Inlägg från: MintMint |Visa alla inlägg
  • MintMint

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:50:55 följande:
    Nej, inte alls....förra veckan onsdag och torsdag hade funkat bra.
    Ja, så hade vi kunnat lägga våra lovdagar nu på måndag och tisdag istället.
  • MintMint
    Bling1975 skrev 2012-01-07 00:56:16 följande:
    Det kanske är dags att anpassa skolan till en vardag då båda föräldrarna förvärvsarbetar. Sedan om det ska göras med fler ordinarie skoldagar med lärare eller specialdagar för hela skolan med fritidspersonal kan ju diskuteras. Alla barn går ju inte heller på fritids på vardagarna för deras föräldrar flexar, men det innebär ju inte att föräldrarna tycker det är ok att de är hemma själva en hel vecka när det är lov.

Som förälder har man 5 veckors semester och barnen har typ 13 veckor, lite svårt att få ihop speciellt om man kanske vill vara ledig som familj ibland. Lägger man till lite planeringsdagar som kanske är olika på förskolan och skolan eller om barnen går på olika skolor så spricker det ju ganska fort om man inte har en massa släkt eller andra vuxna att dela dagarna med.
    Men skolans ansvar är ju knappast att ta hand om dina barn, när du jobbar....
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:01:33 följande:
    Var så god, då hade fritids kunnat vara öppet!
    Fast nu har jag VALT att bli lärare, vilket då innebär en sammanhängande julledighet...så tyvärr avstår jag ifrån det förslaget.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:08:49 följande:
    Å andra sidan är ju sådant som kan ändras, villkor på jobbet ändras ju titt som tätt.
    Jo, men då försöker man ju i så fall ändra villkor för att förbättra inte försämra. Det finns liksom ingen som helt logik i att säga att lärare ska vara ledig x antal dagar i samband med jul och sen jobba ett par dagar för att sen ha några lovdagar innan eleverna börjar. Det borde du ju rimligtvis inse själv också? Eller varför arbetade inte du onsdag och torsdag förra veckan, så du hade kunnat vara ledig måndag och tisdag nästa vecka?
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:17:35 följande:
    Hur vet du att jag inte gjorde det? Däremot hade jag verkligen behövt vara på jobbet måndag och tisdag då ungarna nu mer än någonsinn är beroende av vägledning. Den 15e kommer inloggningen för gymnasieantagningen.
    Men den vägledningen borde du ju ha sett till att de fick innan jullovet i så fall.
  • MintMint
    Bling1975 skrev 2012-01-07 01:48:40 följande:
    Då kanske vi ska ändra semesterreglerna istället så att även andra vuxna har ledigt 10-13 veckor om året. Varför är du motståndare till en skola/verksamhet som gör det möjligt för alla att kombinera yrkesliv med föräldraskap oavsett vilket yrke man har eller om man lever i en parrelation eller inte?

Jag har aldrig föreslagit att det ska göras genom att enskilda lärare ska arbeta 60 timmar i veckan, det handlar ju om en politisk fråga där man kanske måste anpassa skolan/barnomsorgen till den verklighet som finns idag 2012. Kan man lösa det så att föräldrar med 3-åringar kan arbeta utan att förlita sig på släktingar eller dela ansvaret med andra föräldrar så borde man kunna lösa det så att föräldrar med 8-åringar kan arbeta. Det verkar vara stressigt nog att få pusslet att gå ihop mellan familjeliv och arbetsliv.

Jag har själv inga barn ännu och som egen företagare så kan jag planera min tid så att det passar mitt barn så jag kommer inte ha det här problemet. Men jag tycker ändå att skolans alla lov känns lite gammalmodiga.
    Därför att det ligger inte i skolans uppdrag att agera barnomsorg. Det finns det redan en verksamhet som gör, kallas i folkmun för fritids och dagis. Det går alldeles ypperligt att kombinera yrkesliv med föräldraskap. Men sen finns det alltid människor som gnäller över att de måste vara lediga ett par dagar, när den verksamheten har planeringsdagar. I övrigt så är det en verksamhet som har öppet under loven, när skolan är stängd. En del barnomsorgsverksamheter stänger fyra veckor på sommaren, och de har rätt till 4 planeringsdagar under läsåret. Såvitt jag vet så har väl de allra flesta arbetande människor rätt till 5 veckors semester? Det går alldeles utmärkt att planera för att lägga in semesterdagar, när barnomsorgen har en planeringsdag.
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 09:27:51 följande:
    MintMint skrev 2012-01-07 01:14:48 följande:
    Jo, men då försöker man ju i så fall ändra villkor för att förbättra inte försämra. Det finns liksom ingen som helt logik i att säga att lärare ska vara ledig x antal dagar i samband med jul och sen jobba ett par dagar för att sen ha några lovdagar innan eleverna börjar. Det borde du ju rimligtvis inse själv också? Eller varför arbetade inte du onsdag och torsdag förra veckan, så du hade kunnat vara ledig måndag och tisdag nästa vecka?

I slutändan är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, så de kan, tyvärr (gäller samma för alla grupper) göra lite som de vill om de anser att det gynnar verksamheten på något sätt.

Ja, men det finns nog inte en enda rektor som anser att det på något vis skulle gynna verksamheten att  stycka upp lärarens jullov.  För dig var det ju tydligen väldigt viktigt med en längre sammanhängande ledighet, varför ska inte jag få ha det?
  • MintMint
    Tettan skrev 2012-01-07 09:36:44 följande:
    Så för oss hade det varit mycket bättre om vi fått jobba en vecka eller två innan planeringsdagar (gäller det vårterminen så kan de kanske ha haft dem i slutet på höstterminen i stället?
    Med tanke på att eleverna slutade torsdagen den 22 december, så skulle det då innebära planeringsdagar den 23 och 24 december. Inte så många som är sugna på det kanske. Sen vore det ju extremt korkat att lägga planeringsdagar i slutet av en termin, när alla är som tröttast och det är som mest att göra på jobbet (betygsättning, uppföljning av åtgärdsprogram etc.). Det skulle inte bli speciellt bra jobb utfört. Och man kan ju inte stoppa verksamheten efter ett par veckor, för att då ha planeringsdagar. Planeringsdagarna går ju bl.a ut på att planera en bra termin inkl. terminsstarten.  
  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:
    Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.

Ja, den som drömmer om vår arbetssituation är välkommen att prova på yrket! Sen kan man börja diskutera det "förmånliga".  Inte fasen ger man så på andra yrkesgrupper på samma sätt, som mångs tycks tycka är helt okej att göra på lärare.

Jag jobbar måndag till fredag, vilket innebär att jag har väldigt svårt att komma ifrån och uträtta ärenden. Jag tycker att alla banktjänstemän ska jobba på helgerna, för då har jag tid att gå till banken. Jag tycker också att tandläkare ska arbeta på helgerna, för då har jag tid. Bilverkstäder ska också vara helgöppna, för då har jag tid att lämna in bilen. Eller om jag måste ringa läkaren, så får det helt enkelt vänta tills jag har lov. För deras telefontider passar inte mig nämligen.

Jag har verkligen ingen som helst förståelse för hur man som förälder kan komma och gnälla och kräva att skolan ska omstrukturera hela sin verksamhet, för att föräldrar ska slippa ta ut några futtiga semesterdagar när de inte själva har valt att vara lediga. Något som inte ens har med skolan att göra, utan barnomsorgen/fritidsverksamhet...

• MintMint
    Tettan skrev 2012-01-07 13:05:01 följande:
    Fast en utbildningsdag kan man ju kanske lägga någon annan dag än just i anslutning till lov?
    Det beror väl på vad utbildningen handlar om. Just nu är det mycket som handlar om nya betygssystemet etc. vilket är ganska viktigt att det ligger i anslutning till just terminsstarten eftersom det är det systemet vi ska jobba efter under HELA terminen.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?