika någon dag, så innebär det att jag får dra med mig ännu mer jobb hem.

Vad är det för ledighet som vi får?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?